کشف « به رسمیت شناختن تراجنسیتی» در ایران باستان

بر اساس تحقیقات یک باستان شناس هنری اهل آمریکا در تپه باستانی حسنلو واقع در آذربایجان غربی، مشخص شده است که در این منطقه و در زمان باستان جامعه تراجنسیتی‌ها را به رسمیت شناخته بودند. خانم مگان سیفارلی که یک باستان شناس هنری از دانشگاه منهتن ویل آمریکاست طی تحقیقات خود به این نکته دست یافت است که در این منطقه ۳ نوع جنسیت به رسمیت شناخته شده بود. یعنی علاوه بر دو جنس زن و مرد یک جنسیت دیگر که احتمالا تراجنسی است، به رسمیت شناخته شده بود.

این مورخ آمریکایی به هاآرتص گفته است: در کشفیات از ۵۱ قبری که از این منطقه کاوش شده مشخص است که ۳ نوع اشیاء در قبرها در کنار اسکلت‌ها به دست آمده است، در کنار اسکلت‌های مرد اشیایی چون ظروف فلزی و سلاح و زره کشف شده و در کنار اسکلت‌های زن اشیایی چون طلا و جواهر و زینت آلات یافت شده است.

به گفته این مورخ هنری آمریکایی، اما در ۲۰ درصد از قبرهای مورد کاوش قرار گرفته دارای یک گروه سوم از اشیای مشترک هستند که ترکیبی غیرمعمول از مصنوعات هستند که بخشی از آنها به مردان و بخشی از آنها به زنان اختصاص دارد.

رسمیت داشتن

او برای مثال می‌گوید: در یکی از قبرها یک نیزه فلزی کشف شده که به طور معمول در قبرهای مردان گذاشته می‌شد و همزمان یک “پین لباس” در آن پیدا شده که مختص زنان است و در قبرهای زنان گذاشته می‌شده است.

یا در قبری دیگر یک تیغه و یک فنجان فلزی کشف شده و در کنار آن یک “پین لباس” زنانه که به عقیده این مورخ آمریکایی، به نظر می‌رسد این قبر برای کسی است که فعالیت‌های مذهبی مردانه انجام می‌داده اما لباس‌های زنانه نیز داشته است. جنس بیولوژیکی این شخص ناشناخته بود.

نشان هلالی‌شکل، آغاز هزاره یکم پیش از میلاد در حسنلو؛ موزه ملی ایرانتپه
نشان هلالی‌شکل، آغاز هزاره یکم پیش از میلاد در حسنلو؛ موزه ملی ایرانتپه

“مگان سیفارلی” چنین نتیجه می گیرد: در تپه باستانی “حسنلو” ایران  دوگونه جنسیت تعیین شده است: یکی شامل اشیایی که به طور مختص به همراه مردان یا زنان دفن می‌شده و دیگری اشیایی که متعلق به یک گروه میانی است که هم شامل مردان و هم شامل زنان است که به عقیده این مورخ هنری آمریکایی این دسته که شامل حدود ۲۰ درصد از مقبره‌های کشف شده می‌باشد، به احتمال فراوان از دسته جامعه “تراجنسیتی” بوده‌اند که نحوه دفن آنها و اشیای همراه آنها نشان می‌دهد در جامعه چند هزار سال پیش در این منطقه، وجود این افراد به رسمیت شناخته شده بوده است.

گفتنی است در بسیاری از موارد باستان‌شناسان معتقدند اسکلت‌ها اگر کامل مانده باشند می‌توانند با اطمینان تعیین جنسیت شوند به شرطی که به بزرگسالان کامل تعلق داشته باشند و تمام اجزای اسکلت – به ویژه لگن – باقی مانده باشد؛ برخی از دانشمندان پزشکی قانونی نیز می‌گویند که برای تعیین جنسیت تنها وجود جمجمه کافی است.

 

رسمیت داشتن

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد حسام
امتیاز :
     

با سپاس فراوان از شما انسان فرهیخته
بسیار اطلاعات خوب و مفیدی را گرد آوری نموده اید
امیدوارم هر سال پر بار تر از سال پیش گردد .
سپاس

عارفه احمدصادقی

از مهر شما بی‌کران سپاسگزاریم!