کشف شمشیر۹۰۰ساله مربوط به دوران جنگ های صلیبی

غواصی موفق شد تا شمشیری را با قدمت ۹۰۰ سال در بستر دریا پیدا کند. این شمشیر احتمالاً به جنگ صلیبی سوم مربوط می‌شود.

این شمشیر در کف ماسه‌ای دریای مدیترانه و در فاصله دویست‌متری از ساحل و در عمق چهارمتری یافت شده است و با توجه به اندازه و شکل آن به نظر می‌آید که به دوران جنگ‌های صلیبی مربوط باشد.

این غواص، علاوه‌بر این شمشیر، دست‌سازه‌های دیگری را هم چون قطعات سفال که قدمت آن‌ها به صدها سال پیش برمی‌گردد، یافته است؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها به اندازه این شمشیر اهمیت نداشت. شمشیری که آن را «بسیار نادر» توصیف کرده‌اند.

کوبی شارویت، سرپرست واحد باستان‌شناسی دریایی می‌گوید:«پیدا کردن شمشیر در شرایط بد عادی است اما این شمشیر در زیر آب یافت شده است و در زیر آب، تحت شرایط خیلی خوبی حفظ شده است.»

طوفان‌های زمستانی می‌توانند موجب آشکار شدن دست‌سازه‌های بیشتری شوند و باستان‌شناسان نیز بررسی‌های بیشتری را در این ناحیه، پیش خواهند برد.

دمای آب ساحل کارمل در طول سال ثابت است که این به حفظ آهن موجود در شمشیر کمک کرده است و به دلیل اکسید شدن آهن، صدف‌ها و دیگر ارگانیسم‌های دریایی مانند چسب به این شمشیر چسبیده‌اند.

وزن این شمشیر درحال حاضر حدود ۶-۵کیلوگرم است، اما خود شمشیر به تنهایی (بدون احتساب سنگ‌ها و صدف‌های روی آن) احتمالاً ۲-۱کیلوگرم وزن دارد.

فیلیپ می‌گوید که در آن زمان ساخت چنین شمشیری گران بوده و به عنوان نمادی از وضعیت [دارنده آن] تلقی می‌شد. منطقی است که این شمشیر در دریا پیدا شده است، چراکه بسیاری از نبردها در نزدیکی سواحل اتفاق میفتادند، جایی که سربازان مسیحی در آن مستقر بودند و گاهی توسط نیروهای مسلمان مورد حمله قرار می‌گرفتند.

او می‌گوید:«میتواند متعلق به شوالیه‌ای باشد که در دریا افتاده است و یا آن را در درگیری‌ای در دریا از دست داده است.»

جان کوتس، استاد تاریخ قرون وسطی می‌گوید که در طی جنگ صلیبی سوم، فیلیپ آگوست پادشاه فرانسه، ریچارد یکم و امپراتور مقدس روم-فردریک یکم- تصمیم به بازپس‌گیری اورشلیم می‌گیرند. صلاح‌الدین که فرمانروایی ناحیه‌ای متشکل از مصر امروزی، سوریه و عراق را برعهده داشت، آن را در سال ۱۱۸۷ فتح کرده بود.

جاناتان فیلیپس، استاد تاریخ جنگ‌های صلیبی در رویال هلووی، دانشگاه لندن می‌گوید که در طی جنگ صلیبی دوم فرماندهان مسلمان، جنگ‌جویان غربی را در دمشق شکست دادند.

درنهایت هم جنگ‌جویان صلیبی در بازپس‌گیری این شهر ناموفق بوده و سپاهیان مسلمان کنترل این شهر را حفظ می‌کنند.

خط ساحلی در این منطقه دارای خلیج‌های کوچک(Cove) زیادی است که سرپناهی برای کشتی‌های باستانی بوده‌اند. این شمشیر پس از آنکه مطالعه و تمیز شود در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.

منبع یورو نیوز
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها