آتیلا

در یک روز طوفانی در یکی از دشت های مجارستان امروزی جوانی هراسان در حال پناه بردن از مکان امنی به مکان امن دیگر است در همین هین رعد و برقی در مقابل پایش به زمین می نشیند و تنها چیزی که از رعد و برق باقی می ماند شمیشر خدای مریخ است که به آتیلا هدیه داده شده است.

حوالی سال ۴۰۶ کودکی در جلگه مجارستان بدنیا آمد که نام آتیلا را بر آن کودک نهادند او دومین فرزند پادشاه هون ها بود هون ها مردمی شبیه به چینی ها بودند اما با چینی ها سالها در ستیز بودند آتیلا دوران کودکی و نوجوانی خود را در دشتها مشغول یادگیری سوارکاری و تیراندازی و فنون رزمی بود.مارسلیوس مورخ رومی می نویسد: اقوام هون فرززندان خود را بلافاصله پس از بدنیا آمدن با بندهایی می بستند تا سرهای و شکل ظاهری آنها شکلی زشت و ترسناک پیدا کند. و آتیلا نیز از این جریان مستثنا نبود.هون ها مردمی خام خوار بودند.

هنگامی که آتیلا ۲۸ سال داشت همراه برادر بزرگش بلدا به پادشاهی هون انتخواب شد.و بخش وسیعی از آلمان امروزی و آسیایی میانه در فرماندهی این دو برادر بود.آتیلا و برادرش برای غارت و چپاول اموال رومی ها تصمیم گرفتند به روم حمله کنند و چیزی نپایید که به موفقیت های فراوانی دست یافتند و شهرهای روم را غارت کردند و غنائم رومی ها را به تاراج بردند.قتل و غارت قبایل خوردپا برای آتیلا لذت بخش نبود و او به فکر غارت عظیم تری بود غارتی که هیچ بربری تاکنون به آن فکر نکرده بود آتیلا برای این کار سوار نظام خود را کار آمدتر کرد و زین اسب ها را طوری قرار داد که بتوانند چرخش ۳۶۰ درجه ای داشته باشند و اقدام به ساخت دژکوب کرد.

آتیلا در حمله خود به شهر نایسس توسط دژکوب دیوار های آن را ویران کرد و بیشتر مردم شهر را کشتار کرد و بعد از غارت آن گریخت.اما آتیلا هرگز به فکر گسترش قلمرو خود نبود و فقط به غارت و ترساندن مردم فکر می کرد و می خواست به رومی ها بفهماند اگر به او باج ندهند شهر های آنها را ویران خواهد کرد.

در حمله به شهر قسطنطنیه شهری که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشت رومیان بعد با پرداخت یک رشوه سنگین به ارزش ۲۷۰۰ کیلوگرم طلا او را از این کار منصرف کردند و آتیلا همه فراریان سپاه هون را که به رومی ها پناهنده شده بودند از آنها تحویل گرفت و با بد ترین شکنجه ممکن آنها را به قتل رساند.رومیان به مدت ۱۲ سال به آتیلا باج دادند.و از آتیلا برای قتل هام هزاران تن از مردم گل ها(فرانسه امروزی)استفاده کردند و با دادن باج به وی او را ترغیب به کشتار گل ها می کردند.بسیاری دلایل پیروزی های آتیلا را استفاده درست از سربازانش و آرایش نظامی صحیح می دانستند مثلا در ابتدای هر جنگ کمانداران آتیلا سپاه مقابل را آماج تیر های خود قرار می دادند و بسیاری از دشمنان را می کشتند.

آتیلا یک بار با امپراتور ساسانی در گیر شد و شکست سختی خورد و از آن به بعد هیچ گاه به مرزهای ایران حمله نکرد.

در سال ۴۴۵ بلدا برادر آتیلا به شکار رفته بود که به دستور آتیلا به قتل رسید.رومیان که از باج دادن به آتیلا خسته شده بودند به جنگ با آتیلا رفتند و در یوتوس از آتیلا شکست خوردند.رومیان بار دیگر قاصد خود بنام پریسکوس را روانه سرزمین آتیلا کردند او هر روز در آن سرزمین شاهد صحنه های ترسناک قتل و کشتار بود وقتی پریسکوس از نایسس عبور می کرد جمجمه های مردم را می دید که از دیوارهای شهر آویخته شده اند.اما وقتی با پایتخت آتیلا رو به رو شد شاهد شهری زیبا به سبک رومی ها و دارای استخر های فراوان بود.

دوسال بعد آتیلا در ۴۵ سالگی بار دیگر به روم لشگر کشی کرد اما به دلیل مشکل بودن تهیه آذوقه نتوانست در این جنگ پیروز شود در شهر رمس اسکف اعظم با خواندن سرود های مذهبی سعی داشت جلوی آتیلا را بگیرد اما آتیلا سرش را از تنش جدا کرد در جنگی که بین آتیلا و آتیوس سردار رومی در شمال فرانسه در گرفت در یک روز صد هزار تن کشته شدند و آب روخانه از خون سرخ شد..ولی آتیلا نیروهای شکست خورده خود را جمعاوری کرد و از آلپ به شهر آکلیا را با خاک یکسان کرد اما شیوع طاعون مانع از گسترش خون ریزی های آتیلا در سراسر اروپا شد.

آتیلا در ۴۷ سالگی به سرزمینش باز گشت و در یک روز که بروی تخت خود دراز کشیده بود خون از دماغش جاری شد و جانش را از دست داد.احتمالا بیمار سل آتیلا را از پای در آورده است.

حدود مرزهای آتیلا

تصویر حدود قلمرو آتیلا در زمان فرمان روایی اش

تصویر سکه منقش به تصویر آتیلا

بسیار از مطالب این نوشته از مجله دانستنیها شماره ۴۲ گرفته شده ما نیز امانت داری را در این مورد راعایت می کنیم و به ذکر منبع می پردازیم

عضویت
اطلاع از
guest

87 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ماكولو

هون ها مردمی شبیه به چینی ها بودند اما با چینی ها سالها در ستیز بودند …
—————————–
جملات فوق نزد هر مورخ و تاریخ شناس و حتی علاقه مند به مطالعات تاریخی نیز مضحک می باشد. شبیه به چینیها دیگر چه صیغه ایست. آیا برایتان سخت است که بگویید هونها مردم ترک تبار بودند؟

آتيلا رهبر تركان هون

در خصوص ریشه و معانی نام آتیلا نیز اختلاف نظر وجود دارد. عده ای اعتقاد دارند این نام یک نام کلی برای فرامانروایان ترک در زبان ترکی بوده است و عده ای اعتقاد دارند آتیلا نام ترکی دانوب در میان اقوام بلغار بوده است. مانشن هالفن اعتقاد دارد که این لغت یک لغت در زبان مردم شرق آلمان بوده و از یک لغت ترکی ریشه گرفته است. بر این اساس آتیلا از لغت گوتیک (گوت ها دسته ای از اقوام بربر بودند که به امپراطوری روم حمله کردند اما فرهنگ رومی را پذیرفتند) آتا به معنای پدر که با پسوند… مطالعه بیشتر »

سیمین

هون ها یک قوم بودن ترک ها قومی دیگر بی خود این دوتا رو یکی نکن در ضمن پانترک های وحشی برای خودتون بی خود تاریخ سازی نکنید.

علی

آخه تو تاریخت از زمان رضاپالان شروع شده این همه جعلیات واستون درست کردن هنوز یک تاریخ درست و حسابی نداری کوروشو جعل کردن براتون مقبره مادرسلیمان را به اسم کوروش جعل کردن تا بلکه فکر کنین تاریخ دارین درحالی کع هیچ هستین و میای به تورک ها اعتراض میکنی در حالی که بزرگترین تاریخ و تمدن ها را داشتن . سوزشت بیشتر بشه

احسان

ببین کی دم از جعل تاریخ میزنه!به قول مینورسکی هر جا در زمینه فرهنگ اقوام شرق باستان ابهامی وجود داشته باشد پان‌ترکیسم به آنجا دست درازی میکند! آخه تو که میری ملکه فاحشه سکا ها را مادر خطاب میکنی دم از تاریخ تورک میزنی؟از این تاریخ بوزورگ تورک یه طویله هم باقی نمونده که بخوای بگی این طویله خونه پدرانمون بوده میرین قلعه بابک که همه تاریخ نگاران ایرانی بودنش را تأیید کردن تجمع میکنین و میگین آتا باباک . مقبره مادر سلیمان؟ حضرت سلیمات توی سرزمین مقدس ساکن بوده مادرش اینجا چه کار میکرده؟تاریخ را پهلوی نوشت؟حتما هرودوت و… مطالعه بیشتر »

ابولفضل

به عقل تو نمیرسه به قول ترامپ ایرانی ها تو کدوم جنگ پیروز شدن.البته جنگی که تورک و چند تا قوم دیگه توش نباشن.تورک ها همه جه دست میزارن چون بودن تو تاریخ اونجا.تورک ها قومی بودن که کارشون حمله بود و باج گیری

ناشناس

اولا الان تو افتخار میکنی که آتیلای خون خوار یه ترک بوده باید بجاش ناراحت بشی
دوما قبر مادر حضرت سلیمان تو ایران چیکار میکنه

ابولفضل

مادر سلیمان همون کاریو میکنه که امام رضا و چند هزارتا امام زاده میکنن.بعد به گفته خیلی تاریخ دانا که فیلمشم ساختن کوروش هم خون خوار بوده چطور شما افتخار میکنید

محمد

اولا تو قبر کوروش که میگین اسکلت زن وجود داره دوما هم کوروش خونخوار رو آناتومریس تو شمال کشته بعد چطوری جسد گندیده اورا تا جنوب فرستادن نکنه با هواپیما بردن؟؟

سامان

خوبه که این نوشته هاموردتاییددانشمندان جهان وعلی الخصوص اروپایی هاهست.چرازبانت مغولی شده فکرمیکنی واقعامغولی .نظامی گنجوی درشهرگنجه وخاقانی شروانی حدودهزارسال پیش درآذرباییجان زندگی میکرده اندوتمام اشعاروآثارشان بفارسی میباشد.یکم تعصب روکم کن .کاش ژنتیکتوبگیرن واونوقت که بفهمی آریایی هستی ازین حرفات خجالت بکشی.

Mop

آریایی مثل هیتلر که دنیارو به گند کشید نژاد پرست بود شمام از اون جنسید

حمید

ببین کی به کی میگه نزادپرست! 😂

ابولفضل

شهریارم شعر فارسی گفته فارس بود.دوره سلجوقیان زبان رسمی فارسی بود فارس بودن؟شعر نگو

یاشار

اتفاقا داده های ژنتیک و انترپولوژی ثابت کرده که مردم ایران و فارس دارای هاپلروگروپ j بسان عربها و هندی ها هستند. در علم ژنتیک ما نژادی بنام آریایی نداریم که تو خودت را با توهم آریایی جر میدی. . .سفرنامه نویسان رومی در وصف ساسانیان اعلام می‌کنه که ساسانیان مردمی تیره پوست با شمایل کولی مآبانه و زشت هستند. اما اقوام هپتال‌ها و ترکها مردمانی سرخ تن و زیبا رو هستند که در جنگاوری همتا ندارند. . . نرسخی مورخ خوارزمی در وصف ترکان میگه که ترکان زیبارو ترین و جنگاور ترین ملت روی زمین هستند. حافظ شیرازی ،استخری… مطالعه بیشتر »

سهیل

نازی ها مطلب خوبی گذاشته بودن راجب همین شما میگید کورش وجود نداشته یهودی ها ساختن برا فارسا بعد جای دیگه میگید کورش به دست ملکه تورکا کشته شد یه جا دیگه میگید پاسارگاد قبر مادر سلیمانه یه جا دیگه میگید پاسارگاد رو رضا شاه ساخته برای جعل تاریخ اصلا ارزش جواب دادن نداری ولی برای اینکه دوستان کمی بخندن خوب بود

ابولفضل

ما نگفتیم کوروش حاکم وقت این منطقه به دست تومورس کشته شد حالا هر کی بود.دوم این که باستان شناسان میگن همون قبری که ادعا میشه مال کوروشه استخوان دو تا زن در اومد.اون منشورم که در اومد لنگه ش ده تاش تو عراق در اومده معلوم نیست مال کیه.

محمد

آره ترک اصالت داره میرسه به وحشی ترین قوم تاریخ که مغول های آدم خوار باشن، کل وجود پان‌ترکیسم فتنه انگلیسی-یهودیه، خو تو کسمشنگی حالیت نیست دیگه تقصیر خودته!!!،تعجبی هم نیست، انگلیسیها همه جای تاریخ فقط گوسفندها و فریب دادن، دیگه گوسفند تر از پانترک نداریم، اصن کشوری به نام ترک داریم مگه؟ آذربایجان که نام اصیل فارسی از ریشه آذربادگان هستش، اون یکی کشور هم که اسمش بوقلمونه!!!! اردوغان ۱۰ ساله داره زور میزنه به دنیا التماس می‌کنه بهشون نگن بوقلمون و کشوری به اسم ترکیه تازه تو سال ۲۰۲۲ بسازه، ابله احمق که شاخ و دم ندارد!!!! هر… مطالعه بیشتر »

حمید

حالا باز خوبه نه آتاترک، نه خردوغان و نه الهام مون هیچ کدوم ترک نیستند. زبان و فرهنگ هم که نگو! تو گوگل جستجو کن درباره افتضاح نظریه «زبان خورشید» که داد خود گان ترک ها رو هم درآورده! 😂

یاشار

در خداینامه پهلوی و آرمیتی نبی میگه که فرص یا فارس نسلی حرامزاده از اولاد بنیامین یهود هستند که در شهر بلخ در افغانستان فعلی ساکن میشوند و پادشاهی کیانی را بوجود می‌آورند. بعد آدرشیر خوره ساسانی با فرار از بلخ به کوهستان استخر مسکن میگیره

یاشار

در همان کتاب اوستا شما بخش وندیداد میگه که ترکان از اولاد افراسیاب و نژاد خاقان های توران هستند که همیشه بر ایرانیان برتریت داشتند.

یاشار

احتمالا نام ترک که در همان متون پهلوی و اوستا بعنوان اولاد افراسیاب و توران بارها ذکر شده را اردوغان نوشته؟؟؟

یاشار

نرسخی مورخ خوارزمی میگه که در زیبایی و اصالت و جنگاوری همتای ترکمانان هیچ ملتی وجود ندارد… جالب اینجاست که ابوریحان بیرونی و نرسخی فارسها را ملتی فاسد و دروغگو قلمداد می‌کنه

نمید

اگر کوروش جعلیه، چرا میگید تومروس کوروش رو کشته؟!
مرز وقاحت و حماقت رو کیلومترها جابجا کردید

وحید

تو کل تاریخت افتخار شما رضا شاه بود که رکورد سریعترین تسلیم شدن رو تو گینس باید ثبت کنن کلا تو نود ساعت تسلیم انگیس شده ولی بزگترین امپراتوری ها مال ترکان بوده بزرگترین امپراتوری هارو ترکان شکست دادن زمانی که رومیان به ایران حمله کردن پادشاه ساسانیان دست به دامن ترکان شده بود و ازشون کمک خاسته بود

عثمانی هدشات

خیلی باحالی پانترک بی منطق
التماس عدم تفکر
شما تاریخ نخون کلا
ری..دی با این استدلالت

A.z

معول نه ترک….ترک یکی از شاخه های معولیه

علی

مغول ها ترکند نه برعکس

محمد

باو اصن ترک تبار چیه دقیقا؟ کل نام هایی که در تاریخ هست میشه هون، هپتالیان، تخاری ها و غیره، تا حدود ۱۲۰۰ سال پیش فقط اسم ترک به میان اومد اونم مردم مهاجر از حدود مغولستان و قزاقستان امروزی به ناحیه قفقاز و آناتولی بودن، کجای تاریخ اومده ترک تبار؟ الکی تبار می‌سازید، حالا باز یه عده می‌خوان شخصیت بدن به خودشون، خودشون رو میچسبونن به اروپایی ها، شما به زور ترک هارو میخواید بچسبونید به وحشی ترین اقوام تاریخ که مغول ها باشن🤦🤦🤦

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط محمد
ابولفضل

اره یهو از زمین در اومدن شمای هندی تبارو از زیر عربا بکشن بیرون بعد دیگه موندن تو این منطقه.بچه برو امپراطوری گوک تورک و بخون ببین کی بودن تورکها یا خزر ها

نمید

نمیدونم چرا شما پان ترک ها هر مردی رو که می‌بینید بهش میگید بابا؟!!!
خب اگر. ترک ها قیافه شرقی و چشم بادامی دارند، غلط میکنید به مردم شمال غربی ایران و آذربایجان و و ترکیه میگید ترک. اگر قیافا شرقی ندارند، غلط میکنید میگید قیافه شرقی دارند و ازبک ها و…. ترک هستند! با این نگاه کل چین و کره و زاپن و میانمار و….. هم ترک هستند!!! خر بودن و تعصب یک پان را هیچ حد و مرزی نیست

مهدی

اروپایی ها علاقه زیادی به تحریف تاریخ ترکها دارند چون خودشان را در برابر تاریخ و عظمت ملت ترک کوچک و خار می بینند و گاه برخی پادشاهان ترک را مغول می دانند و گاه هون را نژادی می دانند که از اسمان امده بودند و دوباره به اسمان برگشتند خودشان هیچ تاریخی ندارند اسکندر حرامزاده مقدونی بود نه یونانی الان هم مجسمه اش در کشور مقدونیه نصب شده ناپلئون بناپارت که فرانسوری ها اینقدر بهش افتخار می کنند اهل جزیره کرس بود نه فرانسوی در دوران دبستان هم فرانسوی ها لهجه او را مسخره می کردند هیتلر اهل اتریش… مطالعه بیشتر »

bahman

اسکندر مقدونی حرامزاده نبود بلکه نجیب زاده بود. حرام زاده داریوش سوم بود که اینقدر بی عرضه و بی تدبیر بود که نتونست با یک ارتش صد هزار نفری مجهز جلوی چهل هزار پیاده مقدونیه رو اونم تو خاک خودش بگیره. اسکندر با هوشی که داشت پیروز شد و اون پیروزی نوش جانش باد.

امیر

به جای اینکه سنگ اجنبی رو به سینه بزنیم کمی تاریخ با شکوه ایران زمین و دلایل واقعی شکست ایران هخامنشی را مطالعه کنیم شاید این نفرین دور شود .

سامان

خدا لعنت کنه هرچی پانترک

رضا

بنظر من من که هیچ پانترکی وجود ندارد چون پان به کسی گفته میشه که قدرت دستش باشه الان تو
ایران قدرت دست ترکهاست دست فارسها البته لعنت به فارس ضالم در ایران

A.z

😁😁😁😁پیامبرم ترک بوده…ترک وحود نداره یک لهجه معولی ترک..ترک حتی دین مستقل نداره الفبای مستقل و کتاب تاریخ نداره…چی میزنی..ادم فصایی هام ترک بودن😄😄

علی

چون تاریخ نداری پس بسوز .
تنهای تاریخ تو از زمان رضاشاه زاده شده ی تخیلات انگلیس بوده

عثمان از فوکینگ نوب

تاریخ حکومت پهلوی علی رقم کوتاه بودنش به کل عظمت عثمانی میارزه
درمورد حمله اعراب به تورک ها و بلایی که سرشون اوردن مطالعه کن
تست ژنتیک بدید ۹۸درصد عرب میزنه
تو تاریخ طبری هم اومده که اعراب دختران ترک را به کنیزی میگرفتند و از پسران بعنوان غلمان استفاده میکرند
یعنی پسر ۱۵ساله تورک به عرب ها خدمات میداده
به به عجب تاریخ باشکوهی دارن پانتورچ ها

synaznd3@gmail.com

برعکس میگی تاریخ جعلی شما از زمان کمال آتاتورکه یک اثر تاریخی هم ندارید

احسان

چرا دین دارن آلت پرستی دینشونه و چه دین مناسبی برای این وحشی ها

علی

دینشون تانری چی هست تانری یعنی خدای آسمان یگانه

ابوالفضل

یاشاسین

آتيلا رهبر تركان هون

سخنانی از آتیلا هون ،رهبر ترکان و تازیانه ی خداوند آتیلا هون: تازیانه خداوند آتیلا رهبر ترکان (۴۰۵ تا ۴۵۳ میلادی): رهبر قوم ترک هون که در زمان حیاتش بزرگ‌ترین امپراتوری را در اروپا، از رود اورال تا دانوب داشت. در زمان فرمانروایی اش وی یکی از مخوف‌ترین دشمنان امپراتوری‌های روم غربی و شرقی بود. رومیان به او لقب تازیانه خداوند داده بودند. و به او باج می‌دادند تا کاری به کار رم نداشته باشد. درباره‌اش نوشته‌اند: خدا او را برای تکان دادن تاریخ آفریده بود. سخنانی از آتیلا خاقان ترکهای هون در اینجا سخنانی از آتیلا ذکر می شود… مطالعه بیشتر »

ناشناس

آتیلا هر چی بود از ایران زمین شکست خورد و جرات حمله کردن نداشت حتی بعد از شکستش خود رو نوکر پادشاه ساسانی دانست و قول داد توی حمله به روم به ایران کمک کند

محمد

واقعا این یه عده پانترک اسگول کجا دارن دقیقا زندگی میکنن من نمیدونم. به زور میخواید ما ترک هارو بچسبونید به یه عده اقوام وحشی مثل هون ها یا مغول ها….این وحوش بی اصالت پاپتی افتخار داره مگه؟… ترک ها از حدود هزارودویست سال پیش رفته رفته در طی چند قرن در آذربایجان و آناتولی ساکن شدن دقیقا از دست همین وحوش مغول و هون به این مناطق کوچ کردن… اقوام ترک مردمی بودن حوالی ازبکستان و قزاقستان امروزی زندگی میکردن. با اشکانیان و ساسانیان هم روابط تجاری داشتن هم برخوردهای نظامی…ولی همین ترک ها در زمان اشکانیان همراه ایرانی… مطالعه بیشتر »

مهدی

احسنت بالاخره یکی فهمید ترک ها یکی از نژاد های اصیل ایرانی بوده و به ایرانی بودنشون افتخار میکنن مثل لرها و کرده و بلوچ ها و افغان ها و …..

یاشار

موجودات فضایی هم از ایرانشهر بودند.بژمیوس رومی که یک تاجر رومی بوده در شرح هون های هپتالی میگه برخلاف ساسانیان تیره پوست و زشت شمایل آنها مردمانی سرخ و زرد گونه زیبارو هستند.

آریایی

پانترک بی سواد دیگه سخن مورخان رومی رو هم تحریف میکنی برو تحقیق کن ببین مورخان رومی و یونانی چه چیزی در مورد شکل و شمایل آریایی ها گفتند

آتیلا گوک تورک

فکر کنم آقا رامین از آتیلاخان زیاد خوششون نمیاد واسه اون داره تاریخ و وارونه گزارش می کنه!!!

سعید

بی پایه و بی اساس و مضحک

وحید

آتیلا از نژاد ترکان بوده همینطور که لشگرش و خودش ترکی حرف میزدن که نژاد ترک از خانواده هون ها که به ترکان اوغوز که دوغوز اغوز میگفتن یعنی نه اغوز که تشکیل شده از نه خانواده بودن خود مجاری ها هم میگن تورک هستیم البته قسمتی میگن که مثل ما تورک تبار هستن هر ترک نژادش یکی هست و از یک قوم و قبیله هستن

رضا

واقعیت های تاریخی رو نمیشه زیاد تغییر داد .اگر از آتیلا حرف زده میشه پس تاریخی وجود داشته ، جدای این مناطقی که از اینا حرف زده میشه اکثریت ترک هستند. و نکته مهم اینه که الانم بیشتر این مناطق ترکی هستند. نژاد افتخار نیست ولی هر انسانی به یک ملت و زبانی وابسته است دیگه اینو نمیشه با سیاست مخفی کرد.

احمد

دوستان دقت داشته باشید به تاریخ باید بدون تعصب و طرفداری و درست صادقانه نگاه کرد … اصل نژاد ترک از نژاد زرد است و تاریخ و شواهد آثار باقی مانده گویای این قضیه است .. ترکهای واقعی همون مردمان نژاد زرد هستند که خونشان در رگهای اکثریت مردم جهان وجود داره .. از هندوستان و ایران گرفته تا مجارستان آلمان .. از روسیه تا سوریه وووووو … لطفا تاریخ را بدون تعصب و بصورت واقعی بخونید .. نژاد آتیلا از قبایل هون بود .. هون ها متشکل از قبایل ترک نژاد زرد بودن .. ساکاها قبل از ورود هخامنشیان… مطالعه بیشتر »

علیرضا

خخخ میبینید رهبر هون ها هم در مقابل ای ان شکست خورده ای کاش من تو اون زمان بودم افتخار میکنم ایرانیم

رضا

فارس بودن یا ترک بودن افتخار نیست مهم اینه ملت ها بهم زبان ، اعتقادات و فرهنگ هم احترام بزارن و به ریشه های هم تجاوز نکنن ، اگه به زبان و فرهنگ ترک یا فارس تجاوز بشه و به اجدادش توهین بشه طبیعی هستش که اختلاف جنگ و جدایی بدنبالش خواهد آمد حالا دیر یا زود داره دوستان ولی یه روزی این اتفاق میفته ، بیایید به فرهنگ های همدیگر احترام بزاریم

تاریخدان

یزدگرد دوم ساسانی لشکر آتیلا رو با منجنیق و فیل و صد سواره نظام چند کیلومتری منهدم کرد جوری که تا آخر عمر جرات نکرد به سرزمین ایران چشم داشته باشه ، درود بر شاه مقتدر ساسانی

افشار

حرفت با علم روز سازگار نیست در مورد تورکها دو نظریه وجود دارد یکی اورال آلتاییک دومی اورمو نظریه اول نشان میدهد که تورکها در حدود ۱۳۰۰سال پیش در منطقه مغولستان میزیستند نظریه دوم زادگاه اولیه تورکها را در منظقه دریاچه ارومیه و جنوب عراق نشان میدهد نظریه اول پر از اشکال ژنتیکی و تاریخی است چون اونا چشم بادامی هستند ما نه اونا زرد پوستند ولی ما نه در ضمن از حدود ۴۵۰۰سال پیش کلمات ترکی در زبان سومری یافت شده است حدود ۳۵۰ تا و بعضی از قواعد زبانی و آیین ها که نشان میدهد مربوط یه تورکهاست… مطالعه بیشتر »

دانیال

اگر برادر خودشو نمیکشت در ایران جنگ هایی به منظور جانشینی برپا میشد و کشور نابود میشد.بعد کل جهان منشور حقوق بشر کوروش رو الگوی خودشون قرار میدن و اگر هم بدی کرده که نکرده برای مردم خودش خوب بوده

مهران

خواستم به چند نکته اضافه کنم . اول آتیلا از قوم هون بود و در مجارستان بدنیا آمد ، تیوری های زیادی در مورد نژاد آتیلا وجود داره ، بعضی او را ترک دانسته اند ، بعضی مثل پرفسور کریستنسن مورخ دانمارکی او را ترکی چینی دانسته اند ، گروهی هم او را قزاق و اسلاو دانسته اند . حتی در مورد ریشه لغوی اسم او هم اختلاف نظر هست بعضی نام او را از ریشه آکوا بمعنای اب ، بعضی ات از ریشه اسب ووووو. یه نکته هم اشاره کنم که منشا قوم ترک بنابر نظر پرفسور جواد هیات… مطالعه بیشتر »

Aryaaa

خدایی آدم خندش میگیره ترکا میان از تاریخ حرف میزنن

Amir

دوستان فرهیخته بسیار به جاست که به جای ترک بودن و نبودن آتیلا بحث کنید لطفا یک مقدار با تاریخ آشنا شوید!! تاریخ آتیلا در واقع در زمان ساسانیان ایران رخ میدهد و در آن زمان اتراک ساکن اسیای مرکزی بوده‌اند پس بنابراین واقعیت تاریخی آناتولی بخش غربی آن تحت تصرف امپراتوری رومی بوده و قسمتی از شرق آناتولی تحت تصرف ساسانیان بوده………
و اینکه سرزمین آناتولی چگونه ترک زبان شدند برمیگردد به عهد سلاجقه روم…… لطفا بیشتر مطالعه بفرمایید….

ایلیا

آتیلا هون بوده و تنها کلمات اندکی که از زبان هون ها باقی مونده ریشه ترکی دارند…. البته فراموش نکن در زمان ساسانیان ، خاقانات غربی گوک ترک تا دریای سیاه گسترده شده بود . حتی جنگ سوم پارس و کوگ ترک در تفلیس بود

ناشناس

الان چی هستین،الان فقط یه عده ی بدبخت وفلک زده هستین،تو صف مرغین،اه ندارین با سودا ناله کنین،تاریخ هر نژاد به خودش مربوطه

ساسان

هیچ چیز قابل احترامی توتاریخ ترکها پیدا نمیشه

فرزاد

سلام دوستان چیزی که شما از ان صحبت میکنید افتخار و بزرگی است و بین ملل مختلف دست به دست شده است و چه بیان شده وچه نشده جذابیت اقتصاد نقش تعیین کننده ای در همه تصمیم عای انسان داشته است و تمدنها زاده شدن جوان شدن و گسترش پیدا کردن وسپس نوبت زوال وپیری ومرگ :این چیزی است که دنیای ما تا به امروز شاهد ان بوده ….

یاشار

در ضمن برخلاف ادعا غربی ها در نوشته های اثر نیبلیون ژرمانیک و اشعار گوتی از آتیلا بعنوان پادشاه بزرگ حامی اقوام شمالی در برابر ظلم رومیان بحث کرده و آتیلا را قهرمان بی همتا یاد می‌کند که مانع برده داری وندال ها،گوت ها و الآن در مقابل رومیان شده است. جالب اینجاست که نام آتیلا نامی هست که مجارها،بلغارها،ژرمن ها در عهد باستان بخاطر قهرمان دانستن آتیلا به فرزندانشان عطا میکردند. . . آتیلا برخلاف شخصیت خیالی و فانتزی شما کوروش هخامنشی که به گفته کزتیاس یک لواط کار بوده، ک در جوانی در بابل تن فروشی می‌کرده و… مطالعه بیشتر »

آریایی

چرت نگو کوروش بزرگ تو زمانی که ۵۰ یا ۶۰ ساله بود تازه با بابل جنگ کرد چقدر راحت دروغ میگید

یاشار

عقده گشایی توله های پارسی که پدرانشان در طول تاریخ مکرراً مورد تجاوز اسکندر مقدونی ،اعراب،ترکان،مغولان،افغانها ووووو گرفتند آنقدر شدید هست که برای درمان عقده های فرهنگی برای خود با توهمات از ایران باستان مرهم جور میکنند. فردی ادعا کرده بود که آتیلا از یزدگرد دوم ساسانی شکست سخت میخورد. اولا که آتیلا هم عصر با یزدگرد ساسانی نبود.دومندش طبق گزارش منابع رومی حتی بین هون ها و ساسانیان یک اعتلاف بر علیه رومیان وجود داشته….. سومندش دولت آتیلا در مجارستان امروزی بوده و در همسایگی مرزهای ایران ساسانی نبوده، فقط گزارشی وجود دارد که در جنگ کنستانتین ،هون ها… مطالعه بیشتر »

turk serefsiz

از دیگر پیامدهای حمله مسلمانان به ماوراءالنهر، آشنایی اقوام ترک با اسلام و آشنایی اعراب با ترکان بود. نویسنده‌های عرب که نخستین نوشته‌ها را دربارهٔ اقوام ترک ضبط کرده‌اند، آنان را «دارای چشم‌های کوچک و صورت‌های پهن» توصیف نموده‌اند[۱] و اشاره کرده‌اند که ترکان شبیه به تبتی‌ها هستند و تمایز آنان از یکدیگر ساده نیست.
ویکی پدیا
معلوم نیست مغول بودین چینی پودین تایلندی بودین
لامصبا تاریخو بخونینن
از نژاد وحشی و خام خوار مغول بودین دیگه ادعای فرهنگ و اصالتتون چیه
امامزاده سلطان سلیمان نجاتتون بده

یاشار

اتفاقا داده های ژنتیک و انترپولوژی ثابت کرده که مردم ایران و فارس دارای هاپلروگروپ j بسان عربها و هندی ها هستند. در علم ژنتیک ما نژادی بنام آریایی نداریم که تو خودت را با توهم آریایی جر میدی. . .سفرنامه نویسان رومی در وصف ساسانیان اعلام می‌کنه که ساسانیان مردمی تیره پوست با شمایل کولی مآبانه و زشت هستند. اما اقوام هپتال‌ها و ترکها مردمانی سرخ تن و زیبا رو هستند که در جنگاوری همتا ندارند. . . نرسخی مورخ خوارزمی در وصف ترکان میگه که ترکان زیبارو ترین و جنگاور ترین ملت روی زمین هستند. حافظ شیرازی ،استخری… مطالعه بیشتر »

افشار

هخامنشیان اقوام وحشی هستند

ابولفضل

چرا انقد میسوزید شما ما که میگیم ت میگید نه اون فارسه.چیکار کنیم میگن از قبر کوروش اسکلت زن در اومد.طرف اسمش تورکیه میگن نه مغوله شبیه چینی هاست.ده تا کشور تورک دنیا فارس بودن بعدا تورک شدن اصفهان و ری پایتخت سلجوقیان بود تورک نشد اومد ازربایجان بعدا تورک شد.بابا صفویه و قاجار هم دروغه خوارزمشاهیان و اق قیونلو و قره قیونلو و افشاریه و سلجوقیان و تیموریان ده تا دیگه از زمین در اومدن تورک نبودن .

یاشار

در گزارش سفیر روم از پرشین آمده که فارسها قومی تیره پوست و کولی مآبانه زشت شمایل بودند که به سنت لواط با کودکان و سکس با محارم توجه زیاد داشتند.
جالب اینجاست که تاریخی مورخ خوارزمی در ذکر ترکان میگه که ترکان در زیبایی و جنگاوری سرآمد همه ملتها بودند. اما فارسها قومی حیله کار و فاسد هستند که جز داستان سرایی پوچ از هیچ توانی برخوردار نیستند

turk serefsiz

از دیگر پیامدهای حمله مسلمانان به ماوراءالنهر، آشنایی اقوام ترک با اسلام و آشنایی اعراب با ترکان بود. نویسنده‌های عرب که نخستین نوشته‌ها را دربارهٔ اقوام ترک ضبط کرده‌اند، آنان را «دارای چشم‌های کوچک و صورت‌های پهن» توصیف نموده‌اند[۱] و اشاره کرده‌اند که ترکان شبیه به تبتی‌ها هستند و تمایز آنان از یکدیگر ساده نیست.
تورک ها با توجه به تاریخ از قوم تایلندی بودند.

افشار

متاسفانه در ایران تاریخ تورک ستیزانه است در حالیکه که هخامنشیان وحشی ترین قوم بودند خود اردشیر ساسانی بخاطر حکومت برادرانش را کشت در مورد آتیلا هون هم دو نظریه است یکی اینکه آتیلا هون در زمانی حاکم بود که اروپاییان وحشی بودند به همین دلیل مجبور بود با آنها مبارزه کند حتی یکی از حنگ هایش دلیلش این بود که قبر پدران که یک آیین مورد استقبال تورک ها بود توسط اروپاییان تخریب شده بود نظریه دوم هم به وحشی بودن او دلالت دارد

یاشار

چرندیات توله های پارسی و عاریایی که در نتیجه تجاوزات تاریخی دچار نوعی عقده فرهنگی شدند. .. .به قول ابرویحان بیرونی مردم عجم و فارس جز دروغ ،لاف و نفرت پراکنی هیچ هنری ندارند. در ضمن این طبیعی هست که نوادگان روم و امپریالیسم غرب نفرت شدید از اقوام فاتح داشته باشند. لشکر کشی اسکندر را رواج دموکراسی بدانند ،اما لشکر کشی دیگر اقوام را نشانه بربریت بدانند ،چون ماهیت این قوم کثیف هندواروپایی در تاریخ برمبنای استعمار کثیف روم بنا شده و شما توله های پارسی که تا همین صد سال اخیر از برکت حاکمان ترک به استقلال رسیدین… مطالعه بیشتر »

هخامنشیان‌اشکامیان‌ساسانیان

ابوریحان فشاری بگیم از این به بعد بنده خدا ظاهرا پولشو ندادن اومده چارت و پارت نبشته تو تاریخ به کرات ذکر شدهدرکل مشاهیر تورچ فشار های زیادی متحمل میشن و بعد میگن فشار چیست دارم میرقصم. باتشکر از همه کارشناسان و تاریخنگارندگان ضمنا پانترک های عزیزی که نمکدون میشکنن با همین اینترنت ایران داری کامنت میزاری تو ایران داری میخوری و میخوابی شماها مهاجرین فراری هستین که به ایران پناهنده شدین تو بانک و ادارات فارسی مینویسید.از صدقه سر ایرانی هاست که زنده اید پس قدردانی کنید ومهمون خوبی باشید لگد نندازین که زشته. منت نمیذاریم ولی حیا خوب… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 8 ماه قبل توسط هخامنشیان‌اشکامیان‌ساسانیان
علی

فعلا حکومت دست فارساست‌ هرمزخرفی که دلشون میخواد توتاریخ نوشتن اونایی هم که دوست ندارند حذفش کردن.در ضمن اونایی که میگن ترکی لهجه هست اشتباه می‌دونن.فارسی لهجه ای از عربیه.درضمن زبانم نیست یه لهجه ی ضعیفی ازعربیه تا جایی که نزدیک ۶۵درصد کلماتش ریشه عربی داره.بقیه ش هم ریشه از ترکی وکردیه.پس به لهجه ی فقیر فارسی نمیشه گفت زبان.توی سازمان ملل هم ۳۳هست از نظر قدرت کلمات

مینا

سازمان ملل فضا. شما برو لینک سایت رو بیار نشون ما بده. هیچ چیز جز دروغ و فریب ندارید. هیچ چیز. پارسی یک زبان هندواروپاییه چجوری گویشی از زبان سامیه؟ کردی دو هزار سال پیش وجود داشته مگه؟ وقتی چیزی ندارید دست به دامان دروغ و نیرنگ میشید. سرشت و هویتتون همینه.

سینا

خب این که قاتل و خونخوار بوده افتخاری نیست که برای ترکها

علی

برای ترک ها اسطوره است همانطور که کوروش برای شما اسطوره است کوروش برای ما خونخوار محسوب میشه هرکس به اسطوره های خود افتخار میکنه

سهیل

ببین تو دنیا بگی کوروش همه یاد انسانیت و مهربانی میوفتن ولی بگی آتیلا چی میگن به نظرت 😂 بعدش حتی تو کشتار و غارت گری ایران هم ناتوان هستید مهم نیست که چه بلایی سر دنیا اوردن تورکا ولی همیشه مقابل ایران هیچ کاری نتونستن بکنن آتیلا اومد ایران با پانصد هزار نفر زیر فیل های ما له شدن رودی از خون هون ها جاری شد در قفقاز همون کسایی که تو اروپا به زنا و بچه ها هم رحم نمیکردن گرفتار نیرو های مقتدر ایرانشهر شدن و تاوان همه جنایت هاشون رو دادن چه در زمان صفوی چه… مطالعه بیشتر »

زنگانلو

حالا خوبه همیشه مغلوب امپراتوران تورک سلجوقی و غزنوی و خوارزمشاهی و تیموری و افشاری و … بودین .
همون نادرشاه هم که با عثمانی جنگید خودش تورک بوده حتی بدلیسی تاریخ نگار کورد هم به تورک بودن افشارها اشاره کرده

Hhh

چه ربطی داره، سلجوقیان و غزنویان و خوارزمیا دوره ای به ایران حکومت کردن که قدرتی توو ایران نبود، اونموقع که ایران یگانه قدرت دنیا بود تورک وجود خارجی نداشت و یبار جرأت حمله پیدا کردن و باغشاه شاهه خاقان تورک به شرق ایرانشهر با سیصدهزار نفر حمله کردن که بهرام چوبین با دوازده هزار نفر نابودشون کردو سره پادشاهشون باغشاه و پسرش رو تقدیم هرمز چهارم شاهه ساسانی کرد

پانترک

چرا تون جبغو خان حاکم خاقان ترک غربی مرز های شرقی ایران رو گرفت و همون باعث شکست ایرانیان از اعراب شد

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط پانترک
نوب نباش

چنگیز مغول میگفتن تا اونجایی که میدونم چنگیز تورک نبود مغول بود نژتد مغول وحشی گری و کثیف بودنشو کنار بزاریم قدمت و ریشه داره برخلاف قوم تورک که حاصل جفت گیری اروپاییا هستن پدرانتون انگلیسی ها،المانی ها و فرانسوی ها بودن اونایی که میگن تورک از مغول هست قیافه هاشون چرا این شکلیه اصالت در خیلی از اقوام ایرانی هست ولی تورک ها اصالت درست حسابی ندارند از دیگر پیامدهای حمله مسلمانان به ماوراءالنهر، آشنایی اقوام ترک با اسلام و آشنایی اعراب با ترکان بود. نویسنده‌های عرب که نخستین نوشته‌ها را دربارهٔ اقوام ترک ضبط کرده‌اند، آنان را «دارای… مطالعه بیشتر »

آریایی

پانترک یادت رفته بهرام چوبینه چطور با ۱۲ هزار سرباز ارتش ۳۰۰هزار نفره خاقانات غربی ترک رو شکست داد میتونی تحقیق کنی شما دیگه حرف از شکست دادن نزنید