ویژگى هاى مذهب سیک

با ويژگى هاى مذهب سيك اشنا شوید

 

معناى واژه سیک و خلاصه مراسم عبادى و مرگ در آئین سیکها؛


اگر چه واژه ((سیک )) آن گونه که گذشت به معناى ((شیر)) آمده ، ولى به معناى ((شاگرد)) گفته مى شود. نانگ بر خلاف کبیر افکارش را با موسیقى نشر مى داد. ((نانگ )) مراسم سوزانیدن زنده را با شوهرش (که مرده بود) ممنوع کرد. سیکها در موقع ورود به معبد کفش را از پاى در مى آورند. زنان یکطرف و مردان در طرف دیگر جلوس مى کنند.

در اعیاد همگى با لباس نو وارد معبد مى شوند. هر سیکى که وارد مى شود، از فاصله یک مترى به کتاب مقدس تعظیم مى کند. در مذهب سیکها تعدد ازدواج ممنوع است . در صورتى که زن نازا باشد، با موافقت وى مرد مى تواند زن دیگرى اختیار کند. متوفى باید سوزانده شود و خاکسترش در آب جارى ریخته شود. در قانون اساسى هند مذهب سیکها به رسمیت شناخته شده است .


ویژگى هاى مذهب سیک ؛


((گورونانگ )) مدعى نوعى وحدت دینى در هند شد و اعلام داشت که ((هدف کلیه مذاهب و ادیان یکى است )). پس باید متحد شد. به نظر مى رسد پیامبر این مذهب جدید التاسیس با مطالعه اسلام و ادیان هند، نوعى ((الوهیت )) براى خود قائل شد. او مدعى شد که ((بخشى از وجود خداست )) و عده اى از پیروانش باور کردند و فرقه ها ((سیک ))ها را بوجود آوردند.

این فرقه پس از ((گورونانگ )) نه نفر دیگر به نام ((کوروى )) دارند که وظیفه آنها تبلیغ این مذهب است . کتاب مذهبى آنها ((گرانت صاحب )) نام دارد که مجموعه ادعیه و سرودهاى مذهب ((سیک )) است . سیکها این کتاب را بسیار مقدس و محترم مى شمارند.

پنج ((کاف )) معتقدات این مذهب را تشکیل مى دهد: ۱ کیش : موى بلند نهادن و عدم ازاله آن از ولادت تا مرگ . ۲ کاش : شلوار کوتاه که همیشه در زیر لباس مى پوشند و از خود دور نمى کنند. ۳ کار: دست بند و حلقه اى از آهن که علامت اطاعت از مذهب است که در دست راست دارند. ۴ کریپان : خنجر یا شمشیرى که یک نفر سیک باید همیشه آن را با خود داشته باشد. ۵ کانکا: شانه براى پاکیزه نگاهداشتن موى سر. این تعالیم و عقاید با عقاید هندوئى فاصله زیادى ندارد.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها