آناک پهلوی

آناک پارت، همچنین به عنوان آناک پهلوی نیز شناخته می‌شود، (زاده قرن ۳-درگذشته ۲۵۲)، یک اشراف‌زاده اهل پارت بود که در زمان حکومت سلسله اشکانی ارمنستان زندگی می‌کرد

شرح کلی

آناک پارت، همچنین به عنوان آناک پهلوی نیز شناخته می‌شود، (زاده قرن ۳-درگذشته ۲۵۲)، یک اشراف‌زاده اهل پارت بود که در زمان حکومت سلسله اشکانی ارمنستان زندگی می‌کرد.

زندگی نامه

آناک یک نجیب‌زاده اشکانی ارمنی بود که در ارمنستان شهریاری می‌کرد، گفته می‌شود که با سلسله ارساسید ارمنستان خویشاوند است یا از خاندان سورن پهلو بوده‌است که یکی از هفت شاخه اشکانی خاندان حاکم از سکاستان هستند.

از زندگی آناک اطلاعات کمی در دست است. او با یک نجیب‌زاده اشکانی به نام اوکهه ازدواج کرد که پسرانش را به دنیا آورد، از جمله فرزندان آنها گریگوری بود.

آناک، اردشیر اول و پسرش، شاپور اول را به قتل پادشاه خسرو دوم ارمنستان تحریک کرد و قول داد که به عنوان پاداش قلمرو خود را پس دهد. اردشیر اول از پیروزی‌های نظامی که خسرو دوم با پدر فقید خود، تیریدات دوم ارمنستان در برابر او پیروز شده بود، نگران بود زیرا او می‌خواست امپراتوری ساسانی را گسترش دهد و ارمنستان را الحاق کند.

آناک اعتماد خسرو دوم را جلب کرده و به واغارشاپات سفر کرد و نزد وی از آزار و اذیت اردشیر اول نسبت ارمنی‌ها شکایت کرد. او که مورد مهمان نوازی و اعتماد قرار گرفته بود با ضربات چاقو به قلب خسرو دوم زد و همچنین همسر وی را کشت. آناک با خشم و تعصب توسط سربازان ارمنی تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه در رود ارس غرق شد.

خانواده

ارتش و اشراف ارمنستان از مرگ پادشاه سلطنت خشمگین شدند و به نوبه خود انتقام خود را از خانواده آناک برانگیختند. تنها فرزندی که از خانواده آناک جان سالم به در برد، پسر خردسالش گریگوری بود، که توسط سرپرستان سابقش سوپیا و یوتاق که از کشتار خانواده آناک نجات یافته بودند، به کاپادوکیا برده شد.

اردشیر اول ارمنستان را برای خود در اختیار گرفت و بخشی از امپراتوری او شد. سربازان وفادار به خسروف دوم، پسرش تیریداس سوم را برای محافظت به رم بردند در آنجا تریداتس سوم بزرگ شد و دخترش خسرویدوختت برای پرورش در قیصریه مازاکا، کاپادوکیا برده شد. پدر و مادر خواننده خسرویدوخت اوتای، نجیب‌زاده‌ای از خانواده آماتونی‌ها و همسر اوتای، نجیب زنی بودند که نام آنها مشخص نیست، از خانواده اسلونیک بود.

خسرو دوم ارمنستان توسط آناک کشته شد.
خسرو دوم ارمنستان توسط آناک کشته شد.
منبع "فرهنگ نامهای شخصی ارمنی" ، هراچیا آچاریان ، جلد 1 ، فهرست 1 ، صفحه 520 تاریخ مردم ارمنستان" ، جلد 1 ، ص 396-399
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها