آتش سوزی رم به دستور امپراتور خونخوار رم (نرون ) چگونه اتفاق اقتاد؟

۱۹۴۹ سال پیش در روز ۱۹ ژوییه سال ۶۴ میلادی نرون امپراتور خونخوار و مجنون رم به سربازانش دستور داد تا مخفیانه این شهر را آتش بزنند.

 

به دستور نرون، رم را آتش زدند 

نرون قصد داشت گناه آتش زدن شهر رم را به گردن مسیحیان بیندازد و در عین حال ،او می خواست کاخ جدیدی برای خود بسازد و نقشه شهر را تغییر دهد.

آتش سوزی از یک دکان کوچک در نزدیکی سیرک ماکسیموس در پای تپه پالاتینو که کاخ امپراتور بر فراز آن ساخته شده بود ، آغاز شد و به زودی سراسر شهر را دربرگرفت.

در آن زمان رم نزدیک به ۸۰۰ هزار جمعیت داشت ومساحت آن حدود ۱۳ کیلومتر مربع بود. بخش اعظم فضای شهر را معابد ، ساختمان های دولتی و کاخ ها اشغال کرده بودند.شهر رم شش روز در آتش می سوخت و بخش اعظم ساختمان های شهر از بین رفتند و هزاران نفر از مردم شهر کشته شدند.

نرون که به ییلاق رفته بود فورا به رم بازگشت و تا قبل از این که دامنه آتش به کاخ او برسد از فراز کاخ خود آتش سوزی رم را تماشا می کرد و چون خود را یک خواننده و نوازنده بی نظیری می دانست ، هنگام تماشای آتش سوزی چنگ می نواخت و بخش هایی از اشعار هومر در مورد آتش سوزی شهر تروا را می خواند. پس از این که دامنه آتش به کاخ نرون رسید ، او کاخ خود را ترک کرد.

نرون دستور می دهد کاخ جدیدی را برایش احداث کنند که نام آن را خانه طلایی گذاشت. وسعت این کاخ ۸۰ هکتار بود و از تپه پالاتینو تا تپه کائلیوس گسترش داشت. در میان این دو تپه باغها و یک دریاچه مصنوعی احداث شدند که یک مجسمه غول آسای نرون به ارتفاع ۴۴ متر بر آنها اشراف داشت.

پس از فروکش کردن آتش سوزی ، عوامل نرون در شهر شایع کردند که مسیحیان عامل آتش سوزی رم بودند. سربازان نرون تعداد زیادی از مسیحیان شهر رم را دستگیر کردند. برخی از آنها را در سیرک های رم در مقابل جانوران درنده رها کردند. تعدادی دیگر را به صورت مشعل زنده درآوردند.

تعدادی از حواریون حضرت مسیح مانند سن پیر و سن پل جزو مسیحیانی بودند که توسط ماموران نرون به شیوه های گوناگون و وحشیانه کشته شدند.

کشتار مسیحیان تقریبا سی سال پس از مصلوب شدن حضرت مسیح انجام گرفت. از آن پس اقدامات وحشیانه نرون بیشتر شد و موجب نارضایتی مردم و سرداران رم شد. نرون در سال ۶۶ میلادی به دلیل بیزاری از رم تصمیم گرفت به یونان سفر کند.

در اوایل سال ۶۸ میلادی هنگامی که نرون به رم بازگشت با شورش هایی در نقاط مختلف امپراتوری مواجه شد.

او که طرفداران خود را از دست داده بود به خانه یکی از دوستانش پناه می برد. در آنجا به نرون خبر می رسد که گالبا یک ژنرال شورشی به مقام امپراتوری انتخاب شده است. نرون با شنیدن این خبر از شدت یاس و اندوه در روز ۹ ژوئن سال ۶۸ میلادی خودکشی می کند.

در روز ۱۹ ژوییه سال ۶۴ میلادی شهر جاودانی رم دچار یک حریق عظیم شد. عامل اصلی این حریق نرون امپراتور دیوانه رم بود که می خواست با تخریب شهر کاخ جدیدی برای خود ساخته و نقشه شهر را تغییر دهد و در عین حال مسیحیان را مسبب حریق معرفی کرده و آنها را قتل عام نماید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها