زندگینامه ویتلیوس امپراتور روم

آلوس ویتلیوس ژرمنیکوس با نام اصلیش آلوس ویتلیوس بود به مدت هشت ماه بین ۱۶ آبریل تا ۲۲ دسامبر ۶۹ میلادی امپراتور روم بود. او که اغلب با نام ویتلیوس مشهور است سومین امپراتور سال مشهور “سال چهار امپراتور” است. او هشتمین امپراتور روم به حساب می آید.

 

بیوگرافی یتلیوس امپراتور روم

ویتلیوس با نام کامل آلوس ویتلیوس درسال ۲۴ سپتمبر ۱۵ به دنیا آمد. وی در سال ۶۸ میلادی از سوی امپراتور گالبا، به فرماندهی لژیون‌های سرزمین راین (آلمان امروزی) گمارده شد. با شروع سال ۶۹ میلادی و با افزایش قدرت اتو در روم، ویتلیوس نیز که در آن هنگام در شهر کلن بود خود را امپراتور روم اعلام کرد . پیروزی ژنرال‌ های ویتلیوس در جنگ های بدریاکوم به سلطنت اتو پایان داد و ویتلیوس بر تخت امپراتوری روم نشست.

ویتلیوس در مدت اندک حکومتش تمامی وقتش را به خوشگذرانی گذراند. همین کار موجب شد تا سربازانش او را هنگامی که وسپاسیان دیگر سردار رومی خود را در اسکندریه مصر امپراتور جدید اعلام کرد، ترک کنند. ویتلیوس در طی دو نبرد پیاپی از وسپاسیان خود شکست خورد و به اسارت وی درآمد. سپس وسپاسیان دستور داد تا او را در کوچه و خیابان های رم بر روی زمین کشیدند و بدین ترتیب او را در ۲۲ دسامبر ۶۹ میلادی به قتل رساندند. پس از این واقعه وسپاسیان امپراتور شد.

منبع تاریخ پارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها