زنان یونانی در عصر باستان

آشنایی با زندگی زنان یونان باستان

مانند بسیاری از زمینه های تاریخ باستان، ما فقط می توانیم از مطالب محدود موجود در مورد جایگاه زنان در یونان باستانی نتیجه گیری کنیم. بیشتر شواهد متون ادبی هستند، از مردانی که طبیعتاً نمی دانستند زندگی به عنوان یک زن چگونه است. برخی از شاعران، به ویژه “هزیود” و “سمونیدس”، به نظر می رسد که زن ستیز باشند و نقش زن را در جهان کمی بیش از یک مرد نفرین شده می بینند که بدون آن به خوبی می نگرنکه بدون مرد به ثروت نمی رسد. شواهد از درام و حماسه اغلب یک تضاد آشکار را نشان می دهد. نقاشان و مجسمه سازان نیز زنان را به شیوه ای دوستانه تر به تصویر می کشند، و سنگ نوشته ها زنان را به عنوان همسر و مادر بسیار دوست داشتنی نشان می دهند.

در جامعه هومری، الهه ها به اندازه خدایان قدرتمند و مهم بودند. اگر زنان با این ویژگی ها در زندگی واقعی وجود نداشت، آیا شاعران می توانستند زنانی با اراده و مصمم را تصور کنند؟

هزیود و زنان در یونان باستان

هزیود، اندکی پس از هومر، زنان را به عنوان نفرینی می دید که از اولین زنی که ما پاندورا می نامیم سرچشمه می گرفت. نام او به معنای “همه هدایا” است و او “هدیه” زئوس خشمگین به انسان بود که در کوره هفائستوس ساخته شد و توسط آتنا پرورش یافت. بنابراین، پاندورا نه تنها هرگز به دنیا نیامد، بلکه دو والدینش، هفائستوس و آتنا، هرگز با پیوند جنسی آبستن نشده بودند. پاندورا (از این رو، زن) غیر طبیعی بود.

زنان مشهور یونانی در عصر باستانی

از هسیود تا جنگ ایران (که پایان عصر باستانی را نشان می‌دهد)، تنها چند مورد از دستاوردهای زنان ثبت شده است. مشهورترینشان شاعر و معلم اهل لسبوس، سافو است. تصور می‌شود که “کورینا از تاناگرا”  پنج بار “پیندار بزرگ” را در رقابت شعر شکست داده است. هنگامی که شوهر آرتمیسیا، هالیکارناسوس درگذشت، او به عنوان یک ظالم جای او را گرفت و به لشکرکشی ایرانیان به رهبری خشایارشا علیه یونان پیوست. یونانی ها برای سر او جایزه ای در نظر گرفتند.

زنان عصر باستانی در آتن باستان

بیشتر شواهد در مورد زنان در این زمان از آتن می آید، مانند آسپازیا که در زمان پریکلس بسیار تاثیر گذار بود. زنان برای کمک به اداره “اویکوس” به معنی “خانه” که در آن او آشپزی می کرد، پرسه میزدند، می بافت، خدمتکاران را مدیریت می کرد و بچه ها را بزرگ می کرد، کمک می کردند. کارهایی مانند آوردن آب و رفتن به بازار توسط خدمتکار انجام می شد، در صورتی که خانواده توان مالی آن را داشت. از زنان طبقات بالاتر انتظار می رفت که هنگام خروج از خانه، یک ر همراه داشته باشند. در میان طبقه متوسط، حداقل در آتن، زنان یک مسئولیت محسوب می شدند.

زنان یونانی

مشاغل زنان یونانی عصر باستانی

کاهن‌ها و روسپی‌ها استثناهایی از وضعیت پایین زنان یونانی عصر باستانی بودند. برخی از آنها قدرت قابل توجهی داشتند. در واقع، تأثیرگذارترین فرد یونانی از هر دو جنس احتمالاً کشیش آپولو در دلفی بود. زنان اسپارتی ممکن است دارایی داشته باشند و برخی از کتیبه ها نشان می دهد که زنان تاجر یونانی ، دکه ها و خشکشویی ها را اداره می کردند.

نقش های ازدواج و خانواده در یونان باستان

اگر خانواده ای دختر داشت، باید مبلغ قابل توجهی برای پرداخت مهریه به شوهرش جمع آوری می کرد. اگر پسر نبود دختر ارث پدرش را به همسرش می‌سپرد و به همین دلیل با یکی از اقوام نزدیک مثل پسر عمو یا عمو یا دایی ازدواج می‌کرد. به طور معمول، او چند سال پس از بلوغ با مردی بسیار بزرگتر از خودش ازدواج کرد.

مترجم: زهرا طاهری

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ناشناس
امتیاز :
     

من نوع لباس و اختراع و افسانه های یونان باستان رو دوس دارم

ناشناس
امتیاز :
     

💋💋❤️❤️