۶ حقیقت جالب درباره فراعنه مصر باستان!

اغلب کشورها در هر دوره معمولا تحت سلطه یک نفر بوده اند. این شخص رییس سیستم به شمار می رفته و احکام او غیر قابل تغییر بوده و هر کسی که تحت حاکمیت او بود، باید قوانین وی را بدون قید و شرط می پذیرفت. سرزمین باستانی مصر افراد قدرتمندی را در طول تاریخ معرفی کرده و این افراد “فرعون” نامیده می شدند، کلمه ای که فقط به امپراطورهای مصر باستان تعلق داشت. فراعنه مصر باستان بی شمار بودند و معرفی تک تک آنها غیر ممکن است. هر یک از آنها سهم زیادی در ثروتمند شدن کشور مصر امروزی داشته اند. فراعنه رهبران مذهبی و سیاسی بودند. وظیفه آنها حفظ آرامش به هر قیمتی بود. با تاریخ ما همراه با شید تا ۶ حقیقت جالب درباره فراعنه مصر باستان! را برای شما شرح دهیم:

 

۱.فراعنه مقبره های باشکوه ساختند! 

هرم جیزه
هرم جیزه

مصر دارای بناهای معماری زیادی ست که یا مقبره بوده و یا محل سکونت مثل دره پادشاهان و یا هرم بزرگ جیزه.. هر بنای باستانی ما را به یاد شکوه و جلال حاکمان آن دوره می اندازد. هر مقبره توسط فرعون زمان خود و به منظور فراهم ساختن امکانات لازم برای زندگی پس از مرگ تا تولد دوباره ، ساخته شده است. این آرامگاه ها با گالری های متعدد احاطه شده بود که پر از اثار هنری گرانبها بود و با بلوک های بزرگ آجری و آهکی محافظت می شد.


۲.فراعنه چندین تاج داشتند!

تاج فرعون
تاج فرعون

فراعنه تاج های زیادی داشتند که در موقعیت های مختلف از آن استفاده می کردند. شکل و رنگ هر یک از این تاج ها یک معنای نمادین داشت. هیچ مجسمه و تصویری از فراعنه بدون تاج یافت نشده است! باستان شناسان پنج نوع تاج در مجسمه های فراعنه شناسایی کرده اند:

  • اتف: یک نوع هدجیت ( تاج سفید) که داخل آن پر و پولک قرار دارد. این تاج توسط اسیریس، خدای پس از مرگ استفاده می شد.
  • دشرت: یک تاج قرمز که یک مار کبری در جلوی آن حک شده است. که توسط فراعنه مصر پایین استفاده می شد.
  • هدجت: یک تاج سفید که در قسمت جلوی آن نقش کرکس حک شده است. و توسط فراعنه مصر بالا استفاده می شد.
  • خپرش: یک تاج آبی که توسط فراعنه در جشن ها و موقعیت های جنگ استفاده می شد.
  • پسچنت: ترکیبی از تاج دشرت  و تاج هدجت می باشد که قدرت فراعنه را در مصر نشان می داد.

۳.اولین فرعونی که مصر را متحد ساخت!

منس،فرعون مصر
منس،فرعون مصر

در اصل پادشاهی مصر به دو بخش تقسیم شد: بخش شمالی که به مصر پایین و بخش جنوبی که به مصر بالا معروف بود. هر یک از اینها با دو تاج مختلف نشان داده می شد، دشرت و هدجت، که به ترتیب توسط فرراعنه مصر پایین و بالا پوشیده می شد. بعدها پادشاهی مصر توسط منس متحد شد.او اولین فرعونی بود که مصر را متحد ساخت و بر آن حکومت کرد. او در اسناد باستان شناسی به نارمر معروف است. مرگ او هنوز مرموز است و گفته می شود زیر پای یک کرگردن کشته شد.


۴.فرعون شدن کار آسانی نبود!

فراعنه مصر
فراعنه مصر

فرعون شدن تنها یک مسئله ارثی نبود و نسل به نسل منتقل نمی شد. رسیدن به منصب فرعون، چیزی فراتر از قدرت میراثی بود. یک فرعون باید تمامی آموزش های جسمی و ذهنی، تیراندازی، شکار، و مبارزه را پشت سر می گذاشت. تنها در صورتی که پادشاه تشخیص می داد، وارث او لیقات به تاج و تخت رسیدن را دارد، قدرت پس از مرگ به او انتقال داده می شد.هدف این رژیم سختگیر، پرورش فراعنه قدرتمند بود که شایسته خدایی باشد و توسط مردم پرستش شود.


۵.آیا هر فرعون ریش داشت؟

مجسمه توتموس سوم
مجسمه توتموس سوم

مجسمه و نقاشی های فراعنه مصری، نشان میدهد که همه آنها ریش داشتند. مجسمه های معمولا با ریش ساخته شده ولی حقیقت این است که این ریش ها جعلی بود!! بهداشت و زیبایی برای مصریان باستان اهمیت زیادی داشت و همیشه صورت خود را کاملا اصلاح می کردند و از ریش های فیک استفاده می کردند. در واقع فراعنه مصر به تقلید از اسیریس، خدای زندگی پس از مرگ و تولد دوباره، ریش می گذاشتند. در دوران باستان تصور می شد که فراعنه از طرف خدایان آمده اند و به منظور حفظ اعتبارشان از ریش مصنوعی استفاده می کردند. حتی فرعون های زن هم از این ریش ها استفاده می کردند!


۶.اهمیت زیبایی برای فراعنه!

ایزدبانوی مصر
ایزدبانوی مصر

غیر ممکن است یک تصویر از فراعنه بدون آرایش پیدا کنید. هم فرعون زن و فرعون مرد آرایش می کردند و سعی می کردند زیبا به نظر برسند. یکی از ویژگی های خداگونه برای مصریان ، زیبایی بود. امپراطور ها با سرمه خط چشم می کشیدند و چشمان خود را تیره تر نشان می دادند و سعی می کردند مثل حوروث چشمانی بادامی شکل داشته باشند. استفاده از کحل (سرمه) به آنها کمک می کرد تا چشمان خود را نیز در برابر نور خورشید محافظت کنند و ابتلا به بیماری را کاهش می داد. همچنین مصریان باستان تصور می کردند سرمه ، ارواح شرور را از آنها دور می کند. زیبایی به آنها تقدس می بخشید و به خدایان نزدیک تر می شدند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها