کیم سونگ ایل

کیم سونگ ایل (۱۵۹۳-۱۵۳۸) سیاستمدار و سفیر سلسله چوسون بود. او عضو حزب شرقی دربار چوسون به حساب می آمد. وی به همراه هو سونگ و هوانگ یون گیل در سال  ۱۵۹۰ به عنوان فرستاده  در هیئتی به نام تونگ سینسا عازم ژاپن شده و با تویوتومی هیدیوشی نائیب السلطنه ژاپن دیدار کرد. او به خاطر بیماری در خلال جنگ ایمجین درگذشت.

ماموریت در ژاپن:

در سال ۱۵۸۸، تویوتومی هیدیوشی (تایگو ژاپن) دایمیو سو یوشیتوشی را در صدر ماموریتی دیپلماتیک به دربار چوسون فرستاد. سو نامه ای با خود حمل می کرد که در آن به پادشاه کره (سونجو) از قصد هیدیوشی برای حمله به کشور چینی مینگ و گذراندن ارتش هایش از کره در مسیر خبر داده شده بود.

مقامات چوسون تصمیم گرفته بودند تا ژاپن را با برقراری روابط دیپلماتیک وارد سیستم خراجگزاری چینی کنند. کیم سونگ ایل به عنوان معاون سفیر انتخاب شد. او را هوانگ یون گیل از حزب غربی به عنوان سفیر و همکاری از حزب شرقی به نام هو سونگ به عنوان منشی نگارنده همراهی می کردند.

هیئت اعزامی در آگوست سال ۱۵۹۰ به کیوتو رسیدند. هیدیوشی سفرا را تا ماه دسامبر به حضور نپذیرفت زیرا او محاصره اوداوارا را هدایت می کرد. این ملاقات رسمی انطباقی با رویه های دیپلماتیکی کره یا چین نداشت؛ در ضیافت مورد انتظار اهمال صورت گرفت، و هیدیوشی پسر یک ساله خود را در وسط اقدامات جاری به سالن آورده بود. کیم این موارد را توهین آمیز در نظر گرفت و در هنگام حضور هیدیوشی در مجلس از جای خود بر نخواست زیرا او یک نائب السلطنته بود نه یک پادشاه یا یک امپراطور.

هیدیوشی معتقد بود که سفرا حامل یک ماموریت خراج گذاری برای ادای قسم وفاداری سئول به ژاپن هستند. او به فرستادگان نامه ای با مضمون تشکر از پادشاه سونجو برای ” تسلیم ” به ژاپن داد و به او گفت که از ارتش کره در زمانی که هیدیوشی به آن دستور می دهد، برای حمله به چین استفاده کند. سفرا که تنها قصدشان این بود که ژاپن نیز به مانند کره یک دولت خراج گذار چین شود، به این نامه اعتراض کردند. هیدیوشی مجبور شد تا عبارت ” تسلیم شدن به دربار ژاپن ” را حذف کند اما باقی نامه بدون تغییر باقی ماند.

بازگشت به کره:

کیم معتقد بود که اهداف هیدیوشی در مورد کره صلح آمیز خواهد بود و از این روی بعد از بازگشت از ژاپن در سال ۱۵۹۱، او از این ایده پشتیبانی کرد که پادشاه سونجو نبایست اقدامات احتیاطی در برابر یک حمله از جانب ژاپن را اتخاذ کند. هوانگ یون گیل از حزب غربی بر این باور بود که هیدیوشی تهدیدی برای امنیت ملی کره می باشد. در آن زمان حزب غربی دربار را کنترل می کرد و هیچ نوعی از آماده سازی های دفاعی را آغاز ننمودند. هر کسی که از سرمایه گذاری در زیر ساخت های نظامی طرفداری می کرد، در نزد وزرای شرقی حاکم به چشم یکی از حامیان حزب غربی و یک دشمن نگریسته می شد. در نتیجه کار اندکی برای آماده سازی در برابر یک حمله متحمل ژاپنی ها صورت گرفت.

جنگ ایمجین:

از سال ۱۵۹۱ میلادی، دربار چوسون به این نکته پی برد که هیدیوشی قصد حمله به کره را دارد. وزیر چپ یو سونگ ریونگ از حزب شرقی جدا شده و اجازه پیاده سازی برخی از آماده سازی های دفاعی را داد. او همچنین اقدام به انتصاب فرماندهان جدید نظامی کرد. کیم سونگ ایل به سمت فرمانده ارتش راست کیونگ سانگ که مسئولیت حفاظت از منطقه گیونگ سانگ دو را بر عهده داشت منصوب شد. این منطقه نزدیکترین ناحیه به ژاپنی هایی بود که شهر بندری استراتژیک بوسان را در اختیار داشتند. او هیچ تجربه نظامی قبلی نداشت. کیم در آن زمان با انتصاب یی سون شین به سمت فرمانده نیروی دریایی چپ چولا مخالفت کرد.

در سال ۱۵۹۲، هیدیوشی به کره حمله کرد، نیروهای وی در بوسان پیاده شده و به سرعت به سمت شمال پیش روی نمودند. دربار چوسون کیم سونگ ایل را به خاطر موضع قبلیش مبنی بر عدم حمله هیدیوشی مورد نکوهش قرار دادند. او به خاطر تهیه یک گزارش غلط برای پادشاه که گناهی دارای اهمیت حیاتی بود دستگیر شد. یو سونگ ریونگ پا در میانی کرده و او را آزاد کرد.

کیم سونگ ایل به بیماری طاعون مبتلا گشته و در سال ۱۵۹۳ درگذشت. جنگ ایمجین تا سال ۱۵۹۸ ادامه یافت.

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها