قسطنطنیه کجاست؟

همه چیز درمورد قسطنطنیه

منشا نام قسطنطنیه

قسطنطنیه درواقع یک کلمه عربی است که از اسم کنستانتین بزرگ یا کنستانتین یکم، امپراطور مسیحی روم شرقی گرفته شده است. ما امروزه قسطنطنیه را با نام استانبول که پایتخت کنونی کشور ترکیه است، می شناسیم. این شهر قبل از روی کار آمدن مسلمانان نیز سال ها پایتخت امپراطوری روم شرقی بوده و بعد از سقوط امپراطوری روم و پیروزی مسلمانان عثمانی اسلامبول یعنی شهر اسلام نام گرفت. نام این شهر نیز با گذشت زمان دچار تغییر شد. استانبول نام کنونی قسطنطنیه می باشد. هم چنین در تصویر زیر شاهد زیبایی این شهر تاریخی هستیم.

استانبول

 

 

محاصره قسطنطنیه

کنستانتین یکم، اولین امپراطور روم که مسیحیت را پذیرفت و موجب پیوند کلیسا با حکومت روم شرقی شد. کنستانتین بزرگ پس از احداث کاخ های باشکوه، قسطنطیه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. مسلمانان آن زمان یعنی امویان و عباسیان برای رسیدن به قسطنطیه، هر سال با لشکر عظیم خود از زشته کو های توروس می گذشتند و وارد امپراطوری روم شرقی می شدند. لشکر مسلمانان سه بار این شهر را محاصره کرد که متاسفانه این محاصرات نتایج خوبی در بر نداشت و در هر سه بار مسلمانان به شدت مغلوب شدند.

محاصره ی قسطنطنیه

اولین محاصره

اولین محاصره در سال ۳۲ هجری رخ داد که  در این سال، معاویه آسیای صغیر (شبه جزیره های آناتولی امروزی) را مورد حمله قرار داده بود و درصدد حمله و محاصره ی قسطنطنیه بود، با شنیدن خبر مرگ عثمان در هنگام محاصره ی این شهر تاریخی، دست از محاصره و تصرف این شهر کشید و با رخ دادن حوادثی خاص در این حین، شرایط تاسیس حکومت اموی برای معاویه فراهم شد.

دومین محاصره

دومین محاصره در سال ۴۹ هجری روی داد. در این سال پسر و جانشنین معاویه، یزید، به جنگ با کنستانتین چهارم رفت و موفق به محاصره ی قسطنطنیه شد ولی درنتیجه بی کفایتی یزید و سردارانش، سپاه اسلام این بار نیز شکستی سختی خورد. در حین محاصره ی این شهر معاویه دار فانی را وداع گفت و یزید به عنوان خلیفه به دمشق (پایتخت حکومت اموی) بازگشت.

سومین محاصره

در سال ۹۶ هجری، سومین و مهم ترین محاصره رخ داد. در این سال خلافت حکومت اموی در دستان سلیمان بن عبدالمالک بود. در این سال سلیمان برادرش میلمه را برای جنگ با لئوی ایزوری، منصوب کرد. متاسافانه مسلمان در این جنگ نیز شکست خوردند.  در این لشکرکشی ها به امپراطوری بیزانس بود که عبدالله جنگجوی مسلمان، لقب بطال را کسب کرد. بطال در عربی به معنی دلیر و پهلوان است. وی علاوه بر شهرت عظیم، مدح وستایش ترک های مسلمانان ار نیز از آن خود کرد. ترک ها او را قهرمان ملی و جنگجوی غیرقابل شکست می خواندند.

تصرف قسطنطنیه

قسطنطنیه تا سال ۱۴۵۳ پایتخت امپراطوری روم شرقی بود اما در این سال با حمله و یورش سپاه عظیم عثمانی به فرماندهی  سلطان محمد فاتح سرانجام این شهر تحت سلطه ترک های مسلمان قرار گرفت. این شهر پس از تصرف عثمانی ها (اسلامبول) یعنی شهر اسلام نام گرفت و بدین گونه امپراطوری هزار ساله و عظیم روم، محکوم به فنا شد.

این شهر که اکنون آن را با نام استانبول می شناسیم پایتخت کشور ترکیه می باشد. از طرفی، این شهر بزرگ ترین کلان شهر اروپا گزارش شده است. علاوه بر این، استانبول در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شد که قدمت تاریخی این شهر تاثیر فراوانی در این انتخاب دارد. هم چنین این شهر تاریخی، در این سال مقام سومین شهر توریستی جهان را کسب کرد.

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ایرانی

پایتخت ترکیه آنکارا است. اشتباه به این بزرگی؟!!!