خانه موزه بازار یا عمارت سلطان بیگم تهران

خانه موزه بازار یا عمارت سلطان بیگم تهران

تهران به عنوان پایتخت بزرگ ایران پر از مناطق تفریحی و دیدنی است. انواع مراکز تفریحی مدرن این تصور غلط را به وجود آورده‌اند مه بناهای تاریخی بسیاری کمی در سطح شهر وجود دارد. عمارت سلطان بیگم تهران یکی از خانه‌های تاریخی مهم شهر تهران است که امروزه به صورت یک موزه و کتابخانه تاریخی فعالیت می‌کند. بازدید از این بنا شما را با معماری و سبک زندگی مردمان گذشته آشنا می‌کند؛ بنابراین اگر به تهران سفر می‌کنید حتماً از این بنا بازدید کنید.

تاریخچه موزه سلطان بیگم

حدود ۲۰۰ سال قبل بانو سلطان بیگم شجاعی که یکی از نزدیکان ناصرالدین‌شاه بود این بنای زیبا را ساخت. پس از مرگ سلطان بیگم این خانه به فرزند او یعنی تقی شجاعی رسید‌. پس از مدتی تقی این خانه زیبا را به خانواده نیرنما فروخت. خانواده نیرنما از این ملک زیبا به خوبی مراقبت کرده اند‌ و اکنون این مجموعه زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت میکند. جالب است بدانید فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری این خانه را در لیست ۱۰۰۱ کتابخانه ارزشمند جهان قرار داده است. این موضوع اهمیت این کتابخانه زیبا را نمایان میکند.

بررسی سبک معماری بنا

همان‌طور که اشاره شد عمارت سلطان بیگم تهران در سال‌های حکومت قاجار ساخته شد؛ به همین دلیل نشانه‌های بارزی از معماری دوران قاجار در این بنا دیده می‌شود. نقشه ساختمان همانند اکثر خانه‌های آن دوران به صورت پلانی طراحی شده است. یعنی اتاق‌ها و قسمت اصلی بنا دور تا دور یک حیاط مرکزی قرار گرفته است‌. حیاط خانه کمی گودتر از سطح کوچه است و در قسمت میانی حیاط یک حوضه بزرگ وجود دارد که از شاخص‌های اصلی معماری قاجاری است. قسمت‌های داخلی بنا نیز زیبایی‌های بی شماری دارد؛ اما تالار آینه یکی از زیباترین بخش‌های داخلی این موزه است.

تالار آینه

بادگیرها که نقش سیستم‌های سرمایشی را اجرا می‌کردند در اطراف تالار آینه احداث شده‌اند. این بخش از عمارت سلطان بیگم مهم‌ترین جاذبه تاریخی است که به‌هیچ‌وجه دستخوش تغییر واقع نشده و با همان طراحی اولیه‌ای که در دوره سلطان بیگم احداث گردید پابرجا مانده است. تالار آینه عمارت سلطان بیگم تهران دارای آینه‌کاری‌های زیبایی است که در اشکال مختلف مقرنس و قطاربندی به همراه نقاشی‌های مختلف، در جای‌جای این اتاق نقش بسته‌اند و مناظر طبیعی را بر روی گچ و آینه ارائه می‌کنند. این تالار جلوه باشکوهی دارد و مانند آن را به‌ندرت در برخی از آثار تاریخی مشاهده می‌کنیم.

آدرس

آدرس خانه موزه بازار یا عمارت سلطان بیگم: تهران – میدان امام خمینی – ابتدای خیابان امیرکبیر – خیابان ناظم‌الاطباء جنوبی – کوچه دشتی – کوچه کمالی – خانه موزه بازار

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها