تغییر و تداوم در امپراطوری بیزانس!

امپراطوری بیزانس پس از فروپاشی امپراطوری روم غربی در قرن پنجم میلادی، پیرو امپراطوری روم شرقی بود. بیزانس از پایان امپراطوری روم شروع شد و تا پیروزی عثمان ها ۱۴۵۳ ادامه یافت. در ابتدا بیزانس، بیشتر سیستم های حکومت داری، قانون و فرهنگ رومی را حفظ کرد. لغت بیزانس دقیقا بعد از سقوط رومی ها رواج یافت. امپراطوری بیزانس پایتختش را از روم به قسطنطنیه تغییر داد . دین را به مسیحیت و زبان رسمی را از لاتین به یونانی تغییر داد . با ما باشید تا مختصری از تغییر و تداوم در امپراطوری بیزانس! بدانید.

 

از رم تا بیزانس

سقطو امپراطوری روم یک نقطه عطف در تاریخ باستان بود. اگرچه امپراطوری روم غربی فروپاشید، امپراطوری روم شرق با دوره بیزانس نجات پیدا کرد.

امپراطوری بیزانس برای هزار سال تداوم یافت. قسطنتنیه به بیزانس و امروز به استانبول تغییر نام داده است. پایتخت نزدیک مسیرهای تجاری بود و شرق را به غرب وصل می کرد.


دولت پیشین بیزانس

زمانی که امپراطوری روم شرقی به فاتحان آلمانی در ۴۷۶ باخت، دوره بیزانس آغاز شد. اولین امپراطور قدرتمند بیزانس جاستیناین بود . او از ایده های رومی تبعیت می کرد. قبل از سلطنت او قوانین رومی در هر منطقه متفاوت بود و خیلی با هم تناقض داشت. ولی او یکپارچگی قوانین را در رم ایجاد کرد.

در طول سلطنت جاستانیان بسیاری از ساختمان ها و آثار هنری دوره بیزانس ساخته و کامل شدند. در قسطنتنیه ، مسجد آیا صوفیه ساخته شد که در آن زمان بزرگترین کلیسای دنیا بود. همچنین دستور احداث جاده های تجاری را داد که شهرها را از غرب به شرق به یکدیگر وصل می کرد.


یک امپراطوری در حال تغییر

حتی پس از تلاش های جاستینای برای احیای امپراطوری بیزانس و گسترش قلمرو، امپراطوری بیزانس در خطر بود. حملات همسایه ها مثل پارس ها، بردگان، اعراب، و ترک ها ، امپراطوری را تضعیف کرد. امپراطوری بیزانس فاقد درامد بود و تلاش می کرد چرا که هزینه های نظامی را افزایش دهد.

امپراطور هراکلیوس با مجموعه ای از اصلاحات به این حملات جواب داد. او ارتش را بازسازی کرد و برای آن مالیات را افزایش داد. و سکه ها را با طلای کمتری ساخت  تا بتواند پول سربازان خود را پرداخت کند.

با وجود این اصلاحات، جنگ با اعراب تا حد زیادی به امپراطوری بیزانس ضربه زد و قلمرو آنها را به شدت کاهش داد. اگرچه سازمان های دولتی به همان شکل امپراطوری رومی باقی مانده بودند و امپراطوری بیزانس از زمان جنگ های ویرانگر تغییر کرد.

منبع khanacademy
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمود مبارکی

سلام. مقالاتتون درمورد بیزانس، بدرد من نخورد. مطلقا شفاف نیست. کوتاه و بدون معلومات مناسب. بهتره کمی نقشه های جغرافیایی به اون اضافه کنید که بدونیم توی چه وضعیتیه. بهتره بجز تاریخ عددی مثلا ۷۰ م بنویسید مثلا با کدوم حکومت همدوره بوده. مطلبتون در مورد کور کردن چشم رقبا نسبت به تیتر بی ربط بود. من من یه مدت پیش در مورد جغرافیای بیزانس از دوران ماد تا ترکیه امروزی خواستم یه مطلب خلاصه ، روشن ، مرتب و اگاه کننده داشته باشم راستش بیشتر مطالبم رو از ویکی پدیا و یک کتاب به اسم اطلس تاریخی روسیه و… مطالعه بیشتر »