شیم اون

شیم اون (۱۳۷۵- ۱۸ ژانویه ۱۴۱۹ ( بیست و پنجمین روز از دوازدهمین ماه قمری سال ۱۴۱۸)) نخست وزیر یا رئیس شورای مملکتی سلسله کره ای چوسون بود که از سپتامبر ۱۴۱۸ تا دسامبر ۱۴۱۸ به ایفای نقش می پرداخت. او همچنین پدر یک ملکه و پدر زن پادشاه سجونگ کبیر بود. وی به خاطر اتهام خیانت شناخته می شود که سرانجام به مرگش و استحکام بیشتر قدرت سلطنتی منجر شد.

پرتره ای از شیم اون.

مقدمه:

او که در اواخر سلسله گوریو در خاندان چونگ سونگ شیم چشم به جهان گشود، آزمون ها را گذرانده و در یازده سالگی وارد دولت شد. ژنرال یی سونگ گه در آن زمان کنترل کامل قدرت را در دست داشت و بیشتر رقبایش در سراسر گوریو را از میان برده بود. شیم اون به درستی متوجه شده بود که سلسله گوریو در انتهای راه خود قرار دارد و بنابراین به حزب یی پیوست و سخت کوشید تا یک سلسله جدید را به روی کار آورد. سرانجام زمانیکه یی در سال ۱۳۹۲ به تخت نشست، شیم اون یکی از افرادی بود که به پست جدیدی دست یافت و در کمک به یی برای پیدایش سلسله چوسون نفوذ زیادی داشت.

در سال ۱۴۱۱ و در زمان سلطنت پادشاه تجونگ، شیم اون به سمت مدیر ناحیه هامگیونگ دو منصوب شد. وی قضات و کلانترهای فاسد را عزل می کرد و زحمات بسیاری در بهبود قدرت دولت در منطقه کشید.

از این روی که شیم اون مدیر مدنی بسیار کارآمدی بود، او چندین بار ترفیع گرفت و همچنین در پست های وزیر صنعت، وزیر امور مدنی و وزیر کشاورزی به ایفای نقش پرداخت. زمانیکه که دربار اقدام به انتخاب کاندیداهایی برای شهبانوی چونگ نیونگ (پادشاه سجونگ آینده) کرد، او نام دخترش را نیز در میان کاندیداها آورد. نتیجه این اقدام انتخاب دخترش به عنوان همسر شاهزاده بود.

زمانیکه چونگ نیونگ در سال ۱۴۱۸ به سلطنت رسید، ” بانو شیم ” (زنان تنها با نام های خانوادگیشان مورد خطاب قرار می گرفتند) دختر شیم اون عنوان ملکه سوهون را به خود گرفت و شیم اون به منصب ” نخست وزیر ” که بالاترین مقام غیر سلطنتی در کشور بود نائل آمد.

سنگ بنای یادبود شیم اون.

رسوایی و مرگ:

زمانیکه شیم اون به سمت نخست وزیر منصوب شد، منصب ” وزیر غربی ” توسط پارک اون از خاندان بونام پارک اشغال شده بود. روابط بین این دو وزیر متخاصمانه بود و مشاجرات متعددی بین آنها در می گرفت.

در آن زمان پادشاه تجونگ از منصب سلطنتیش استعفا و پست پادشاه بازنشسته را در اختیار داشت. اما غالبا امورات داخلی و خارجی کشور توسط تجونگ اداره می شد و پادشاه سجونگ وقت به شکل یک دست نشانده باقی مانده بود. به دلیل اینکه او در آخرین روزهای گوریو یک ژنرال بود، تجونگ شخصی محکم، محافظه کار، و مستبدی یکه تاز به شمار می رفت. او متناوبا در مورد این حقیقت نگران بود که در آینده سلسله به جای پادشاه غالبا توسط وزرا اداره خواهد شد. این اتفاق در عهد گوریو نیز افتاده بود. بنابراین وی تدابیر گسترده ای برای استحکام اختیارات دربار سلطنتی در نظر گرفت.

بر اساس این حقیقت در دولت، شیم جونگ برادر جوان تر شیم اون زبان به شکایت گشود که قدرت پادشاه تماما با حضور فراگیر تجونگ محدود شده است. زمانیکه این اظهار نظر به گوش پادشاه بازنشسته رسید، وی تمامی خانواده شیم را محکوم کرد. از این روی که شیم اون، نخست وزیر و پدر ملکه، یکی از تاثیر گذارترین مردان مملکت بود، حضورش نمی توانست نادیده گرفته شود.

بعلاوه ” وزیر غربی ” پارک اون نیز با افشای اینکه اثر گذاری شیم اون طغیان گرانه بوده است، بر علیه وی توطئه چید. شیم اون در آن زمان وظیفه نخست وزیری خویش را با بازدید از امپراطوری مینگ به عنوان سفیر چوسون در سه اونسا به انجام رسانیده بود. او در حال بازگشت از سفرش بود که در قلمرو کره در اویجو دستگیر شد و تحت حفاظت ابتدا به پایتخت در هانیانگ و سپس به شهر سوون منتقل گشت.

او در سوون شکنجه شد تا به جرم خویش اعتراف کند. شکنجه های رهبری شده توسط پارک اون که شیم را در ردیف اول اتهامات قرار داده بود، سرانجام به هدف خود برای اقرار جرم ها توسط شیم اون دست یافت. درست قبل از اینکه نخست وزیر اعدام شود، او عبارت معروفی را زیر لب زمزمه کرد: ” فرزندان من،…… با یک پارک ازدواج نکنید. آن شرمندگی و بدشانسی برای خانواده به بار خواهد آورد.”

بنای یادبود شیم اون.

عواقب بعدی:

پس از اینکه شیم اون به خاطر جرم های ساختگی اش اعدام شد، پارک اون به سمت نخست وزیر منصوب شد. بسیاری از اعضای خانواده شیم محکوم شدند و حتی ملکه سوهون تهدید شد که از منصبش به عنوان ملکه کنار گذاشته خواهد شد. اما پادشاه سجونگ کوشید تا از همسرش حمایت کند و در این راه موفق بود. پادشاه تجونگ نیز از ملکه سوهون حمایت کرد و به وزرایش گفت تا موضوع موضوع محروم کردن ملکه سوهون از عنوانش را مطرح نکنند.

اما نام شیم اون در طی باقیمانده عمر تجونگ به صورت یک تابو باقی ماند. حتی سجونگ نیز نتوانست شانیت نام وزیر را احیا کند. اما زمانیکه پادشاه مونجونگ به عنوان پسر سجونگ و ملکه سوهون به قدرت رسید و در واقع نوه شیم اون به حساب می آمد، شیم اون از گناهانش مبرا گشت و به صورت افتخاری مجددا به سمت نخست وزیر منصوب شد. او همچنین لقب لرد را گرفت و با عنوان لرد آنهیو نیز نامیده می شود.

خانواده شیم به بهروزی خویش ادامه دادند و به عنوان مثال پسر دوم شیم اون به نام شیم هی در خلال سلطنت پادشاه سجو نخست وزیر شد.

مباحثات:

خانواده های شیم و پارک ۷۰۰ سال پس از این واقعه همچنان  در مورد اتفاق هیچ نظر مشترکی ندارند، در حالیکه خانواده شیم پارک اون را به خاطر تدارک یک توطئه ملامت می کنند. اما تاریخ دانان عموما بر این باورند که پارک تنها ابزاری در طرح تمامیت خواهانه سلطنتی پادشاه تجونگ بود که با زیرکی خاصی اجرا شد. از این روی که تجونگ پادشاه محافظه کاری بود، وی نمیخواست تا خانواده یک ملکه به قدرت دست یافته و بر سلسله چوسون تاثیر گذار باشند. به این دلیل که طرز تفکر وی در عهد گوریو شکل گرفته بود، تجونگ بر خطرناک بودن انتقال قدرت به سایر خانواده های غیر سلطنتی به خوبی آگاهی داشت. اما حقیقت این است که خانواده شیم یکی از خاندان های سلطنتی سلسله گوریو بود. جد شیم اون ژنرالی به نام شیم هونگ بو نام داشت که نواده پادشاه جومون بود. تجونگ از زیر و بم این امر به خوبی آگاه بود که می تواند به ایجاد یک سلسله جدید منجر شود.

مقبره شیم اون.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیررضا
امتیاز :
     

سلام بر استاد سیروس پور عزیز ، سلامت و شاد باشید در انتهای متن نوشتید : جد شیم اون ژنرالی به نام شیم هونگ بو نام داشت که نواده ی پادشاه جومون بود . پادشاه جومون ، همون جومونگ منظورتونه یا پادشاه دیگری ؟ اگر نواده ی پادشاه جومونگ هست چرا نام خانوادگیش “گو” نیست و شیم هست ؟ چون نام خانوادگی سلطنتی گوگوریو ، گو بود از بقیه ی سلسله ها هم مطمئنا نیست چون نام خانوادگی سلطنتی بکجه ، بویو بود و برای شیلا و گایا ، کیم و برای گوریو ، وانگ. پس خواهش میکنم اینو یه… مطالعه بیشتر »

طاها
امتیاز :
     

دست شما درد نکنه