در ساری کجا برویم؟

در ساری کجا برویم؟

در ساری کجا برویم؟

اینکه در ساری کجا برویم؟ یکی از سؤالاتی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. این سؤال معمولاً به این خاطر است که ایرانیان همیشه به شمال کشور سفرمی‌کنند و همه جای این شهر را دیده‌اند.

در این مقاله سعی داریم به شما مکان‌هایی از ساری را معرفی کنیم که ممکن است تا به حال به آنها سفر نکرده باشید.

شهر ساری مرکز استان مازندران است. دیار دلاوران شیر دل! این شهر شمالی کشور ازآب و هوای خوبی برخوردار است بنابراین بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند تابستان و زمستان به آن سفر کنند.

بسیاری از مسافران این شهر از جاذبه‌های تاریخی ساری اطلاعی ندارند و تنها برای وقت گذرانی در طبیعت ساری به آنجا پناه می‌برند. درست است که ساری پر از جنگل و آبشار است اما بناهایی همچون پل شیرگاه و برج لاجیم نیز بسیار دیدنی هستند.

مکان های دیدنی طبیعی شهرستان ساری

آبشار پلنگ دره

بسیاری از شما به شیرگاه مازندران سر زده‌اید. ممکن است این آبشار فوق العاده را دیده باشید. آبشار پلنگ دره یکی از زیباترین وجذاب‌ترین مسیرهای گردشگری استان مازندران است.

این آبشار هرساله تعداد زیادی بازدید کننده از ایران و خارج از کشور دارد که بسیاری از افراد را راضی و شاد نگه می‌دارد. این آبشار مکان بسیار زیبایی برای خانواده‌هایی است که فرزندان کوچک دارند.

ارتفاع این آبشار چیزی در حدود ۸ متر است. ارتفاع این آبشار در میان دیگر آبشارهای استان مازندران نه کم است و نه زیاد بنابراین افراد زیادی به آن جذب می‌شوند. تنها هشداری که می‌توان درباره این آبشار به بازدید کنندگان داد این است که مراقب کودکان خود باشید تا از آبشار سقوط نکنند.

آبشار پلنگ دره ساری روی یک حوضچه سنگی زیبا می‌ریزد که به این آبشار جلوه خاصی بخشیده است.

آبشار پلنگ دره در نزدیکی شیرگاه شهرستان ساری واقع شده است. شیرگاه یکی از شهرستان‌های معروف استان مازندران است که از توابع سواد کوه می‌باشد.

یکی از جاده‌های ارتباطی تهران– شمال، مشهور به جاده فیروزکوه، و راه آهن تهران- شمال که در حال راه اندازی است و بخشی از راه‌آهن سرا سری ایران است، از این شهر زیبا می‌گذرد.

شهرستان شیرگاه به وسیله کوه‌های البرز مرکزی در آغوش گرفته شده است. از غرب توسط کوه تِرز، از شرق به‌وسیله کوه وِرزک واز جنوب با کوه‌های ساره سر و شاه کوه احاطه شده است.

در ساری کجا برویم؟

 

دریاچه چورت میانشه ساری

فاصله این دریاچه تا تهران چیزی حدود ۳۵۰ کیلومتر با استان تهران می‌باشد. این فاصله نهچندان زیاد باعث شده تا تهرانی‌های بسیاری برای خرید ویلا به آنجا مراجعه کنند.

با همت جنگلبانان و سازمان مراتع و آب خیز داری کشور هنوز در محیط این دریاچه ویلا سازی انجام نشده است. بنابراین می‌توان گفت این محیط هنوز هم نسبتاً بکر باقی مانده است.

این دریاچه در جنوب  شهر ساری در جنگل‌های بکر چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. در شمال شرقی استان مازندران و حد فاصل ساری تا کیاسر، همه مردم به این آبشار دل انگیز آبشار و دریاچه چورت میگویند.

این دریاچه ۲.۵ هکتار مساحت دارد.  دریاچه‌ای که در نزدیکی منطقه طبیعیحوضچه سار پله‌ای باداب سورت واقع شده است، حتماً مکان بکر و دستنخورده‌ای است که هنوز دست قاچاقچیان چوب و دفن زباله غیر مجازنیفتاده است.

شکل هندسی دریاچه تقریباً شبیه به بیضی است اما عمق آن متفاوت است. در بسیاری از ماهای سال آب این دریاچه عمق کمی دارد اما اگر بارش به اندازه یا حتی زیاد باشد، عمق دریاچه نیز زیاد می‌شود.

این دریاچه در ابتدا فاقد هر گونه ماهی بود. مردم محلی برای اینکه آب از سکون خارج شده بو نگیرد، یا حتی بتوان از دریاچه چورت میانشه شهر ساری درآمد زایی کنند، تعدادی ماهی به داخل دریاچه رها کردند. این کار آنها باعث شد تا امروزه بتوان در این دریاچه ماهیگیری کرد. زیبایی این مسیر بسیار پیشرفت کرده است.

پوشش گیاهی این دریاچه بسیار منحصر به فرد است. پوشش جنگلی بکر و درختان قدیمی اطراف دریاچه باعث شده تا زیبایی این دریاچه دو چندان شود.

دیدنی های باستانی شهرستان ساری

برج لاجیم در نزدیکی ساری

این برج در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده است اما اگر بخواهید از ساری به آنجا سفر کنید. این برج از نظر تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است به حدی که اهمیت آن را در حد برج های رسکت دانسته اند.

اهمیت این برج از آن جهت است که کتیبه های بسیار زیبا به خط پهلوی و کوفی در آن قرار دارند. این کتیبه ها در کنار هم هستند و از نظر علم خطاطی بسیار مورد توجه هستند. این برج در روستای لاجیم واقع شده است به همین دلیل به آن لاجیم میگویند.

برج لاجیم بسیار قدیمی است به حدی که آن را متعلق به دورانی میدانند که آل زیار بر آن منطقه مسلط بوده اند. این سلسله از ۳۱۶ الی ۴۴۳ هجری قمری بر استان مازندران حکومت میکردند.

بنای تاریخی لاجیم از داخل به شکل یک گنبد است. گنبدی مخروطی و ساده که با ظرافت بسیاری طراحی شده است. از داخل که به این بنا نگاه کنیم، گنبد آن به شکل مدور تغییر شکل میدهد.

این بنا با آجر ساخته شده است و در شرق آن، ورودی واقع شده است. پایه های این گنبد با طاق نما‌‌ هایی زیبا و جذاب نگه داشته میشود.

در قرن پنجم هجری حکمرانانی که در این محدوده فرمانروایی می‌کردند به هنر اهمیت زیادی می‌دادند. آنان علاوه بر هنرهای بومی منطقه برای هنرهای اسلامی نیز ارزش خاصی قائل بودند. زبان و فرهنگ مردم نیز در آن زمان به سیا مورد توجه بود بنابراینمی‌توان کتیبه‌هایی مربوط به همان زمان در این منطقه یافت که با زبان و خط محلی نگاشته شده‌اند.

بیشتر پادشاهانی که در این کاخ فرمان رانده‌اند، به حکومت ساسانیان علاقه خاصی نشان می‌داده اند به طوری که بسیاری از لوازم کاخ را به آن دوران نسبتمی‌دهند.

 

پل تاریخی شیرگاه

این پل در دوران صفویه ساخته شده است و تا امروز نیز استوار و محکم به زندگی ادامه میدهد. این پل تاریخی در زمان شاه عباس و به دستور او بنا شده است.

شاه عباس یکی از پادشاهان دوران صفویه بود که به هنر و زندگی مردم اهمیت بسیاری میداده است. این پل امروزه با داشتن یک بازسازی گسترده در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

شاید نتوان به این پل کوچک شاه راه گفت، شاید نام شاه راه برای پل تاریخی شیرگاه بسیار دور از ذهن به نظر برسد اما زمانی که شاه عباس دستور ساخت این پل را داد، بخش مهمی از شاه راه ساری به اصفهان را ساخت.

با بازسازی های اخیر این مکان به مکانی دیدنی برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بدل شده است.در طی این بازسازی جاده نزدیک به آن را سنگ فرش کرده تا برای عبور و مرور راحت باشد و همچنین با ساخت چندین گل فروشی در آن نزدیکی، فضا بسیار زیبا و رمانتیک شد.

در ساری کجا برویم؟

ساری که رفتیم، کجا غذای خوب بخوریم؟

کافی شاپ بال کافه یکی از مکان‌های مورد اعتماد برای غذا خوردن است. یکی ازشعبه‌های این کافه، در محدوده کلار آباد قرار دارد. شما می‌توانید با دوستانتان بهنمک‌آبرود هم رفته و در آنجا از خدماتی همچون قهوه و کیک شکلاتی لذت ببرید.

ساری که رفتیم، کجا بمانیم؟

هتل بام

هتل بام یکی از هتل‌های معروف شهر ساری است. یکی از شعبه‌های این هتل در بام تلهکابین رامسر و داخل محیط جنگلی و د محاصره کوهستان قرار گرفته است. تنها راه دسترسی به این هتل، تله کابین رامسر است.

هتل باران

هتل باران سبز یکی از هتل هایی است که برای اقامت کوتاه مدت طراحی شده است. از این هتل تا مراکز تفریحی شهر ساری، مسیر چندان طولانی نیست و شما میتوانید به راحتی به بازدید از مکان های تفریحی بپردازید.

هتل عرش

هتل عرش در نوشهر قرار دارد. این هتل مسیر طولانی تری تا دیدنی های ساری دارد اما امکانات آن بسیار گسترده تر است به نحوی که میتوان اقامت طولانی مدت تری در آن داشت.

هتل کاسنیک ولشت

هتل آپارتمان کاسنیک ولشت این هتل بهترین انتخاب برای افرادی است که میخواهند در نزدیکی دریاچه و حیاط وحش وقت بگذرانند. این هتل به دریاچه ولشت بسیار نزدیک است.

هتل کوثر

هتل آپارتمان کوثر نیز یکی دیگر از هتل هایی است که میتوانیم به شما پیشنهاد کنیم. این هتل نیز با نزدیکی به دریا و جنگل، از ویو خوبی برخوردار است. این هتل آپارتمان زیبا دارای امکانات رفاهی نسبتا خوبی نیز هست.

ساری که رفتیم، از کجا خرید کنیم؟

پاساژ تقوی در این شهر بسیار معروف است. این مرکز که در مرکز شهر ساری واقع شده است، پاساژ تخصصی کامپیوتر میباشد. این پاساژ در دو طبقه ساخته شده و آماده ارائه خدمات تخصصی خود میباشد. این پاساژ ظرفیتی نزدیک به ۴۰ باب مغازه دارد و در خیابان فرهنگ، بعد از خیابان پیوندی، مقابل کوی توکل واقع شده است.

پاساژ الهیه ساری یکی از مکان های معروف برای خرید های متفاوت است. این پاساژ در شش طبقه واقع شده است که سه طبقه از آنها مخصوص پارکینگ است. این پاساژ در خیابان قارن قرار دارد. این پاساژ دارای ۹۰ واحد تجاری است. برای بازدید از این پاساژ میتوانید به بازار الهیه سری بزنید.

پاساژ بزرگ بابل یکی دیگر از پاساژ های این شهر است. این پاساژ بیشتر برای خرید لباس و پوشاک استفاده میشود. در این پاساژ میتوانید کت و شلوار مردانه و انواع دیگری از لیاس های زنانه و بچگانه را بیابید.

در ساری کجا برویم؟
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ایجادپناه ساروی

پاساژ بزرگ بابل یکی دیگر از پاساژ های این شهر است. این پاساژ بیشتر برای خرید لباس و پوشاک استفاده میشود. در این پاساژ میتوانید کت و شلوار مردانه و انواع دیگری از لیاس های زنانه و بچگانه را بیابید.
بابل ، ساری؟

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط ایجادپناه ساروی