ونون اول اشکانی

وُنُن یکم اشکانی (ΟΝΩΝΗΣ اُنُنوس که روی سکه‌هایش بدین صورت نامش آمده)،هفدهمین شاه از حدود ۸ تا ۱۲ میلادی پادشاه امپراتوری اشکانیان بود. وی فرزند ارشد فرهاد چهارم اشکانی بود (حکومت ۳۷ – ۲ قبل از میلاد مسیح) و در ۲۰ قبل از میلاد به عنوان گروگان برای پیمانی که پدرش با آگوستوس انجام داده بود به عنوان گروگان به رم اعزام شد.

برآمدن

پس از ترور ارُد سوم در حدود ۶ میلادی، اشکانیان از آگوستوس خواستند که یکی از فرزندان شاه را باز پس بفرستد تا اورا به شاهی برگزینند. آگوستوس ونن را فرستاد و او نتوانست پادشاهی با ثباتی داشته باشد زیرا او با فرهنگ و و رسوم اشکانی آشنایی نداشت و به عنوان یک رومی رشد و نمو پیدا کرده بود.

سقوط

پس از مدتی اشراف اشکانی سعی کردند که اورا از کار برکنار کنند اشراف اشکانی مخفیانه با یکی دیگر از اعضای خاندان اشکانی، اردوان سوم اشکانی (پادشاهی از. ۱۰ – ۳۸)، که در بین قبایل داهان در شرق پارت زندگی می‌کرد را به پادشاهی دعوت کردند. در یک جنگ داخلی وی ونُن را شکست داده واز کشور اخراج کرد.

سکه‌ها

سکه‌های ونُن یکم از ۸ تا ۱۲ میلادی قدمت دارند و دارای این نوشته هستند که «شاه وونونس، فاتح آرتابانوس» که یادآور یک پیروزی موقتی بر رقیبش اردوان سوم هستند. نوشته‌ها برو روی سکه‌ها دربارهٔ اردوان سوم از سال ۱۰ شروع می‌شود. سکه‌های سال ۱۲بیانگر این هستند ونُن به ارمنستان گریخته و در آنجا به پادشاه رسیده.[۴] اردوان سوم از این موضوع ناراحت بود و خواستار رفتن او از آنجا شد و چون آگوستوس نمی‌خواست جنگ با اشکانیان را آغاز کند، ونُن را از آنجا را به سوریه منتقل کرده، و به واقع در آنجا زندانی بود. بعداً به کیلیکیه منتقل شد،و هنگامی که در حدود ۱۹ میلادی سعی در فرار کرد، توسط نگهبانان خود کشته شد.

Coin of Vonones I
پادشاهِ پادشاهی ارمنستان
سلطنت۱۲ – 18 AD
پیشینتیگران پنجم و آراراتِ ارمنستان
جانشیناردوان سوم
پادشاه امپراتوری اشکانی
سلطنت۸-۱۲ AD
پیشینارد سوم
جانشیناردوان سوم
درگذشت۱۹ AD
خانداناشکانیان
پدرفرهاد چهارم
دین و مذهبآیین زرتشتی
منبع تقویم تاریخ صبور
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها