گربه های ایرانی که باعث شکست لشکریان مصر شدند

در مورد گربه ها چه نظری دارید؟ آیا شما هم عاشق این موجودات ملوس و پشمالو هستید یا فکر می کنید حیواناتی و بی مصرف هستند؟ خوب در هر صورت باید بدانید که این گربه ها در ایران باستان، حداقل در یکی از جنگ های مهم و سرنوشت ساز ایران با مصریان باستان به نام نبرد پلوزیوم نقش بسیار مهمی داشتند. در واقع بگذارید اینگونه بگویم که گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان و پیروزی ایران در زمان هخامنشیان. در ادامه با ما همراه باشید تا گربه های ایرانی که باعث شکست لشکریان مصر شدند را با هم بررسی کنیم و ببینم چگونه این اتفاق افتاد.

 

تمدن های ایران باستان و مصر از جمله تمدن های باشکوه و قدرتمند در دوران باستان به شمار می رفتند و تا مدتها این دو تمدن فکر جنگ و مقابله با یکدیگر را در سر نداشتند تا اینکه در زمان کمبوجیه دوم “پسر کوروش” نبرد بزرگی بین این دو تمدن کهن در گرفت.

نبرد پلوزیوم

علت دقیق این نبرد مشخص نیست. برخی معتقد هستند که کمبوجیه به دلیل توهینی که از سوی فرعون به او شده بود تصمیم به جنگ با مصر گرفت و برخی دیگر دلیل آن را کشورگشایی می دانند. این نبرد که در مطقه ای به نام پلوزیوم انجام شده، در کتب تاریخی به نبرد پلوزیوم شهرت یافته. این نبرد اولین نبرد بزرگ و مهم بین این دو تمدن باشکوه و باستانی به شمار می رود.

پیروز قطعی این میدان، لشکر هخامنشیان بودند و توانستند بر لشکر مصر پیروز شوند و بر مصر باستان مسلط شدند. اما نکته بسیار جالب استفاده لشکر ایران از یک تاکتیک جنگی بسیار هوشمندانه است که حتی امروزه هم تحسین کارشناسان را برانگیخته. و این تکنیک چیزی نبود جز استفاده از گربه در جنگ!

هرودوت

در تصویر بالا شما مجسمه هرودوت را مشاهده می کنید

بخش زیادی از جزئیات نبرد پلوزیوم توسط مورخ یونانی به نام هرودوت به ما رسیده. طبق گفته هرودوت، کمبوجیه به مصر اعلان جنگ کرد؛ فرعون جوان مصر یعنی پسامتیخ سوم که تازه شش ماه بود که به حکومت رسیده بود، تمام تلاش خود را کرد تا برای نبرد آماده شود. امید پسامتیخ سوم به حمایت متحدان یونانی اش خوش بود که ظاهرا او را تنها گذاشتند.

سرانجام فرعون سپاهی گردآوری کرد و در منطقه پلوزیوم در نزدیکی رود نیل منتظر رسیدن سپاه هخامنشیان شد. آنها در قلعه پلوزیوم که قلعه ای بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ بود و همین موضوع خیال مصریان را راحت می کرد مستقر شده بودند؛ اما آها خبر نداشتند که سپاه کمبوجیه علاوه بر جنگ آوری و تجهیزات جنگی قرار است تاکتیکی بسیار هوشمندانه استفاده کند.

کمبوجیه دوم که در برخی کتب به نام کامبیز هم شناخته می شود پسر کوروش و یکی از پادشاهان سلسله هخامنشی است و در قرن ششم قبل از میلاد بر سرزمین پارس حکومت می کرده.

مصر باستان بسیار قدرتمند بود و به این سادگی ها تسلیم نمی شد. پرودوت بیان کرده که تعداد زیادی از افراد هر دو سپاه کشته شده بودند و جنازه های آنها تمام میدان جنگ را پر کرده بود.

ظاهرا هرودوت از استخوان های باقیمانده از این نبرد بازدید کرده و حتی به تفاوت بین جمجمه ایرانی ها و مصریان هم اشاره کرده. افراد زیادی از هر دو طرف کشته شد و هیچ طرف تسلیم نمی شد. بنابراین کمبوجیه از تاکتیکی هوشمندانه استفاده کرد که باعث پیروزی قاطع و سریع بر لشکر مصر شد.

گربه

کمبوجیه می دانست که گربه در فرهنگ مصری بسیار مقدس و با ارزش است و مصری ها به هیچ وجه حتی در جنگ هم آسیبی به این حیوان نمی زنند. بنابراین کمبوجیه به لشکریان خودش دستور داد تا گربه هایی را با خود حمل کنند و همینطور روی سپر و پرچم هایشان تصویر گربه را نقاشی کنند.

لشکر مصر که به خصوص تیراندازان ماهری داشتند با مشاهده گربه های زنده و تصاویر آنها، به هیچ وجه قادر به تیراندازی و حمله نبودند تا مبادا صدمه ای به گربه ها برسد. به این ترتیب کمبوجیه در نبرد پلوزیوم توانست لشکر قدرتمند مصر را با ترفند استفاده از گربه در جنگ شکست دهد.

گربه در فرهنگ مصر باستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و مصریان گربه ها را مقدس می دانستند. گربه در مصر نماد یکی از خدایان باستان است که صورت گربه و بدن یک زن را دارد. مجسمه ها، تندیس ها و نقاشی های دیواری متعددی از یک گربه در مصر باستان وجود دارد که هم اکنون شمار زیادی از آنها در موزه ها نگه داری می شوند.

به دلیل اهمیت و قداستی که این حیوان در مصریان باستان داشت، آنها به هیچ وجه به گربه ها صدمه نمی زدند و معتقد بودند که آسیب رساندن به گربه یک گناه نابخشودنی و بسیار بزرگ است.

گربه در فرهنگ مصر

کمبوجیه دوم که از طریق افرادش از این باور مصریان اطلاع پیدا کرده بود از این موضوع در نبرد پلوزیوم استفاده کرد و توانست در جنگ با مصریان باستان پیروز شود.

منبع تاپ تن
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فاطمه
امتیاز :
     

جذاب بود👍🏻
دوست دارم در مورد تاریخ مصر بیشتر بدونم