دانستنی ها درباره مالیات داوطلبانه در یونان باستان!

چه میشد اگر در یک جامعه ثروتمندان مالیات بیشتری می پرداختند و دیوان سالاری به حداقل می رسید؟ مثل رویاست.. البته این سیستم مالیاتی در یونان باستان عرف بود.. با تاریخ ما همراه باشید و دانستنی ها درباره مالیات داوطلبانه در یونان باستان! را بخوانید..

 

در حالی که یونان باستان نوآوری های زیادی به جامعه مدرن ارائه کرده، چیزی که از آنها یاد نگرفتیم! سیستم مالیاتی یونانیان باستان می باشد. در دوران باستان هیچ مالیات بر درآمدی وجود نداشت. در اولین روزهای دموکراسی آتن، ثروتمندان جامعه، هزینه های عمومی خاص را فراهم می کردند _ مثل مراسم مذهبی، مهمانی ها، قربانی کردن، و سالن های ورزشی_  همچنین در آتن یک سری مالیات نظامی هم وجود داشت که در صورت جنگ نظامیان را از نظر مالی تامین کنند. این سیستم راهی برای تامین بودجه دولت بود. در آن زمان، این پرداخت مالیات باعث میشد آن شخص یک مقام بالا در جامعه شناخته شود و برایش احترام می آورد.

 

منطق پشت این سیستم مالیاتی این بود که ثروتمندان باید هزینه های شهر را پرداخت کنند، چرا که یک سهم نابرابری از ثروت جامعه را در دست دارند. کمک کردن اجباری نبود ولی بر اساس سنت و احساس مسئولیت ، و برای حفظ پرستیژ و افتخار، داوطلبانه انجام می شد. کسانی که مالیات داوطلبانه پرداخت می کردند، بسیار معروف می شدند و از آنها قهرمان می ساختند. به همین دلیل گاهی حتی بیشتر از حد نیاز، مالیات پرداخت می کردند.

به طور مثال بازی های پاناتنیک در یونان باستان ، توسط این قشر ثروتمند جامعه حمایت می شد و به عنوان یک تفریح رایگان در اختیار عموم قرار می گرفت. جشن های زیادی برای خدایان گرفته می شد. بناهای باستانی یونان مثل پارتنون هم که امروزه هنوز پاربرجاست، توسط همین ثروتمندان ساخته شد. مالیات داوطلبان امور نظامی از هم معتبر تر بود. در چنین مواردی ، آنها مسئول ساخت، نگهداری و بهره برداری از کشتی ها بودند و حتیگاهی  مسئول اداره کشتی های نظامی هم بودند.

آنها در ابتدا به صورت داوطلبان کار می کردند ، اما گاهی بر اساس میزان ثروتشان، توسط مامورین انتخاب می شدند. البتع معافیت هایی هم وجود داشت مثل یتیمان، افراد زیر سن قانونی، زنان بدون سرپرست قانونی، و معلولین..

این سیستم مالیاتی داوطلبانه در یونان باستان به تدریج در قرن چهارم قبل از میلاد ناپدید شد. در جامعه مدرن قرن بیست و یک ما، شاید یک چنین سیستم مالیاتی بتواند شکاف طبقاتی میان پولدار، طبقه متوسط و فقیر را کاهش دهد!!!!

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها