فتح انگلستان توسط نورمن ها! جنگی که فقط ۲۴ روز طول کشید!

در این پست قصد داریم تا نبرد بین نورمن ها و انگلستان را با هم بررسی کنیم. نبردی که گفته می شود جزو کوتاه ترین جنگ های تاریخ هم به شمار می رود. در ادامه با تن تاپ همراه باشید.

 

رولو اولین دوک نرماندی

اول از همه بگذارید برای شما بگوییم که نورمن ها چه کسانی بودند. زمانی که رولو دوک نرماندی (یکی از فرماندهان وایکینگ) به فرانسه حمله کرد، پادشاه وقت فرانسه (چارلز دوم) به رولو منطقه وسیعی از فرانسه را به عنوان بخشی از پیمان صلح پیشنهاد داد و رولو هم این پیشنهاد را پذیرفت.

سپس رولو به همراه یارانش در این مکان اسکان کردند. این منطقه اکنون با نام نرماندی شناخته می شود و رولو هم به عنوان اولین دوک نرماندی شناخته می شود. بعد از صد سال و یا شاید هم بیشتر، نرماندی ها سرانجام زبان و آداب و فرهنگ فرانسوی ها را پذیرفتند و دیگر به مانند یک فرد فرانسوی زندگی می کردند.

در ۵ ژانویه ۱۰۶۶ ادوارد خستو (پادشاه وقت انگلیس) از دنیا رفت. روز بعد مرگ ادوارد خستو، شورای عالی مردان آنگلوساکسون، “هارولد گادوینسون” را که داماد شاه ادوارد بود را به عنوان شاه بعدی معرفی کرد. این تازه شروع دردسرهای شاه جدید انگلستان بود.

تشییع جنازه ادوارد خستو

ولی از طرفی دیگر، دوک ویلیام (دوک وقت نرماندی) با این رای مخالف بود و ادعا می کرد که چند سال پیش، ادوارد خستو، تاج و تخت پادشاهی انگلستان را به او پیشنهاد داده بود و او را جانشین خود کرده بود. سپس پس از مدتی، همانطور که انتظار میرفت، ویلیام آماده حمله به انگلستان شد.

هارولد علاوه بر زنگ خطری که از طرف نرماندی ها دریافت میکرد، از طرف شمال هم درگیر مشکلاتی بود. برادر هارولد “توستیگ گادوینسون” با پادشاه وقت نروژ “هارولد هاردرادا” متحد شد و با سپاهشان در منطقه یورکشایر اسکان کردند و در حال آماده سازی برای حمله به شاه هارولد بودند.

هارولد هم برای دور کردن دشمنانش، ارتش خودش را از لندن به سمت شمال کشور لشکرکشی کرد. او و لشکرش در ۲۴ سپتامبر وارد تادکاستر شدند. آنها این فرصت را غنیمت شمردند تا بتوانند دشمن را از خاکشان بیرون کنند و بعد از یک نبرد سخت و خونینی که بین این دو ارتش رخ داد، در نهایت ارتش انگلستان پیروز شد و هارولد هاردرادا و توستیگ گادوینسون هر دو در این جنگ، کشته شدند.

هارولد گادوینسون

حالا نوبت دوک ویلیام بود تا شر آنها را از خاک های انگلستان کم کند. ارتش هارولد بعد از جنگ با نروژ، خسته شده بودند و عملا برتری خود را نسبت به ارتش نرماندی ها از دست داده بودند. ولی با این حال باز هم خودشان را در تاریخ ۱۴ اکتبر به منطقه هیستینگز رساندند تا با ارتش تازه نفس نرماندی ها بجنگند و اینجا بود که نبرد بزرگی شروع شد.

در ابتدا این ساکسون ها بودند که کنترل نبرد را در دست گرفته بودند و پیروزی های جزئی به دست آوردند. اما کم کم ورق برگشت و کنترل جنگ به دست نرماندی ها افتاد. کمی بعد، شاه هارولد توسط یک کماندار نرماندی که تیری را به چشمان وی زده بود، کشته شد؛ اما نبرد تا زمانی که سربازان وفادار هارولد در حال جنگ بودند ادامه داشت.

دوک ویلیام یا ویلیام اول

اکنون فتح انگلستان توسط نرماندی ها به سرانجام رسید و دوک ویلیام فاتح این نبرد بود و در روز کریسمس ۱۰۶۶ ویلیام به عنوان پادشاه انگلستان، تاجگذاری کرد.

سالهای اولیه پادشاهی ویلیام، کمی ناامن بود. او در سراسر انگلستان قلعه هایی را بنا کرد و سعی در متقاعد کردن اربابان مناطق مختلف انگلستان داشت. بالاخره در سال ۱۰۷۲، نرماندی ها توانستند کنترل کامل بر خاک انگلستان داشته باشند.

منبع تاپ تن
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ارش
امتیاز :
     

درود بر شما مرسی واسه توضیحات بسیار ارزشمندتون من یه پرسش از خدمتتون دارم اگه لطف فرموده پاسخ رو به ایمیل من سند بفرمائید مرسی
اینکه زیر نشان ملی بریطانیای بزرگ بزبان فرانسه نوشته شده ایا ناشی از حمله نورمنها است ؟ من شگفت زده شدم توی ویکیپدیا دیدم زیر نشان ملی بریطانیای بزرگ بزبان فرانسه نوشته شدهDiue et mon droit