مرگ خروسیپوس، فیلسوف یونانی بر اثر خنده!

مرگ بر اثر خنده؟ ایا امکان دارد؟ ظاهرا همینطور است. این یک نوع مرگ نادر است که باعث ایست قلبی، خفگی، یا از بین رفتن هوشیاری می باشد که بر اثر قهقه های مداوم ایجاد می شود! این شیوه عجیب مردن از دوران باستان گزارش شده است. خروسیپوس، فیلسوف رواقی در سن ۷۳ سالگی در گذشت. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره مرگ خروسیپوس، فیلسوف یونانی بر اثر خنده! بیشتر بدانید.

 

بر اساس منابع پزشکی، خنده میتواند باعث تحریک نکروز (مرگ بافتی) در نزدیکی ساقه مغز شود و منجر به مرگ شود. علاوه بر این ، آتونیا (وقتی یک عضله قدرت خود را از دست می دهد)  و از دست دادن هوشیاری، هم که به سینکوپ ناشی از خنده معروف است، باعث تروما در مخچه و نهایتا به مرگ منجر می شود.

هرچند این موارد به ندرت رخ می دهد، در طول تاریخ چندین مورد، از جمله مرگ خروسپیوس ، گزارش شده است. این فیلسوف رواقی، حدود ۲۷۹ ق.م در سولی، نزدیکی شهر مرسین ، ترکیه به دنیا آمد . او به آتن مهاجرت کرد و شاگرد کلینتس، رئیس دانشکده رواقی گری شد و به زودی به خاطر اشتیاق و جسارتش در یادگیری به ویژه در رشته اخلاق و منطق معروف شد. او حتی از کلینتس پیشی گرفت و پس از مرگ او در سال ۲۳۰ ق.م، ریسس دانشکده رواقی گری شد. خروسپیوس با وجود  استعدادش در فلسفه رواقیون، حدود ۷۰۰ اثر مکتوب داشت که هیچ یک تا کنون باقی نمانده و ما تنها در حدی میدانیم که سایر نویسندگان در آثارشان از او نقل کردند.

دو نظریه درباره مرگ او وجود دارد : اولی میگوید خروسپیوس بعد از نوشیدن شراب در جشن، احساس گیجی کرد و باعث مرگ او شد. در دومین نظریه، لائتریوس می گوید او در ۱۴۳مین المپیاد که از ۲۰۸ تا ۲۰۴ ق.م برگزار می شد، مرد. در آن زمان ، خروسپیوس یک الاغ را دید که دارد انجیرهای او را می خورد و فریاد زد ” حالا کمی شراب به او بدهید تا انجیرها را بشورد، ببرد!” و بعد شروع به قهقهه زدن کرد و به قدری خندید که روی زمین افتاد و پس از آن از دهانش کف بیرون آمد. مردم میخواستند به او کمک کنند ولی او از دنیا رفته بود.

خروسپیوس
خروسپیوس

البته با وجود اینکه همه اتفاق نظر داشتند که او از خنده زیاد مرده است، لائترویس بر این باور بود که او مشروب زیادی خورده بود و دلیل مرگ او مسموم بودن مشروب بود. از انجایی که هیچ مدرکی دال بر سمی بودن نوشیدنی او نداریم، پس دلیل مرگ او تا همیشه مبهم خواهد ماند. هر چند او تنها کسی نیست که مرگش بر اثر خنده گزارش شده است.

در واقع گفته می شود یک نقاش یونانی به اسم زوکسیس در قرن ۵ ق.م ، بعد از اینکه تصویر الهه آفرودیت را به شکل یک پیرزن نقاشی کرده، بر اثر خنده مرده است. برخی مرگ او را به عنوان مجازاتی از طرف خدایان می دانند. همچنین یک طرفدار ۶۲ ساله ساینفلد در سال ۱۹۷۹، بعد از تماشای یک اپیزود خنده دار از تلویزون سه بار از هوش رفت و مرد. پس شاید خنده بر هر درد بی درمان دوا نباشد!!!

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها