آرکائیم

یک شهر باستانی آریایی

مقدمه

آرکائیم ( روسیه : Аркаим ) یکی از سایت های باستان شناسی از یک حل و فصل مستحکم باستان، واقع در استپ از اورال جنوبی ، ۸.۲ کیلومتر (۵.۱۰ مایل) شمال به شمال غربی روستای Amursky و ۲.۳ کیلومتر (۱.۴۳ مایل) جنوب به جنوب شرقی روستای Alexandrovsky در استان چلیابینسک از روسیه ، در شمال مرز با قزاقستان . در سال ۱۹۸۷ توسط تیمی از باستان شناسان به رهبری گنادی زدانوویچ کشف شد و از سیل برنامه ریزی شده منطقه برای ایجاد یک مخزن جلوگیری کرد.  ارکایم را به اوایل اولیه هند و ایرانی نسبت می دهنداز فرهنگ Sintashta ، که به باور دانشمندان نشان دهنده پروتو هندوایرانی قبل از تقسیم آنها به گروه های مختلف و مهاجرت به آسیای مرکزی و از آنجا به ایران و هند و دیگر نقاط اوراسیا.

کشف و نجات سایت 

در تابستان ۱۹۸۷ گروهی از باستان شناسان به سرپرستی گنادی زدانوویچ برای بررسی ارزش باستانی دره در محل تلاقی رودخانه های Bolshaya Karaganka و Utyaganka ، در جنوب استان چلیابینسک یا منطقه جنوبی اورال ، اعزام شدند. مخزنی در پاییز قبل شروع شده بود. برخی از محوطه های باستان شناسی در این منطقه قبلاً شناخته شده بودند ، اما بازده کمی داشتند و شایسته حفاظت محسوب نمی شدند. این سایت تا بهار ۱۹۸۸ غرق می شد.

در ۲۰ ژوئن ، دو دانش آموز که در این سفر شرکت کردند ، الکساندر ورونکوف و الکساندر ازریل ، خاکریزهای غیرمعمول را که در استپ پیدا کرده بودند به باستان شناسان اطلاع دادند. عصر همان روز زدانوویچ این کشف را اعلام کرد. مورد دوم می تواند نقطه عطفی را در بحث درباره سرزمین اصلی هند و اروپایی ها و مهاجرت آنها به اثبات برساند ، که متخصصان شوروی از دهه ۱۹۷۰ به شدت در مورد آن اختلاف نظر داشتند.  فرهنگ نزدیک سینتاشتا ، که در آن دهه کاوش شد ، بقایای یک ارابه اولیه را به ارمغان آوردبا اسب ، مشخص شد که اورال جنوبی محل اصلی توسعه فناوری و تمدن پیچیده بوده است. کشف ارکایم این فرض را تأیید کرد.

مبارزه برای نجات محل دشوار بود زیرا پروژه مخزن توسط وزارت قدرتمند منابع آب اتحاد جماهیر شوروی تحت نظارت بود. این پروژه در سال ۱۹۸۹ برای اتمام برنامه ریزی شده بود ، اما سازندگان قصد داشتند تا ساخت آن را در بهار ۱۹۸۸ تسریع کنند. باستان شناسان تمام تلاش خود را کردند تا افکار عمومی را برای نجات ارکایم بسیج کنند و در ابتدا درخواست توقف پروژه را تا زمان ۱۹۹۰ ؛ دانشگاهیان و چهره های عمومی در دفاع از خود صحبت کردند. در مارس ۱۹۸۹ ، پریسیدیوم شعبه اورال آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی به طور رسمی یک آزمایشگاه علمی برای مطالعه تمدن باستانی استان چلیابینسک ایجاد کرد. درخواستی به شورای وزیران فدراسیون روسیه شد تا این منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده با ارزش تاریخی اعلام کنند.

در ماههای بعد ، وزارت منابع آب به سرعت با از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی به سمت فروپاشی ، قدرت خود را از دست داد. در آوریل ۱۹۹۱ ، شورای وزیران رسماً ساخت مخزن را لغو کرد و ارکایم را “موزه تاریخی و جغرافیایی” اعلام کرد.

ساختار آرکایم

ارکایم یک دژ مستحکم بود که شامل دو سنگر متحدالمرکز از خشت با قابهای چوبی بود و با آجرهای سفالی بدون آتش پوشانده شده بود. در داخل حلقه ها ، نزدیک سنگرها ، شصت خانه قرار داشت ، این خانه ها دارای کوره ، سرداب ، چاه و کوره های متالورژی بودند. آنها به سمت یک خیابان مدور داخلی با چوب باز شدند. خیابان توسط یک ناودان زهکشی سرپوشیده با گودال هایی برای جمع آوری آب احاطه شده بود. در مرکز مجموعه یک فضای باز مستطیل شکل وجود داشت. این مجتمع دارای چهار ورودی بود که شامل گذرگاه های پیچیده ساخته شده و به سمت نقاط اصلی بود. به گفته مورخ VA Shnirelman”همه شواهد نشان می دهد که شهرک بر اساس یک برنامه مشترک ساخته شده است ، که نشان دهنده جامعه با ساختار اجتماعی توسعه یافته و رهبران محلی با اقتدار بالا است.

محققان ساختار ارکایم را به عنوان شهرهای ساخته شده “بازتولید مدل جهان” توصیف شده در ادبیات معنوی آریایی/ایرانی باستان ، وداها و اوستا توصیف کرده اند . این ساختار شامل سه حلقه متحد المرکز از دیوارها و سه خیابان شعاعی است که نشان دهنده شهر پادشاه ییما است که در ریگودا شرح داده شده است .  دیوارهای فونداسیون و محل زندگی حلقه دوم طبق آنچه برخی از محققان به عنوان الگوهای شبیه به سواستیکا توصیف کرده اند ساخته شده است . همین نماد در مصنوعات مختلف یافت می شود.

ارگ مستحکم ارکایم به قرن ۱۷ و ۱۶ پیش از میلاد باز می گردد.بیش از بیست سازه دیگر که طبق الگوهای مشابه ساخته شده اند در منطقه وسیع تری از منطقه جنوبی اورال تا شمال قزاقستان پیدا شده اند و به اصطلاح ” سرزمین شهرها ” را تشکیل می دهند.

جنبش های مذهبی و عرفان 

عین نوشته یک سند باستانی که در کلیسا نگهداری می شود ، آورده شده است : دولتمردی از نوع سلطنتی ، و در نهایت الگویی برای تمدن معنوی جدید هماهنگ با جهان معرفی شده اند. آژانس های مرتبط با کلیسای ارتدوکس روسیه نسبت به چنین فعالیت هایی در باستان شناسی آرکایم انتقاد کرده اند.

کشف آرکائیم و سرزمین روستاها رشد مکتب فکری در میان دامن زده است Rodnovers ، Rerikhians ، زرتشتیان و جنبش های دیگر که مرتبط با این سایت باستان شناسی به عنوان میهن دوم از آریایی ها، که در اصل در ساکن قطب مناطق و هنگامی که هوا در آنجا یخبندان شد ، به سمت جنوب مهاجرت کرد ، سپس از اوراسیای مرکزی به شرق ، جنوب و غرب گسترش یافت و تمدن های دیگر را ایجاد کرد. به گفته آنها ، تمام دانش ودایی از جنوب اورال سرچشمه گرفته است. برخی از آنها شناسایی آرکائیم به عنوان عسگرد از اودیندر اساطیر آلمانی صحبت می شود جنبش زرتشتیان روسیه ، ارکایم را محل تولد زرتشت می داند . ارکایم به عنوان “زیارتگاه ملی و معنوی” روسیه تعیین شده است و به مکانی مقدس برای رودنوور ، زرتشتیان و دیگر جنبش های مذهبی تبدیل شده است.

آرشیو تصاویر

 

منبع Shnirelman ، Victor A. جونز بل ، کارلن ؛ زدانوویچ ، گنادی دی (2002). جوامع پیچیده از آسیای مرکزی از 3 به 1 هزاره قبل از میلاد
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها