دوپینگ گلادیاتورهای باستان با نوش جان کردن نوشابه انرژی‌زا !

تحقیق جدید بر روی استخوان‌های به جا مانده از گلادیاتورهای روم باستان حاکی از آن است که آنها از نوعی نوشابه انرژی‌زا استفاده می‌کرده‌اند.

تحقیق جدید بر روی استخوان‌های به جا مانده از گلادیاتورهای روم باستان حاکی از آن است که آنها از نوعی نوشابه انرژی‌زا استفاده می‌کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تحقیقی که توسط بخش پزشکی قانونی دانشگاه وین‌، با همکاری دانشکده انسان‌شناسی دانشگاه «برن» بر روی استخوان‌های باقی مانده از گلادیاتورهای روم باستان انجام شد محققان کشف کردندکه گلادیاتورهای باستان از نوعی نوشابه انرژی‌زا استفاده می‌کردند که مخلوطی از سرکه و خاکستر بوده است.

این تحقیق بر روی استخوان‌های گلایاتورهای قرن دوم میلادی انجام شده که در سال ۱۹۹۳ در شهر باستانی «افسس» در ترکیه کشف شده بود.

یافته‌های این مطالعه نشان از آن دارد که رژیم غذایی گلادیاتورهای باستان با رژیم ورزشکاران امروزی که سرشار از پروتئین است تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشته و در واقع غذای اصلی آنها گندم‌، جو و لوبیا بوده است.

محققان با مطالعه اسکلت ۵۳ نفر شامل ۲۲ گلادیاتور با قدمت حدود ۱۸۰۰ سال دریافتند که تمام افراد آن دوران اغلب از سبزیجات و رژیم غذایی فاقد گوشت استفاده می‌کردند با این تفاوت که میزان ماده استرونتیوم و دیگر مواد معدنی در برن گلادیاتورها بسیار بیشتر بوده است که این امر می‌تواند موید وجود نوشیدنی خاکستر باشد که در متون کهن به آن اشاره شده است.

گلادیاتورها معمولا از این نوشیدنی انرژی‌زا پس از مبارزه و تمرینات استفاده می‌کردند تا درد ناشی از صدمات را التیام بخشند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها