شهر تاریخی پترا و حکومت نبطیان

یکی از جدیدترین مناطق دیدنی ثبت شده در عجایب هفتگانه در سال ۲۰۰۷ ، شهری است به نام پترا که در کشور اردن واقع شده است. این شهر که در حقیقت مرکز حکومت نبطی‌ها بوده است ، با شهر عقان، ۲۶۲ کیلومتر فاصله دارد.

پترا
پترا

پترا

کشور نبطی ها

کشور نَبَطی‌ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین و در امتداد صحرای شام در سمت مشرق می باشد. شهر پترا حلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین میان‌ رودان (یا بین‌النهرین) و سرزمین شام و مصر و شبه‌ جزیره عربستان بوده‌است.

این شهر که پایتخت کشور نَبَطی‌ها بود توانسته ‌بود کنترل و زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف خود بدست گیرد، کاروان های تجارتی از جنوب شبه ‌جزیره عربستان و غزه و عسقلان و صور و دمشق از راه پترا پایتخت کشور نَبَطی‌ها عبور میکردند و این شهر از رونق خاصی برخوردار بود.در شکل‌ گیری دبیره یا خط عربی که بعدها مورد تقلید و استفاده ایرانیان هم قرار گرفت  نبطی‌ها نقش به ‌سزایی داشتند.
پترا

سقوط حکومت نبطی ها

در سال ۱۰۵ میلادی سقوط حکومت نبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا بدست رومیان بوده‌ است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نبَطی‌ها را محاصره می‌کنند و آب را به روی ساکنان شهر می‌ بندند و بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نبَطی‌ها خاتمه می ‌دهند.

پترا

بیرون آمدن از دست رومیان

عرب ها توانستند در سال ۶۳۶ میلادی شهر پترا را از نفود رومی‌ها برهانند. ساکنان پترا پس از آن به کشاورزی روی آوردند. درسال های ۷۴۶ و ۷۴۸  زلزله ‌ای که به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار نمود تا به مناطق اطراف کوچ کنند. امروزه آثار این شهر باستانی پرشکوه در میان کوه به‌ عنوان یادگاری از دوران نبَطی‌ها بجا مانده‌ که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به ‌شمار می ‌آید.

 

پترا

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها