عروسک چوبی مورد استفاده در خیمه شب بازی‌های چینی

در دوران چین باستان نوعی عروسک چوبی وجود داشته که در « خیمه شب بازی چوبی» مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این عروسک دارای ابزاری جهت کنترل بود و درون آن به کل خالی بوده و به نحوی طراحی شده بود که چشم و زبان آن قابلیت حرکت داشت. زیر عروسک یک تیر چوبی یا تیر بامبو وصل می شود و نمایش دهنده با یک دست دو چوب را کنترل می کند . بدین جهت نام دیگر این بازی « بالا بردن عروسک » است .

این مدل از عروسک چوبی در سه اندازه مختلف تولید می‌شده و البته شکل و شمایل آن در نواحی مختلف، متفاوت بوده است. زیر سر عروسک چوبی حکاکی شده و نقش هایی روی آن قرار گرفته است سپس روی آن رنگ زده می‌شد و چشم حرکت می کند و شکل آن با پرسناژ اپرا شبیه است . علاوه بردهان ، مژه ها و بینی بسیار ساده و در عین حال جالب و زیبا طراحی شده . این عروسک زنده دل صحنه ای زنده و پر حرارت در نمایش ایجاد می کند .

خیمه شب بازی چوبی از دیرباز تا کنون در مناطق بسیاری از چین رایج بوده است و در هر ناحیه هم ویژگی های خاص خود را داشته و نام های گوناگونی برای آن انتخاب می‌کردند. مثلا در شمال غرب چین « بازی با چوبدست» ، در استان سی چوان واقع در جنوب غربی چین « بازی سرچوب» و در استان گوانگ دونگ بازی « روی کف دست» نامیده می شود . نوع سر، صورت ، آرایش و تکنولوژی حکاکی هر ناحیه با اپراهای محلی ارتباط دارد و ویژگیهای محلی را نشان می دهد .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها