کشف آثار باستانی متعلق به دوران «نبونعید» پادشاه بابل‌نو در سعودی

آثار جدید کشف شده توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی سعودی در دست تحلیل و بررسی است

سه شنبه ۱۳ ژوییه بود که سازمان میراث فرهنگی پادشاهی عربی سعودی از کشف بقایا و آثار قدیمی مربوط به دوران «نبونعید» پادشاه بابل‌نو در استانی واقع در شمال غرب این کشور خبر داد. این خبر توسط خبرگزاری رسمی سعودی اعلام و از یک کشف جدید در عربستان خبر داد. طبق جزییات این خبر، چند سنگ نگاره متعلق به دوران نبونعید پادشاه بابل نو کشف شده و مکتشفان کشف این سنگ نگاره ها را سندی بر نقش باستانی باستانی خاورنزدیک، «جزیره العرب» و ارتباط تمدنی آن با تمدن‌های کهن است.

جزئیات بیشتر

بنا به این گزارش اثر باستانی کشف شده عبارت از سنگ‌نگاره‌های متعلق به دوران نبونعید پادشاه بابل‌نو است که در نیمه قرن ۶ قبل از میلاد در گستره بین‌النهرین حکمرانی می‌کرد.

بنا به گزارش «واس» این اثر باستانی کشف شده شامل سنگ‌نگاره‌ای است متشکل از سنگ بازالت که نبونعید، پادشاه بابل‌نو را در حالی که عصای سلطنتی به دست گرفته و تعدادی از نمادهای دینی در کنار او قرار گرفته، نشان می‌دهد.

در این سنگ‌نگاره همچنین نوشته‌ای به خط میخی قرار دارد که تعداد سطرهای آن به نزدیک به ۲۶ سطر می‌رسد که این طولانی‌ترین متن نوشته‌ای است که تاکنون در پادشاهی سعودی کشف شده است.

سازمان میراث فرهنگی سعودی توضیح داد که اکتشاف جدید از سوی متخصصان این سازمان در دست تحلیل و بررسی است.

به گفته این سازمان جزئیات مربوط به این اکتشاف باستانی پس از پایان تحلیل و بررسی‌ها و شناخت ارتباط آن با نتایج به دست آمده در گذشته که اخیرا در شمال غرب این پادشاهی کشف و مستند شده است، اعلام خواهد شد.

اکتشافات باستانی قبلی

شایان ذکر است که این اکتشاف باستانی علاوه بر سایر کشف‌های باستانی سابقی از جمله نگاره‌ها، ابلیسک‌های سنگی است که در تعدادی از اماکن در میان مناطق تیماء و حائل سعودی کشف شده‌اند.

به گفته کارشناسان عهد باستان سنگ‌نگاره جدید کشف شده گواهی بر ارتباط تمدنی و تجاری میان جزیره العرب و تمدن‌های باستانی بلاد الرافدین است.

علاوه بر آن، سایت الحائط که در قدیم با نام «فدک» شناخته شده بود، از هزاره نخست قبل از میلاد و تا اوایل دوره اسلامی، سایت تاریخی مهمی در شمال غربی جزیره العرب به شمار می‌رود که در دامنه‌های کوههای آن مجموعه‌ای از نگاره‌ها و نگاره‌های سنگی و نوشته‌های اسلامی نخستین کشف شده است.

این سایت همچنین حاوی مجموعه‌ای از قلعه‌ها و استحکامات و دیوارها و تاسیسات آبرسانی است که جلوه‌ای دیگر از اهمیت تمدنی آن منطقه را آشکار می‌کند.

منبع العربیه فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها