باگواس خواجه اسکندر

تصویر اسکندر مقدونی بر روی موزائیک

باگواس . [ گ ُ ] (اِخ )  نام خواجه ٔ محبوب اسکندر که از مخالفین والی پارس بود.

او در جریان دزدیده شدن اشیاء قیمتی قبر کورش ، والی پارس را که بیگناه بود به این کار متهم ساخت . (ایران باستان ص ۱۵۶۵). کنت کورث گوید: نبرزن با هدایائی نزد اسکندر آمد و جزء همراهانش خواجه ای بود باگواس نام . این جوان از حیث صباحت منظر مثل و مانند نداشت . او محبوب اسکندر گشت چنانکه سابقاً محبوب داریوش بود و به اصرار او اسکندر نبرزن را عفو کرد. اسکندر جشنی برای باکوس در کرمان تشکیل دادو روزی مست و لایعقل در مجلس رقصی که محبوب او باگواس خرج آنرا داده بود، حضور یافت .

این خواجه تاج گلی را جایزه برد و در حال تاج را برسرگذارده از نمایشگاه گذشت پهلوی اسکندر نشست ، در این وقت مقدونیها دست زدند و فریادکنان از اسکندر خواستند که بوسی به او بدهد و اسکندر او را به آغوش کشید و بوسید. درباب اختلاف والی پارس با باگواس ، کنت کورث گوید: وقتی والی هدایائی برای اسکندر آورد، ولی به باگواس چیزی نداد. به والی گفتند که این خواجه نزد اسکندر بسیار عزیز وگرامی است . او درجواب گفت من میخواهم نزد دوستان اسکندر مقرب شوم نه پیش زنان غیر عقدی او، و عادت پارسیها بر این نبود که مردانی را که باعمل شنیع خود را در ردیف زنان درمی آورند مرد بدانند. چون باگواس ، این بشنید قدرت خود را برضد اورسی نس والی بکار برد تا اسکندر در قضیه ٔ سرقت اشیاء قبر کورش ، اتهام او را پذیرفت و او را کشت .

  • از ایران باستان ج ۲ ص ۱۸۷۵
  • پیرنیا، حسن ( مشیرالدوله). تاریخ باستانی ایران. تهران: انتشارات دنیای کتاب، ۱۳۶۲
عضویت
اطلاع از
guest

14 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محسن

اسکندر مقدونی دروغ است بلکه اسکندر اشکانی درست است از دوستان خواهش دارم در خصوص تاریخ ایران با وسواس بیشتری تحقیق کنند

کوروش

تا آنجا که من می دانم و در کتاب خوانده ام داریوش سوم را باگواس به قدرت رساند تا داریوش فرامین باگواس را انجام دهد ولی داریوش به او زهر خورانید و او را به قتل رساند پس چطور می تواند در زمان اسکندر زنده شده باشد؟

علی گلزاری

باید توجه داشت که دو باگو آس در تاریخ داریم تقریبا همزمان اما با فاصله سنی . یکی با گواس دربار انوشیروان که همون طوری که گفتید به دست داریوش کشته شد و دیگری با گواس خواجه ی هم داریوش و هم بعدها اسکندر که در زمان باگواس وزیر کودک بود . پدرش از مخالفان هیئت حاکمه بود و به دست آنان کشته شد و با گواس کودک به اسارت به دربار ( گویا انوشیروان) برده و آنجا عقیم شد. او بعدا مدتی در دربار داریوش بود و پس از حمله اسکندر به اسکندر هدیه داده شد و خواجه مخصوص… مطالعه بیشتر »

بابک

بنظر من که باگواس فارس و پارس به اسکندر یونانی کون داده بود آخه میگن اسکندر به پارسها گفته بود” این همه را اومدیم”

جواد مفرد کهلان

نام باگواس مرکب از بغ (ثروت) و وس (بس و وسیع) است. در مجموع یعنی دارای ثروت گسترده است.

میلاد

سلام
من زیاد با این چیزها آشنا نیستم ولی به نظر میاد که بغ معنی خداوند را بده … البته نظر شما هم محترمه .

اردوان

درود! من واسم پرسشی شده که چرا داستان هایی که پرورنده هاش هم دیگه اون رو داستان پذیرفتن و تاریخ نمیدونن چرا این اندازه باید بازگو بشه الکساندرس مگه دونیایی نامی ساختگی است! فردوسی که دروغ نمیگه اسکندر ایرانی بوده! شاید با نوشتن تاریخ درست این بخش داستان بسیاری از نام آوران ایرانی همچون آریو برزن و یارانش رو نشه نوشت که در برابر دشمن جانفشانی کرده اند ولی درستش اینه که اسکندر اشکانی بر داریوش سوم شورید همچون اردشیر بابکان که بر اردوان پنجم شورید! آریو برزن که از دوستداران هخامنشیان بود در برابر شورش اسکندر اشکانی ایستاد و… مطالعه بیشتر »

مرتضی

منم موافقم . اسکندر مقدونی وجود خارجی ندارد .لطفا به مقالات استاد انوش راوید مراجعه کنید.

محسن

من هم کاملا موافقم

Tenzing

Alakazaam-inofmrtaion found, problem solved, thanks!

اردوان

درود!

دست اندرکاران تاریخ ما!
در بخش دیدگاه نوشته ها “پارسی” رو به “فارسی” ویرایش کنید چونکه آبروی پارسی میره!!!

بیشتر واژه های بکاربرده شده در تارنمای تاریخ ما بیگانه است پس نام این زبون فارسی است نه پارسی!!!

با سپاس!

اردوان

از رسیدگی چند ساعته شما سپاسگزارم!
خیلی ممنون که پاسخگو هستید!
کمتر تارنمایی رو دیدم که پاسخ همچین دیدگاه هایی رو بده!

خسته نباشید
پیروز باشید

بابک

بنظر من که باگواس فارس و پارس به اسکندر یونانی ک.و.ن داده بود آخه میگن اسکندر به پارسها گفته بود” این همه را اومدیم”