قدرتمندترین رهبران یونان باستان! (قسمت اول)

درباره شروع تمدن یونان باستان نظریات متعددی وجود دارد: برخی مورخان بر این باورند که از عصر تاریکی شروع شده و تا ۶۰۰ ب.م ادامه یافت. برخی دیگر از مورخان معتقدند که تا مرگ اسکندر مقدونی در ۳۲۳ ق.م ادامه یافت و سپس وارد عصر هلنیستی شد. تمدن و فرهنگ یونان باستان بر امپراطوری روم تاثیر گذاشت. یونان باستان رهبران بزرگ زیادی را به خود دیده و میراث بزرگی بر جای گذاشتند. با تاریخ ما همراه باشید تا قدرتمندترین رهبران یونان باستان! (قسمت اول) را بشناسید:

 

۱.اسکندر مقدونی (۳۵۶ تا ۳۲۳ ق.م)

اسکندر مقدونی
اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی یکی از معروف ترین و قدرتمند ترین ژنرال های نظامی . امپراطورهای یونان باستان است. او پسر فیلیپ دوم ، پادشاه مقدونیه بود. او شاهد توسعه مقدونیه و تبدیل شدن آن به یک قدرت نظامی بزرگ توسط پدرش بود. گفته می شود از سنین جوانی شجاعت بسیاری داشت، به حدی که در سن ۱۲ سالگی یک اسب سرکش و وحشی را رام کرد.

الکساندر به عنوان یک شاهزاده، آنقدر خوش شانس بود که یک فیلسوف معروف یونانی به نام ارسطو، او را آموزش میداد. این فیلسوف بذر کنجکاوی را در او کاشت و اسکندر به علوم علاقمند شد. او تنها یک نابغه نظامی نبود بلکه در علوم، ادبیات، فلسفه و پزشکی هم سررشته داشت.

وقتی بیست ساله بود، پدرش به قتل رسید و او به تخت نشست و قول داد که راه پدرش را ادامه داد. اسکندر مقدونی با تسخیر امپراطوری ایران، قلمرو خود را گسترش داد. بعد از مبارزات نظامی موفقیت آمیز، بزرگترین امپراطوری دنیا را ساخت.


۲.پریکلس (۴۹۴ تا ۴۲۹ ق.م)

پریکلس
پریکلس

پریکلس یک دولتمرد معروف یونانی بود، در آتن متولد شد و از ۴۹۵ تا ۴۲۹ ق.م زیست. او یک سخنور، سیاستمدار و حامی هنر و ژنرال آتنی معروف بود. به گفته مورخان، زمان پریکلس، به عصر طلایی یا عصر پریکلس معروف بود.

در طول سلطنت پریکلس، هنر، فلسفه، ادبیات و آزادی بیان گسترش یافت. به همین دلیل در زمان او، آتن بزرگترین هنرمندان، نمایشنامه نویسان، معماران، دانشمندان، شاعران، مجسمه سازان و فیلسوفان را پرورش داد. نمایشنامه نویسان معروف و مشهوری مثل اوریپیدس، سوفوکل، آشیل، آریستوفان در آتن زندگی می کردند و تئاتر مدرن امروزی را به وجود آوردند.

آتن همچنین محل زندگی فیلسوفان بزرگی مثل زنو، پروتاگوراس، آناکساگوراس هم بود. انها همچنین صمیمی ترین دوستان پریکلس بودند. هنر در آن زمان از اهمیت زیادی برخوردار بود و به همین دلیل مجسمه سازانی مثل میرون و فیدیاس در آتن، مجسمه های مرمری و سنگی بسیاری ساختند. سقراط، پدر فلسفه غرب هم در همین دوران و در آتن زندگی می کرد.

در عصر پریکلس بنای باشکوه پارتنون هم ساخته شد. مرگ او پایان عصر طلایی آتن بود.


۳.لئونیداس، پادشاه اسپارتا ( ۵۴۰ تا ۴۸۰ ق.م)

لئونیداس
لئونیداس

مورخان اطلاعات زیادی درباره این پادشاه شجاع اسپارت ها ندارند.، ولی به طور قطعی در طول جنگ بین اسپارت ها و ایرانیان، بسیار جسورانه عمل کرد. لئونیداس در ۵۴۰ ق.م به دنیا آمد و در ۴۸۰ ق.م از دنیا رفت.

شجاعت لئونیداس در طول جنگ ترموپیله علیه پادشاه ایران، خشایارشا، ثابت شد. پادشاه ایران که به تازگی شمال یونان را فتح کرده بود، در راه فتح جنوب بود ولی لئونیداس با  ۴۰۰۰ سرباز در برابر نیروهای ۸۰۰۰۰ نفری ایران پیروز شد! آنها تا دم مرگ جنگیدند. مجسمه لئونیداس در سرزمین اسپارتا ساخته شد تا یادآور افتخارات او برای آنها باشد.


۴.سولون (۶۳۰ تا ۵۶۰ ق.م)

سولون
سولون

سولون یک سیاستمدار، شاعر، و بنیانگذار دولت دموکراتیک یونان بود. او در ۶۳۸ ق.م متولد شد و در ۵۵۸ ق.م فوت شد. سولون یک قانونگذار بود که حقوق دموکراتیک را به  شهروندان عادی اعطا کرد. سیاست های آتنی او به برده داری پایان داد و بدرفتاری با مردم عادی از بین رفت.

در ۵۹۴ ق.م او به صورت دموکراتیک یک فرماندار برای آتن باستان انتخاب کرد. او برای پیشرفت فرهنگی و نظامی و حتی توسعه اقتصادی، قوانینی وضع کرد. در واقع او بذر دموکراسی را در ذهن آتنی ها کاشت!


۵.کلیستنس (۵۷۰ تا ۵۰۸ ق.م)

کلیستنس
کلیستنس

کلیستنس پدر دموکراسی آتن بود. او قانونگذار یونان باستان بود که یک دولت دموکراتیک در یونان را در ۵۰۸ ق.م بازسازی کرد. او همچنین به خاطر افزایش قدرت سیاسی شهروندان آتنی و کاهش قدرت اشراف، معروف است.خودش عضو طبقه اشرافی بود و در ۵۱۰ ق.م ، اسپارتان ها از او حمایت کردند، پادشاه را سرنگون ساختند و یکدولت دموکراتیک ایجاد شد.

 

ادامه دارد….
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها