۵ شهر گمشده مصر باستان!

شهر گمشده، شهری ست که در گذشته ویران شده یا به دلایلی متروکه شده است و به همین دلیل برای مردم سراسر دنیا ناشناخته می باشد. تمدن مصر باستان از این شهرهای گمشده زیاد دارد که دارای اهمیت تاریخی هستند. امروز تنها برخی از این شهرها کشف شده اند و هنوز باستان شناسان در تلاش پیدا کردن آنها می باشند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ شهر گمشده مصر باستان! را به شما معرفی کنیم.

 

۱.آبیدوس 

شهر آبیدوس مصر
شهر آبیدوس مصر

تمدن مصر باستان یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین تمدن هاییست که بشر تا کنون شناخته است و هنوز بخش بزرگی از آن یک راز است! چند ماه گذشته یک کشف تاریخی بزرگ در مصر انجام شد و بخش از شهر گمشده آبیدوس را پیدا کردند. آثار سفالی، بقایای خانه ها، و قبرهای سلطنتی از جمله موارد کشف شده از شهر آبیدوس می باشند که ۷۰۰۰ سال گم شده بودند و متعلق به اولین پایتخت مصریان ، واقع در ۴۰۰ کیلومتری معبد ستی اول هستند.


۲.آختاتن

شهر آمارنا مصر
شهر آمارنا مصر

اگر تابحال به موزه برلین رفته باشید، حتما مجسمه زیبای ملکه نفرتیتی، همسر یکی از جنجالی ترین پادشاهان مصر را دیده اید. آخناتن به خاطر قیام علیه خدایان مصر باستان و ایجاد یک دین یکتاپرستی (آتن، خدای خورشید) معروف می باشد. آخناتن یک شهر بزرگ جدید به نام آختاتن با روش های جدید معماری ساخت و در حال حاضر با اسم آمارنا شناخته می شود. بعد از مرگ آخناتن، جانشین او ، توتانخامون به تبس رفت و شهر متروکه شد. و دشمنان آخناتن شروع به پاک کردن هر گونه اثری از او شدند.


۳.هراکلیون

هراکلیون
هراکلیون

هراکلیون یکی دیگر از شهرهای گمشده مصر، می باشد. درحالی که امپراطوری فارونی ناپدید شد، هراکلیون به عنوان بندر اصلی مصر رونق یافت. بر اساس افسانه های یونانی، شاهزاده پاریس، هلن تروی (دختر زئوس) از این شهر بازدید کرده است. همچنین هراکلس (پسر زئوس و قهرمان یونانی) از این شهر بازدید کرد و به همین دلیل نام شهر از تونیس به هراکلیون تغییر کرد. هراکلیون مثل شهر نوکراتیس، پس از تاسیس اسکندریه، متروکه شد، تا اینکه زیر آبهای مدیترانه مدفون شد. تا سال ۲۰۰۰ هیچ اثری از این شهر نبود تا اینکه فرانک گودیو، باستان شناس فرانسوی آن را پیدا کرد. در این شهر کشتی، سکه های طلا، مجسمه ها و صدها لنگر پیدا شد.


۴.تینیس

شهر تینیس در مصر
شهر تینیس در مصر

نام شهر تینیس در کتاب مردگان آمده و از این نظر حائز اهمیت است. این شهر اولین پایتخت سلسله مصر باستان بوده است. به گفته مورخان، این شهر محل اصلی کنفدراسیون قبیله ای به رهبری منس یا نارمر بود که به منظور اتحاد مصر بالا شکل گرفت. از سلسله سوم، این شهر متروکه شد و ممفیس به عنوان پایتخت انتخاب شد. این شهر هنوز یافت نشده ولی مورخان معتقدند در نزدیکی ابیدوس یا گیرگا قرار دارد.


۵.نوکراتیس

شهر نوکراتیس در مصر
شهر نوکراتیس در مصر

به گفته هرودوت، مورخ بزرگ یونانی، نوکراتیس تنها بندر تجاری مصر بود. این شهر در ۷۰۰ ق.م ، یک منطقه مسکونی برای یونانیان داخل مصر بود. حدود ۳۰۰ سال، نوکراتیس یکی از مهمترین مراکز تجاری مدیترانه به شمار می رفت. پس از تاسیس شهر اسکندریه، نوکراتیس شروع به افت کرد و دیگر مهمترین مرکز تجاری نبود. با تغییر وضعیت اقتصادی و جمعیتی، این شهر رو به زوال رفت. در سال ۲۰۱۶، موزه بریتانیا، بقایای این شهر را زیر خاکهای سیاه رود نیل پیدا کرد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها