فیلم غار تاریخی نخجیر در دلیجان

با غار تاریخی نخجیر بیشتر اشنا شوید

 

نخجیر غاری به قدمت تاریخ چند ۱۰ میلیون ساله غار نخجیر در شمال شرقی دلیجان حد فاصل شهرهای نراق و دلیجان در دامنه کوهی کم ارتفاع به نام کوه تخت قرار دارد. این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده و غار در سال ۱۳۶۸ به دست چوپان‌های نراق کشف شد که قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزو غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود.

مشخصات منحصر به فرد غار نخجیر دهانه غار دارای حفره تنگی بوده که با برش‌های مختلف سنگ‌های اطراف باز شده و دسترسی به درون آن را آسان کرده است، این غار دارای یک شاخه اصلی و چند شاخه فرعی است و تاکنون بلدهای محلی و غارنوردان مجرب در حدود ۶ کیلومتر از آن را شناسایی کرده‌اند و تخمین زده می‌شود که حدود ۸ تا ۱۲ کیلومتر عمق داشته باشد. در درون غار می‌توان از طریق معبری هموار به راحتی حرکت کرد، عرض شاخه اصلی غار ۱۰ متر و ارتفاع آن بین ۱۰ تا ۴۰ متر متغیر است و این غار که در سال ۱۳۶۸ کشف شده آن چنان از نظر اشکال و پدیده‌های رسوبی و دولومیتی غنی است که شاید بتوان آن را جز بهترین و زیباترین غارهای جهان منظور کرد. منشورها و اسفنج‌های بلورین، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، تراس‌ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده و آن را سر آمد سایر غارهای آهکی جهان کرده است.

درون غار کریستالیزه است و از سنگ‌های تزیینی عظیمی تشکیل شده، بافت‌های کلیستی، قندیل‌های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای، توده‌های کلیستی گل کلمی که در نتیجه رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده اند آن چنان اشکال گوناگون و انحصاری را به وجود آورده‌اند که هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌نماید. دیوارهای غار پوشیده از اسفنج‌های بلورین است، دالان‌ها، دهلیزها، کریدورها، تراس‌ها و حوضچه‌های متعدد آب زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است که چشم هر بیننده خسته را جان دوباره‌ای می بخشد. دره‌های عمیق که بیشترین راه‌های انحرافی را تشکیل می‌دهند، بازتاب نوری که از منشورهای بلورین در کنار استالاگمیت واستالاکتیت‌ها و دیگر ویژگی‌های کف غار همگی تصویری را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که گویی باغ‌های مرجانی از کف زمین و دیوارهای غار روییده‌اند و باغی از سروهای مرجانی و زیبا رامتصور می‌کند.

سراسر کف غار را لایه سفید رنگی از رسوبات دولومیتی و بلورهای آهکی که حاصل عمل هوازدگی شیمیایی و محلول‌های کریستالیزه قطرات آهکی است پوشانیده است و شاخه‌های فرعی غار دارای دره‌های عمیقی است که سراسر آن را بلورها و آویزهای کلیست در بر گرفته است. غار نخجیر غار پرآب تفریحی برای گردشگران در میانه شاخه اصلی غار دریاچه عمیقی وجود دارد که از طریق داربست پلکان مانندی می‌توان به آن دسترسی داشت که آب آن بین ۱۰ تا ۷۰ متر عمق دارد و از قابلیت قایقرانی با پارو و پدال برخوردار است.

در فصول پر آبی، به سبب بالا آمدن سطح آب، امکان قایقرانی وجود در فصول پرآبی، به سبب بالا آمدن سطح آب،امکان قایقرانی وجود ندارد، آب این دریاچه بسیار زلال و شفاف است و کف آن دیده می‌شود، بخش‌هایی از غار به تالار عروس، حوض آب کوثر، تالار اصلی وآبشار گل معروف است. هوای مطبوع در دورن غار نخجیر هوای درون غار بسیار سبک، آرام و بی‌بو است و شما درون آن احساس تنگی نفس نمی‌کنید، از پدیده های انحصاری این غار، ورقه‌های نازک و تیغه ای کریستالی است که از بدنه و سقف آویزان شده اند. این پدیده در هیچ یک از غارهای آهکی جهان تاکنون مشاهده نشده، این غار به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان، قرار گرفتن در شاهراه جنوب به شمال کشور، دسترسی آسان به آن، چشم انداز دشت‌های همجوار، امکانات خدماتی و پارکینگ را می‌توان گوشه‌ای از مزایای غار نخجیر به شمار آورد.

منبع تبیان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها