گوم موجام

گوم موجام (؟-۶۷۰) رهبر نظامی جنبش کوتاه مدت احیای گوگوریو بعد از سقوط آن بدست شیلا در اواخر قرن هفتم میلادی بود. بعد از سقوط پادشاهی به دست تانگ و شیلا در سال ۶۶۸، او جنبش مقاومتی را در حوزه رودخانه ته دونگ بر افروخت و در سال ۶۷۰ آنسونگ (منبع دیگر نام وی را آنسون ذکر کرده است) را به عنوان پادشاه جدید گوگوریو منصوب کرد. باور بر این است که آنسونگ پسر نامشروع آخرین فرمانروای آن پادشاهی یعنی پادشاه بوجانگ به شمار می رفت. پایتخت در چه ریونگ گون، هوانگ هه جنوبی، در کره شمالی امروزی بنا نهاده شد. این شورش به صورت مختصر در سامگوک ساگی، کتاب دهم گوگوریو توصیف شده است.

منبعی مکان تولد گوم را سوریم سونگ ذکر کرده است در حالیکه سامگوک ساگی (تواریخ شیلا/ جلد دهم پادشاه مونمو/ ماه ششم) بر این باور می باشد که او بومی شهر محصور یونگ نیم (در مکانی نامعلوم) است. تاریخ تولد وی نامشخص می باشد. به عنوان یک مقام نظامی، سامگوک ساگی شرح می دهد که او به مرتبه ته هیونگ، هفتمین رده در میان چهارده رده دیوانسالاری گوگوریو رسید. اما تاریخ جدید تانگ (کتاب ۲۲۰/ ” تک نوشته گائولی”) نقل کرده است که نام وی گیوم موجام بوده و مقام وی در رتبه ته جانگ قرار داشت.

سامگوک ساگی بازگو کرده است که چگونه بعد از سقوط گوگوریو گوم از قلعه گونگمو جدا شده و پس از رسیدن به جنوب رودخانه په و قبل از روانه شدن به سمت قلمرو شیلا، چندین مقام تانگی و راهب فا آن را ملاقات کرده و کشت. او در مسیرش به سمت شیلا در جزیره سایا (جزیره سویا امروزی) با آنسونگ ملاقات کرده و آنها به همراه یکدیگر به قلعه هان ( چه ریونگ امرزوی، شهر چه ریونگ، منطقه هوانگ هه جنوبی) آمدند. آنسونگ در آنجا به عنوان پادشاه گوگوریو معرفی شد.

بعد از قرار دادن آنسونگ در تخت سلطنت، وی سوهیون داسیک را به منظور درخواست کمک نظامی و به رسمیت شناختن از جانب آن پادشاهی به شیلا فرستاد. شیلا در آن زمان در تقلای اجتناب از جذب شدن در سلسله تانگ به سر می برد زیرا این واقعه از طریق ژنرال محافظ برای تسکین شرق – دولت نظامی تانگ که بعد از سقوط بکجه و گوگوریو در شبه جزیره  تشکیل شد – در شرف وقوع بود. بنابراین شیلا مشتاقانه گروهی اعزامی را به منظور به رسمیت شناختن آنسون به عنوان پادشاه قانونی گوگوریو فرستاده و پیشنهاد اتحاد داد. اما روابط فی مابین گوم و آنسونگ به ناگاه رو به وخامت گذاشته و گوم به دستور آنسونگ کشته شد. آنسونگ بعد از این قتل به شیلا فرار کرد و بعدا پادشاهی کم عمر بودوک را در منطقه ایکسان فرمانروایی نمود.

مبارزات گوم را می توان با رهبر بکجه بوکسین که تلاش نافرجام مشابهی را برای احیای دولت بکجه در حدود یک دهه پیش انجام داد مقایسه کرد. همچنین شکست نهایی تلاش گوم راه را برای پراکندگی مردمان گوگوریو فراهم نمود.

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها