روز خجسته‌ی « لا با»

در فرهنگ چین، در روز هشتم دوازدهمین ماه سال، عیدی برگزار می‌شود که « لا با» نام دارد. لا به معنی یک نوع مراسم دعایی در گذشته‌های بسیار دور است و با به معنی هشت است.

از آن‌جایی که در دوران بسیار قدیم، این مراسم در ماه دوازدهم اجرا می‌شد، ماه دوازدهم سال را هم لا نامیدند. در کتب تاریخی چنین آمده است که مردم آن زمان متعقدند در آسمان هشت تا ایزد وجود دارد و مراسم یاد بود بایستی در روز هشتم بر پا شود.

مذهب بودا در اوایل تاسیس سلسله‌ی هان شرقی در تمام چین رواج پیدا کرد. گذشتگان چنین می‌گویند که « ساکیامونی » در روز هشتم ماه دوازدهم دین بودایی را به همگان معرفی کرد. به خاطر همین، این روز به عنوان دین بودایی نیز به حساب می‌آید.

اما باید بگوییم که مهم‌ترین رسم در این روز، خوردن آش « لا با» می‌باشد. به دلیل پهناوری سرزمین چین، روش‌های طبخ این آش متفاوت است و با یکدیگر فرق دارد.

 

عکس Image result for la ba holiday %d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%ae%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d8%a7 Tarikhema.org

 

قبل از آن که این آش خورده شود، باید چند کاسه از آن بر روی سکوی عبادتگاه قرار داد و آن را به اجداد تقدیم کرد. چینی ها مقداری از این آش را به دوستان خود می‌دهند و در پایان همه با هم این آش را خورده و داستان این آش را برای یکدیگر تعریف کرده و لذت می‌برند.

این داستان از این قرار است:
شاهزاده‌ی یک کشور به نام ساکیومونی، برای این که بتواند به معنا و مفهوم زندگی پی ببرد، کشور خود را ترک کرده و به مسافرت می‌رود. روزی از روزها از صحراهای شمال هند در حال عبور بود که به علت گرسنگی و خستگی زیاد از هوش می‌رود. یک دختر که در آن منطقه گله داری می‌کرد، او را دید و بسیار ناراحت شد.

هر آنچه که از میوه و برنج داشت را برای ساکیومونی پخت و به او خوراند و او را نجات داد. ساکیومونی از آن دختر بسیار تشکر کرد و به فکر فرو رفت. او در کنار درخت انجیر مقدس هندی نشست و همان جا آیین بودا را اعلام کرد.
آن روز روز هشتم ماه دوازده بود و از آن به بعد، روز هشتم ماه ۱۲ هر سال، مردم به یاد موسس مذهب بودا مثل دختر گله دار آش می پزند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها