مانسا موسی، پولدارترین فرد تاریخ

زمانیکه موضوع ثروتمندترین آدم های دنیا پیش می‌آید، اسامی چون جف بیزوس، ایلان ماسک و بیل گیتس در اذهان نقش می بندد.

به عقب‌تر که برگردیم، نام‌های مشهوری چون جان دی راکفلر، کورنلیوس واندربیلت، هنری فورد و خاندان رومانف روسیه هم ثروتشان سر به فلک می‌زد.

اما اگر واقعا در تاریخ عقب برویم و به شما بگوییم ثروتمندترین فرد تمام اعصار نه تنها از میلیاردرهای عرصه فناوری امروز و قطب‌های حمل‌و‌نقل عصر صنعت بلکه از بزرگ‌ترین فرمانروایان جهان‌ــ آگوستوس سزار (۴.۶ تریلیون دلار) و ویلیام فاتح (۵ میلیارد دلار)‌ــ ثروتمندتر بود، چه؟

مورخان می‌گویند ثروتمندترین فرد جهان مردی به نام مانسا موسی بود، فرمانروای غرب آفریقا در قرن چهاردهم، که ثروتش به نوشته بی‌بی‌سی، «وصف‌ناپذیر» و «نامحدود» بود.

اما او که بود و چرا نامش شاید به گوشتان نخورده باشد؟

مانسا موسی، سلطان امپراتوری مالی

مانسا در زبان ماندینکا به معنای سلطان یا امپراتور است. به نوشته بی‌بی‌سی، موسی کیتا حدود سال ۱۲۸۰ میلادی در دوره حکمرانی سلسله کیتا متولد شد.

او در سال ۱۳۱۲ میلادی به قدرت رسید، وقتی برادرش مانسا ابوبکر از سلطنت کناره‌گیری کرد تا به سفری دریایی برود.

مانسا موسی، پولدارترین فرد تاریخ
از سفر موسی به مکه با عنوان «پرهزینه‌ترین سفر زیارتی تاریخ بشر» یاد می‌شود‌ـ

قلمرویی مملو از نمک، طلا و زمین

بنا بر برآورد مورخان و موزه بریتانیا، امپراتوری مالی در آن دوره بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان بود و بیش از نیمی از ذخیره طلای جهان را در اختیار داشت.

به نوشته نشنال جئوگرافیک، با تکیه موسی به تخت، تجارت در این منطقه گسترش پیدا کرد و ثروتش از استخراج نمک و طلا، و همچنین تجارت عاج فیل سر به فلک زد.

اما فقط نمک و طلا نبود که ثروت موسی را افزایش داد. در دوره حکومتش، قلمرو امپراتوری‌ مالی ۳۰۰۰ کیلومتر گسترش پیدا کرد، از اقیانوس اطلس تا نیجر امروزی، و بیش از ۲۴ شهر ضمیمه خاکش شدند. گفته می‌شود که او در هیچ نبردی شکست نخورد و در بسیاری از موارد به‌دلیل کیفیت بالاتر زندگی، سرزمین‌ها داوطلبانه به امپراتوری مالی ملحق می‌شدند.

پرهزینه‌ترین سفر زیارتی تمام دوران

موسی مسلمانی معتقد بود و سفر زیارتی‌اش به مکه را در فاصله سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۵ میلادی آغاز کرد، که اکنون از آن با عنوان «پرهزینه‌ترین سفر زیارتی تاریخ بشر» یاد می‌شود.

او می‌خواست آوازه‌اش در جهان بپیچد و این سفر ۶۵۰۰ کیلومتری فرصتی مناسب بود. به گزارش بی‌بی‌سی، پادشاه مالی با ۶۰ هزار نفر، از مقام‌های دربار گرفته تا شتربان‌ها و برده‌ها، عازم مکه شد.

گفته می‌شود که بیشتر این مسافران سراپا آراسته به ابریشم پارسی و زربفت بودند‌، حتی برده‌ها. حدود ۱۰۰ شتر هم بار طلای ناب همراه داشتند.

او و همراهانش از صحرای بزرگ آفریقا عبور کردند و به قاهره رسیدند. موسی در پایتخت مصر به‌قدری طلا خرج کرد که اقتصاد آن منطقه بی‌ثبات و به‌مدت ۱۰ سال دچار تورم شد.

طلاهایی که هزینه توسعه و فرهنگ شد

موسی پس از بازگشت، روی بازسازی و احیای شهرهای قلمرو پادشاهی‌اش تمرکز کرد. به لطف طرح‌های توسعه و نوسازی‌اش در منطقه، آوازه‌اش بیشتر پیچید. او با دانشمندان مسلمان همکاری می‌کرد، از جمله ابو اسحاق الساحلی، شاعر و معمار اندلسی، که موسی به آن‌ها برای خدماتشان ۲۰۰ کیلوگرم طلا پرداخت.

او همچنین مدرسه، کتابخانه و مسجد ساخت و تمبوکتو را به کانون فرهنگ و آموزش تبدیل کرد.

موسی در سال ۱۳۳۷ میلادی در سن ۵۷ سالگی درگذشت و پسرانش جانشین او شدند، اما سرانجام امپراتوری‌اش از هم پاشید.

برخی ثروت موسی را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند، گرچه محاسبه ثروت بر اساس طلا، نمک و زمین دشوار است. اما بسیاری از مورخان بر این باورند که ثروت او به‌قدری بوده است که قابل توصیف نیست.

با وجود این، مانسا موسی نه فقط به‌دلیل تل‌های عظیم طلایش، بلکه به‌دلیل سخاوت و تعهد دینی، ترویج آموزش و سرمایه‌گذاری برای توسعه فرهنگی در یادها باقی مانده است.

منبع ایندیپندینت فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

12 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حامد
امتیاز :
     

۱۵۰۰ سال قبل از این آقا موسی زمانی که داریوش کبیر بر دنیا حکومت میکرد حدود ۲۶ کشور دنیا مستعمره ایران بودند که هر سال باید میومدند تخت جمشید خراج مالیات میدادند،
اگه هر کشوری دست کم ۴ تا شتر طلا و زیورآلات میدادند بیشتر از ۱۰۰ شتر طلا فقط برای یکسال میشد.با اینهمه غارت و دزدی که شد هنوزم نتونستند ذخایر اصلی طلای داریوش و پیدا کنند.

مازیار

آها

علی

تمدن ایران زمان داریوش و کوروش و،،، در مقابل تمدن مصر باستان و بین النهرین پشیزی بیش نیست این یک واقعیت علمیه

کتیبه

تمدن ایران با سختی ساخته شد یه دست نیاکانمون شمشیر بود دست دیگه شون بیل و کلنگ یه دست مادرانمون گهواره رو تکان میداد که توش امثال کوروش و داریوش و سورنا ووو بزرگ بشه یه دستش خانه داری و کشاورزی میکرد دور تا دور سرزمین ما دشمن بوده و هست یک روز خوش نداشتیم و نخواهیم داشت اگه به گذشته خودمون افتخار نکنیم و برای بهتر شدنش زحمت نکشیم بله تمدن مصر هم بزرگ بوده ولی درد سر های مارو نداشتن کنار رود نیل از اطراف برده میاوردن و یهودی ها براشون اقثصاد خوبی رقم زدن و کاری کردن… مطالعه بیشتر »

ناصر

به ایران کنونی که ممالک محروسه ای پهلوی بودچه ربطی داره

عمران شریفی اصل
امتیاز :
     

عالی خیلی خوب عالی

مرتضی

راست میگه من با مانسا موسی همکلاس بودم از همون ابتدایی سر کلاس ساندویچ سرد می آورد .همه بهش می گفتم بچه مایدار انگار که از عاج فیل افتاده .ولی بچه خوبی بود مانسا از همون ابتدایی تا آخر شعر کتاب خوب و روباه 🦊 وکلاغ رو خوب حفظ کرد چون دم آخری هم این دوتا شعر رو داشت می خوند و سپس جان بجان آفرین تسلیم نمود برای شادی روحش ۱۰بار قرآن رو از حفظ بخونید .

Payamrashidi56

داداچ چی میزنی؟

مهدی افشار
امتیاز :
     

مانسا موسی یا دلی موسی

ب پ

ابریشم زربافت پارسی……….

داود

خخخخخ ابریشم پارسی ، افتابه پارسی ،خخخخخ
خجالت بکشید،چرا اصرار به فریاد بی هویتی و بی ریشه بودنتون دارید ؟ واقعا فکرمیکنید ملت ببسواد هستن ؟ و قبیله ای که حتی الفبا از خود نداره و هنوز جمع و تفریق و تقسیم و ضرب میکه .سهمی از تمدن جهان داره ؟؟؟

معین

حتما شما پانترکا از خودتون هویت و ریشه دارین که هنوز یه خط از خودتون ندارین اجدادتون برمیرگردن به اقوام وحشی شمال دریای کاسپین و مغولستان بیشعور تمدن عیلام اولین تمدن جهانه که در ایران امروزی تشکیل شد و بعدش هم مادها و هخامنشیان که تحت فرمانروایی داریوش بزرگ ۹۰ درصد جهان متمدن اونروز زیر پرچم ایران بودن تو همون زمان شما ها چکار میکردید؟ تو چادر زندگی میکردید یا از گشنگی چینو غارت میکرین؟