تاریخچه یانیک تپه

یانیك تپه -نوسنگی متاخر و عصر آهن

یانیک تپه -نوسنگی متاخر و عصر آهن

 

این تپه یکی از چندین تپه باستانی شرق دریاچه ارومیه است که در ۳۲ کیلومتری جنوب تبریز وغرب خسرو شهر قرار دارد. آثار به دست آمده متعلق به دوره های نوسنگی متاخر، دوره مفرغ و آهن است.

در این تپه منازل مسکونی با دیوارهای خشتی دور حیاط مرکزی مستقل ساخته می شدند و در حیاط انباریهایی قرار داشت. ورودی خانه ها از روی سقف آنها بود و در به شکل امروزی نداشتند.

سفالها دست ساز بودند و نقوشی ساده بر روی آنها وجود داشت. تیغه های سنگی و ظروف سنگی از این تپه به دست آمده است. اجساد کف اتاقها دفن می شدند. آثار به دست آمده از نظر تاریخی طیف گسترده ای دارند و از دوره نو سنگی حدود شش هزار سال پیش از میلاد تا دوره عصر آهن یعنی ۶۰۰ پیش از میلاد طبقه بندی شده اند.

فرهنگ معروف یانیک مربوط به دوره تاریخی اواخر هزاره سوم تا هزاره دوم پیش از میلاد است. ظاهرا این فرهنگ از سمت آناتولی به این منطقه آمده است. سفال آن ظریف، نازک، صیقل داده شده و خاکستری است که نقوشی روی سفالها کنده شده اند. نقوش کنده را با گچ پر می کردند. این فرهنگ را میتوان از دریاچه ارومیه تا الوند و همدان و دشت قزوین ردیابی کرد.

خانه های دوره مفرغ قدیم یانیک تپه پلان دایره دارند که در مرکز تیرکی برای نگه داشتن سقف درآنها تعبیه شده بود و سقف آنها از چوب و پوست ساخته می شد.

اشیا کشف شده

یانیک تپه

کوزه سفالی یانیک تپه- ۳۰۰۰ پیش از میلاد -موزه تبریز

یانیک تپه

کوزه سفالی یانیک تپه- موزه ارومیه

یانیک تپه

کوزه سفالی یانیک تپه- ۳۰۰۰ پیش از میلاد -موزه تبریز

 

یانیک تپه

 

 

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها