دیدنی های جهرم

جهرم یکی از شهرستان های استان فارس است که علاوه بر دیدنی های تاریخی، دیدنی های طبیعی بسیاری نیز دارد. نام قدیمی این شهر گهرم بوده است. جهرم سومین شهر پرجمعیت استان فارس پس از شیراز و مرودشت و شصت و هفتمین شهر پرجمعیت ایران است. بیشتر اهالی جهرم شیعه و فارسی زبان می‌باشند.

جهرم شهرستانی در استان فارس است که مانند دیگر شهرستان های جنوبی شهر گرمی است. برای سفر به این شهر زیبا بهتر است فصول سرد سال را برگزینید.

دیدنی های جهرم

بازار سرپوشیده زندیه

بازار سرپوشیده زندیه یکی از بازار های دوران زندیه میباشد که به آن لقب بازار دو قلوی وکیل را داده اند. این بازار دارای بخش های مختلفی از جمله کاروانسرا و حمام است.

دروازه پیر شبیب

دروازه پیر شبیب از آثار باقی مانده از دوره قاجاریه است که دارای دالانی با سقف گنبدی بسیار زیبایی میباشد. در این سقف گنبدی از طرح های ایرانی اصیل مثل عرقچین و مقرنس کاری استفاده نموده است.

مسجد و مدرسه علمیه خوان

مسجد و مدرسه علمیه خوان از آثاری است که از دوران صفویه در غرب این شهر به جای مانده است. بانی این مدرسه حاج محمد خان بوده است. وی در این مدرسه چیزی در حدود ۲۰ حجره قرار داده که دو حجره شمالی که مربوط به کلاس های درس در فصل زمستان بوده است. در جوار این مدرسه نیز مسجدی وجود دارد که بر اساس سنگ نوشته های آن متعلق به دوران شاه سلیمان دوم صفوی است. این ساختمان نیز دارای یک شبستان و طاق های بسیار است.

دیدنی های جهرم

غار شفق

غار شفق غاری آهکی از نوع غار های طبقاتی است. برای بازدید از این غار حتما باید به همراه یک غارنورد که به تجهیزات آشنایی کامل دارد به آن سفر کنید چرا که در این غار خفاش های بزرگی وجود دارد.

غار سنگ تراشان

غار سنگ تراشان بزرگترین غار ساخته شده توسط انسان ها آن هم با دست است. این بنا نیز حدود ۳۵۰ سال قدمت دارد. با نگاه به ستون های این غار میتوان از تبحر استادان و حجاران جهرمی مطلع شد.

 

دیدنی های جهرم

آبشار مروارید خفر

آبشار مروارید خفر یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر جهرم است که در شهر خفر قرار گرفته است. اگر در فصل زمستان به این آبشار سفر کنید، می‌بینید که آبی گرم به همراه بخار از چشمه آن می‌جوشد. آب این چشمه شیرین و قابل شرب است و در آن انواع آبزیان و خرچنگ وجود دارد. خزه‌ها نیز جلوه خاصی به این آبشار بخشیده‌اند.

مکان های پیاده روی شیراز را بشناسید

تل قلعه

تل قلعه بنایی تاریخی و دیدنی در روستای آبگرم شهر جهرم واقع شده است و از آثار تاریخی به جای مانده پس از اسلام است. تل قلعه در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه شیخ خلیفه

بقعه شیخ خلیفه یکی از زیباترین آثار ملی جهرم است که در روستای جزه قرار گرفته است. این بقعه ساختمانی بلند و آجری است که معماری آن شما را یاد «کاخ سروستان» و «قبر شیخ یوسف» در سروستان می‌اندازند. سر در ورودی این بقعه نزدیک به ۱۹ متر ارتفاع دارد و بر بالای آن گنبدی آجری با تزیینات زیبا قرار گرفته است.

غار سنگ تراشان یکی از دیدنی های جهرم

غار سنگ‌ تراشان، بزرگترین غار دست ساز جهان است که یادگاری به جای مانده از معماران و حجاران این شهر در جنوب‌شرقی جهرم است و حدود ۳۵۰ سال قدمت دارد.

ستون‌های سنگی غار به نوعی کاملا مهندسی سقف را نگه داشته‌اند که این نمایانگر توانمند بودن استادان و حجاران جهرمی در مهندسی معدن در سده‌های پیشین است. سنگ‌تراشان و حجاران جهرمی این غار را به منظور برداشت سنگ برای امرار معاش ساخته‌ بودند.

آشنایی با سوغاتی های شیراز

چهار طاقی آتشکده قطب آباد

چهار طاقی آتشکده در ۲۰ کیلومتری مسیر قطب‌آباد جهرم به زاهد شهر فسا، بر فراز تپه‌ای بنا شده است و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این چهارطاقی با گذشت سالیان طولانی سالم مانده و تنها قسمتی از آن که سقف گنبدی شکل بوده، فرو ریخته است.

مسجد جامع جهرم

مسجد جامع جهرم، مسجدی تاریخی است که از دوران صفویه در جهرم به یادگار مانده است. از ساختمان‌های قدیمی این مسجد تنها شبستان جنوبی آن باقی مانده و دیگر بخش‌های آن جدید هستند.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها