حقایقی درباره آمازون ها، زنان جنگجوی یونان باستان!

آمازون ها، دریونان باستان ، زنان جنگجوی سرسختی بودند که هیچ مردی را به جمع خود راه نمی دادند. بر اساس افسانه ها، قهرمانانی مثل هراکلس، تسئوس، و آشیل ، زن های خود را از بین ملکه های قدرتمند آمازون انتخاب می کردند. به گفته محققان این زنان جنگجوی افسانه ای، تنها زاده اساطیر یونانی نبودند. با تاریخ ما همراه باشید تا حقایقی درباره آمازون ها، زنان جنگجوی یونان باستان! بدانید.

 

محققان بر این باورند که آمازون ها تنها موجوداتی افسانه ای نبودند. در واقع ، داستان پنتزیلیا و دوئل او با آشیل در جنگ تروآ، به قدری خارق العاده می باشد که میتوان آن را به افسانه ها نسبت داد. اما با کشف اسکلت زن های جنگجو و اسلحه هایی که در کنار آنها دفن شده بود، مایور ، محقق و باستان شناس معروف می گوید:

“با توجه به زخم هایی که روی جمجمه و نیزه های داخل زانوی این اسکلت ها، این جنگجویان قطعا در میدان جنگ مرده اند.” در کنار این اجساد، کمربندهای چرمی بزرگ با پلاک های آهنی، ۲۰ نیزه برنزی و سلاح های قدیمی پیدا شد. همچنین در اینجا مروارید، دستبندهای نقره و برنز، اینه برنزی، سوزن، چاقوی آهنی، سینی چوبی هم یافت شد.

یکی از این جنگجویان، زنی جوان بوده که روی یک تپه در شمال دریای سیاه، در نزدیکی تیراس باستانی در رودخانه دنیستر به خاک سپرده شده است. تیراس یک مستعمره یونانی در قلمرو تراکیان بود ( که در ۶۰۰ ق.م تاسیس شد). این قبیله از سارماتیا به تراکیه ، یک سرزمین آمازونی دیگر، مهاجرت کرده بودند. حدس ما این است که زنانی که بر روی این تپه دفن شده اند، یکی از بهترین جنگجویان زن این قبیله بوده اند.

این تنها آرامگاه زن جوانی که مثل مردها می جنگیده _یک آمازون واقعی_ نیست بلکه هزاران مقبره سکاهای باستان و قبایل مربوطه در جلگه های اوراسیا از بلغارستان گرفته تا مغولستان نیز کشف شده است. امروزه که شیوه های مدرن باستان شناسی قادر به تعیین جنسیت اسکلت ها می باشد، میدانیم که ۳۷ درصد از جنگجویان مسلح دفن شده در گورستان ها متعلق به زنان جنگجو می باشد. باستان شناسان در منطقه تراکیه، سکا ، بین رود دون و دانوب، بیش از ۱۱۲ قبر از زنان جنگجوی قرن چهارم و پنجم ق.م را کشف کرده اند که بیشتر آن ۱۶ تا ۳۰ سال بوده اند. باستان شناسی دیگر هم ، بین رود دون و دریای کاسپین، ۴۰ جسد از جنگجویان زن دیگر را کشف کرده است. در دریای سیاه شمالی، منطقه دون-ولگا، حدود ۲۰ درصد از قبرهای قرن چهارم و پنجم ق.م که داخل آنها اسلحه یافت شده، متعلق به زنان می باشد. در اوکراین جنوبی هم حدود ۱۳۰ زن با نیزه و تیر و کمان به خاک سپرده شده اند.

پس یافته های باستان شناسی ثابت می کند که این جنگجویان زن سوار بر اسب، یک واقعیت تاریخی در یک گستره مکانی و زمانی وسیع بوده است ، بیش از هزار سال ، از غرب دریای سیاه گرفته تا شمال چین… این مسئله و سبک زندگی عشایری نشان می دهد که یونانیان باستان (و بسیاری از فرهنگ های دیگر) همواره با زنانی روبرو می شدند که از جنگیدن ترسی نداشتند! بیشترین تعداد از قبر این زنان جنگجوی معروف در دریای سیاه شمالی یافت شده، منطقه ای در نزدیکی یونان که به آمازون ها نسبت داده می شود.

در گذشته های نه چندان دور، باستان شناسان جنسیت جنگجویان سکای را بر اساس کالاهایی حدس می زدند که در قبر آنها دفن شده بود. فرض بر این بود که سلاح ها و ابزار متعلق به مردان است درحالی که جواهرات، آینه و دوک نخ ریسی را به زنان نسبت می دادند. ولی با پیشرفت علم و تعیین جنسیت اسکلت ها، فهمیدند که نه تنها برخی زنان جنگجو با سلاح و زره دفن شده اند بلکه روی بدن برخی از آنها ، آثار جراحات جنگی دیده شد. زنان مسلح و جنگجو، همانند مردان جنگجو در قبرهایی مشابه به خاک سپرده می شدند و مراسم تدفین ، قربانی کردن اسب ها، دفن سلاح و کالاهای مربوطه، دقیقا به طور یکسان انجام می شد.

تیر و کمان که برای شکار و جنگ استفاده می شد، یکی از رایج ترین سلاح های زنانه باستانی می باشد ولی شمشیر، خنجر، نیزه و زره هم در قبرهای آنها یافت شده است. جنگجویان زنی که در اوکراین دفن شدند، دارای کمربندهای زرهی با صفحات آهنی و برنزی بودند. در آسیای مرکزی و سیبری جنوبی در قبر زنان جنگجو، کمربندهای طلا، برنز و آهنی یافت شده است.

ابزاری مثل چاقو تیزکن، چاقو، درفش، در قبر زنان، مردان و جوانان یافت شده است. همچنین سوزن و جوهر در قبر زنان یافت شده که گفته می شود برای خالکوبی از آن استفاده می کردند. میدانیم که مردان سکای مثل زنان گوشواره می انداختند و شانه های فلزی داشتند. پس بدون تعیین جنسیت از روی اسکلت ها، نمیتوانستیم بفهمیم که کدامیک زن بودند و کدام مرد!یافته های استخوان شناسی، علاوه بر سن و جنسیت، بیماری های مزمن، شکستگی های جزیی یا کشنده و .. را نشان می دهند. اینکه زنان تمام عمرشان را سوار بر اسب بوده اند، نیز قابل تشخیص است.

قبرهای این زنان مسلح، آمازون ها، در تمام سرزمین های باستانی حفاری شده است. هرچند بر اساس گزارشات باستان شناسی، استخوان ها و یافته به قدری قدیمی هستند که نمیتوان بیوگرافی دقیق ای ازین زنان داد ولی میدانیم که آمازون های افسانه ای، فقط افسانه نبودند!

 

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فرهنگی

زنان آمازون اصالتی سکایی وسلمی داشتند که ایرانی تبار بودند و یک واقعیت تاریخیست

محمد

چرت و پرت نوشتی اخوی. زنان آمازون که اسمی است که یونانی های باستان به زنان سکایی به معنی سینه کم داشتند می دادند که با کوروش خاخام منش یهودی هم جنگیده بودند. اصلاح کن

амажои

👍👍تقریبا باهم هم نظر هستیم