آیا بختیاری ها بازماندگان هخامنشیان هستند؟

در زیر به چند دلیل عمده این بحث می پردازیم که منجر به اثبات این موضوع میشود:

۱- هرودوت نویسنده و تاریخدان مشهور یونانی در کتاب تاریخ هخامنشیان این گونه می نویسد: هخامنش (جد کوروش) ریاست ایلی کوچرو از قوم پارس را بر عهده داشت که در کوه های بختیاری (زاگرس میانی) زندگی می کردند. و در واقع هخامنش زاده ی کوه های بختیاری است.


۲- کوروش بزرگ در منشور خود مینویسد: (من کوروش شاه آنشان. شاه چهارگوشه جهان…) کوروش در این متن ابتدا به آنشان اشاره میکند. جایی خود متولد آنجاست و در واقع امپراطوری بزرگ هخامنشیان از این منطقه شکل گرفت و گسترش یافت. نا گفته نماند که آنشان نام ایذه کنونی در خوزستان و یکی از شهرهای مهم حکومتش در آن زمان که در آن معبدهای مرکزی ایزد پرستی قرار داشت(پارسوماش) همین مسجدسلیمان کنونی است که یک منطقه کاملا بختیاری نشین می باشد.

۳- لباسی که شاهان و سربازان هخامنشی بر تن میکردند؛ اگر دقت کنیم شباهت زیادی به لباس مردان بختیاری (چوقا) دارد. نام”چوقا” نیز برگرفته از “چغازنبیل” معبد زرتشتیان و هخامنشیان می باشد.
۴- شیرسنگی (بردشیر) که بختیاری ها بر سر مزار بزرگان خود قرار میدهند یکی از نمادهای سرستون های تخت جمشید می باشد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اشکان
امتیاز :
     

تعصب به کوروش در بین بختیاری ها از تمام اقوام ایرانی بیشتر است به خاطر ماهیت کوچ نشین و محل کوهستانی و خوی جنگاوری آنها تقریبا نژادی دست نخورده اند

ارسلان رزمجویی, پژوهشگر تاریخ آلمان

درود بر همتبار گرامی مطالعات تاریخی مطالب حضرتعالی را تایید نمیکند، تنها نویسنده ای که به محل تولد کوروش کبیر اشاره نموده است کتسیاس است که او را از تیره مردها پارس معرفی نموده است، تیره مردها با نام تیرمردان تا زمان قاجار در دشمن زیاری ممسنی زندگی میکردند و توسط قاجار قتل و عام و به جهرم فارس و قم تبعید شدند. آثار هخامنشی در محل سکونت تیرمردان زیاد است که این مناطق شامل کام پیروز مرودشت، بیضا، سپیدان، دشمن زیاری، بکش و جاوید ممسنی و گرمسیر انان چنارشاهیجان و دشتستان بوده است، قلعه سفید در نوراباد و قصر… مطالعه بیشتر »