تاریخچه سلسله هان در چین باستان!

دودمان هان شاید ۲۰۰۰ سال پیش از بین رفت ولی میراث آن تا امروز به یادگار باقی مانده است. هان یکی از طولانی ترین سلسله های چین بوده که چین در آن دوره شاهد شکوفایی سفال و تکنولوژی بوده است. با تاریخ ما همراه شوید تا تاریخچه سلسله هان در چین باستان! را برای شما شرح دهیم:

 

پیدایش و سقوط سلسله هان

یک شخصیت غیر اشرافی به نام لیو بنگ، سلسله هان را تاسیس کرد. در طول سلسله قبلی، در مقامی فرعی در دربار خدمت کرد و زمانی که دودمان شین از هم فروپاشید، لیو بنگ ارتشی آماده کرد، مدعی تاج و تخت شد و سلسله هان را تاسیس کرد و چانگان را پایتخت معرفی کرد. البته او بدون درگیری و خونریزی نمیتوانست به این مقام برسد. رقیب اصلی او برای تاج و تخت ، یک ژنرال مخالف به نام شیانگ یو بود. شیانگ یو برای به زانو در آوردن لیو بنگ، پدر لیو را اسیر کرد و تهد ید کرد که او را زنده زنده خواهد سوزاند. لیو هم با خونسردی برای او پیغام فرستاد” یک کاسه از سوپ را برای من هم بفرست” و سپس یکی از مهمترین سلسله های چین تا به امروز را بنا نهاد.

در این سلسله، پیشرفت های علمی و فناوری زیادی در چین رخ داد که مهمترین آنها کاغذ سازی و کشف اعداد منفی در ریاضیات بود. همچنین در این دوره بهترین تاریخ نگاران چینی متولد شدند. سیما شیان، اخترشناس دربار ، در طول سلطنت امپراطور وو ، یک مجموعه بزرگ و با ارزش از ۵۲۶۰۰۰ شخصیت با جزئیاتی از تاریخ چین را نوشت . این کتاب به نام شیجی، اولین کتاب تاریخی چین نیست ولی مطمئنا طولانی ترین و تاثیرگذار ترین کتاب چین می باشد.

هرچند دودمان هان بسیار با شکوه و پر رونق بود، ولی این رفاه بدون درگیری بدست نیامده بود. در واقع سلسله هان به دو بخش تقسیم شده بود: هان غربی (هان سابق) ، هان شرقی (هان بعدی). هان غربی به زمانی بر می گردد که چانگان پایتخت چین بود و هان شرقی هم به زمانی اشاره دارد که وانگ من آغاز یک سلسله جدید را اعلام کرد.

وانگ من یک مقام دولتی از یک خانواده ثروتمند، به دنبال مرگ امپراطور وو ، از آشفتگی های اجتماعی سواستفاده کرد. هرچند پس از ۱۴ سال، روستایین خشمگین، یک شورشی تشکیل دادند، پایتخت چانگان را غارت کردند و سر وانگ مان را از تن جدا ساختند. پایتخت به لویانگ منتقل شد و سلسله هان شرقی آغاز شد.

این سلسله سرانجام با یک سری بلایای طبیعی، سوختن لویانگ، به پایان رسید. پایان این دودمان هان، منجر به یک درگیری شد که آغاز دوره ای معروف به دوره سه پادشاه بود. ۳۵۰ سال طول کشید تا دوباره یک سلسله متحد ظهور کند!


میراث سلسله هان

سفال چینی و سرامیک دستاوردهای دودمان هان می باشند. سفال سلسله هان یکی از قدیمی ترین میراث چینی ست که در موزه های سراسر دنیا و مقبره های عصر هان دیده می شود. از دیگر یادگارهای هان میتوان به موزه ملی پکن و موزه مقبره لویانگ باستان اشاره کرد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بهمن

این سلسله زپرتی هان اصلاً تعریفی نداره
خیلی هم سریع و راحت توسط گوگوریو و شوروش های داخلی نابود شد و از بین رفت

حسین

الان تو درباره ترک بودنشون چیزی ننوشتی می خوای بگی هون ها چینی بودن؟