۷ سلسله مهم در چین باستان!

بدون شک میدانید  که چین و فرهنگش، الگوی فرهنگی بسیاری از کشورها بوده است. از ۲۰۰۰ ق.م، این کشور یکی از قدیمی ترین فرهنگ ها در تاریخ مدرن بشریت را داشته است.  با تاریخ ما همراه باشید تا حقایقی درباره امپراطوری چین را بدانید. ۷ سلسله مهم در چین باستان! کدامند؟

 

۱.سلسله شانگ و توسعه نوشتن و فناوری برنز! 

فیل برنزی در سلسله شانگ
فیل برنزی در دودمان شانگ

سلسله شانگ (۱۶۰۰ تا ۱۰۴۶ ق.م)، معروف به سلسله یین، در چین شمالی واقع بود. تصور میشود که به خاطر میراث فرهنگی اش، بنیاد تاریخ چین بوده است. اولین سلسله باستانی ست که با شواهد مستند باستان شناسی، وجودش اثبات شده است. در طول این دوره، چینی ها از پوست لاک پشت و احشام برای نوشتن استفاده می کردند.سلسه شانگ استفاده از فلزکاری برنز را هم معرفی کرد. از این رو، بسیاری از معابد و آثار باستانی برنزی در این دوره شکل گرفت.


۲.سلسله ژو و آیین کنفوسیانیسم!

کنفسیوس، فیلسوف بزرگ در سلسله ژو
کنفسیوس، فیلسوف بزرگ در دودمان ژو

سلسله ژو، (۱۰۵۰ تا ۲۵۶ ق.م) تقریبا یک هزاره ادامه یافت و طولانی ترین سلسله تاریخ چین بود. در طول این دوره، قلمرو چینی ها به ویژه در جنوب گسترش یافت. این سلسه بنا بر فرقه های اجدادی بود. با این حال ، تلاش برای حفظ نظم در کشور ناکام ماند و جنگ های بیشماری رقم خو رد. در طول این سال های پر تلاطم، کنفسیوس به دنیا آمد. او بنیانگذار کنفوسیانیسم بود، فلسفهای که بر اخلاق، عدالت و اصلاحات اجتماعی تاکید داشت.


۳.سلسله هان وتوسعه جاده ابریشم!

توسعه مسیر تجاری ابریشم در سلسه هان
توسعه مسیر تجاری ابریشم در دودمان هان

سلسه هان ( ۲۰۶ ق.م تا ۲۲۰ ب.م) دوران طلایی تاریخ چین به شمار می رود. در طول این دوره، کنفوسیانیسم به یک ایدئولوژی غالب تبدیل شد، و باعث شد که چین در زمینه های فرهنگ و قلمرو رونق یابد. به لطف این پیشرفت، مسیر تجاری بین آسیا و اروپا تاسیس شد. این به دو طرف کمک کرد تا به راحتی کالا مبادله کنند و روابط اقتصادی و فرهنگی آسان شد.


۴.سلسه سونگ و اختراع پول کاغذی چاپی!

اختراع پول کاغذی در سلسه سانگ
اختراع پول کاغذی در دودمان سانگ

سلسله سونگ (۹۶۰ تا ۱۲۷۶) دوره ای بود که بخاطر پیشرفت در زمینه های تکنولوژی، نوآوری و اقتصاد، به آن رنسانس چین گفته می شد. مهم نوآوری اقتصادی که به این سلسله معروف است، اختراع و توسعه اسکناس بود. این باعث شد تبادلات آسان تر شود و باعث پیشرفت اقتصادی چین شد. در این دوره همچنین برای اولین بار از باروت استفاده شد.


۵.سلسه یوان و اعلام پکن به عنوان پایتخت!

پکن ، پایتخت چین در سلسله یوان
پکن ، پایتخت چین در دودمان یوان

سلسه یوان (۱۲۷۹ تا ۱۳۶۸) یک سلسله مغول بود که قلمرو خود را با چین متحد ساخت. عجیب است ولی فرهنگ چین در این دوره شکوفا شد. پادشاهش، کوبلای خان، تمایل زیادی به اتحاد قلمرو داشت. “دادو” که الان با نام پکن شناخته می شود، در آن زمان پایتخت چین شد.


۶.سلسله مینگ و بازسازی دیوار بزرگ چین!

بازسازی دیوار بزرگچین در سلسله مینگ
بازسازی دیوار بزرگچین در دودمان مینگ

سلسله مینگ ( ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴) توسط یک دهقان فقیر معروف به تایزو تاسیس شد. این یکی از پایدارترین سلسله های چین به شمار می رود. برکشاورزی تاکید داشت و به بازسازی دیوار بزرگ چین پرداخت. این دوره پر از آثار ادبی غنی می باشد. یکی از معروف ترین رمان های این دوره، سفر به غرب می باشد.


۷.سسله چینگ و جنگ افیوم!

جنگ افیون بین بریتانیا و چین در دودمان چینگ
جنگ افیون بین بریتانیا و چین در دودمان چینگ

سلسله چینگ، ( ۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲) آخرین سلسله امپراطوری در چین بود. چین در طول این دوره یک کشور مرفه و پایدار بود. جنگ افیون ( ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۲) بین چین و بریتانیای کبیر  رقم خورد. چین شکست خورد و باعث توافق های تجاری ناعادلانه شد.

منبع .ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها