زندگینامه نرون امپراتور روم

نرون که نام اصلی وی لوسیوس دومیتیوس آهنباربوس بود پس از مرگ پدر بر تخت نشست. نرون بیشتر وقت خود را برای بهبود تجارت و دیپلماسی و بهبود زندگی مردم گذراند. نرون امپراتور روم به خاطر اقدامات جنون آمیزش به امپراتور دیوانه روم مشهور است. او در روز ۱۵ ام دسامبر سال ۳۷ پس از میلاد مسیح به دنیا آمد. نرون یکی از امپراتوران روم بود که از سال ۵۴ تا ۶۸ میلادی بر روم حکومت کرد. نرون پنجمین و واپسین امپراتور از خاندان ژولیو کلودی بود.
نرون در روز ۹ام ژوئن سال ۶۸ میلادی دست به خودکشی زد. او پیش از مرگ خویش گفته بود: «افسوس که با مرگ من دنیا هنرمند بسیار بزرگی را از دست می‌دهد.»

 

امپراتور شدن نرون

مادر نرون اگریپینا نام داشت زنی بسیار جاه طلب بود. بعد از آنکه همسرش یعنی پدر نرون مسموم و کشته شد و نرون که بیش از ۱۶ سال نداشت بر تخت نشست او پس از جلوس بر تخت شاهی برادر خویش را با همکاری مادرش به قتل رساند و پس از آن نیز در سال ۵۹ میلادی مادر خویش را نیز مسموم و به هلاکت رساند. ولی پس از مرگ مادرش از کرده خویش پشیمان شد.

اقدامات نرون حتی به جایی رسید که دستور داد بخشی از شهر روم را آتش بزنند و سپس آتش سوزی شهر را به گردن مسیحیان انداخت و دستور داد تا تمام مسیحیان را بکشند. نرون در سال ۶۴ میلادی دستور داد تا شهر زیبای روم را به آتش بکشند و تمام شهر روم در آتش سوخت.

 

اقدامات مهم نرون

از اقدامات نرون میتوان به تشکیل دو لژیون یکم آدوتریکس است این لژیون به احتمال زیاد از بقایای طرح تشکیل یک ارتش ضربتی آبی خاکی به اسم لژیون یکم کلاسیکا میسنن سیس طراحی شده‌ است. نرون که در زمان خویش با مشکلات بسیاری روبرو بود، همواره تلاش می کرد با تشکیل یک لژیون دریایی قدرتمند با قابلیت نبرد در تمام نقاط ساحلی بتواند، از این ارتش به عنوان یک سپاه مخصوص برای واکنش های سریع بهرمند شود. البته این لژیون به فرماندهی یکی از سرداران رومی به نام گالبا تأسیس شد.

اما پس از آنکه نرون تمامی دشمنان و مخالفان حکومت را سرکوب کرد دیگر نیازی به این لژیون نبود و همین باعث شد که نرون این نیرو را به جایی بفرستد که به آن نیاز هست چرا که نگه داشتن این نیرو هزینه بسیاری برای او به همراه داشت. این موضوع از دید سیاسی برای نرون که در واقع در حال چپاول اشراف روم به شکل های مختلف بود، وجود یک لژیون قدرتمند و خطرناک در کنار خویش، زیاد هم خوب نبود. برخی از مورخام معتقدند هر چند که این لژیون در زمان نرون به وجود آمد ولی تربیت سربازان این لژیون در زمان گالبا امپراتور بعد از نرون انجام شد. به هر حال وظیفه این لژیون در زمان تشکیل آن حفاظت از مرزهای امپراتوری روم در اروپا و در کنار رود دانوب بود. افرادی که در این لژیون ها خدمت می کردند بسیار ورزیده وجنگ دیده بودند و تمامی آن ها ایتالیایی الاصل و قد همگی افراد این ساخلو بالای ۱۸۰ سانتی متر بود. پرچم این لژیون عکس یک گراز بود. این لژیون وظیفه خود یعنی حفاطت از مرز های دانوب را تا قرن پنجم به نحوه احسن انجام داد. هرچند که این نیروی زبده در یکی از جنگ ها با سپاه اشکانی شکست بزرگی خورد. این جنگ ۹ ماه طول می کشد که نتیجه آن شکست لژیون های رومی است که نرون مجبور به بستن قرارداد صلح ۵۰ ساله با اشکانیان و پرداخت غرامت جنگی می شود.

گایوس کالپورنیوس پیزو کنسول امنپراتوری روم در سال ۴۱ میلادی که از اقدامات جنون آمیز نرون به خشم آمده بود دست به تشکیل اتحادیه ای بر ضد امپراتور حال یعنی نرون زد. این سازمان که بعد ها معروف به سازمان پیزو شد که مخالفت خود را با نرون برای چند سال ادامه داد که نتیجه آن خودکشی نرون بود. (۶۸ میلادی)

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سوال

سلام درباره پسری که به دستور نرون اخته میشود وبه زور همسرش میشود وسرگذشت اون هم میتونید مطلب بگذارید