مراسمات عبادى هندوها

مراسم عبادى دين هندو عبارت است از تكريم خدايان و انجام فرايض ‍ به افتخار آنان ، مراقبت مجسمه هاى خدايان و حيوانات مقدس ، تغسيل در شطوط (شطها) مقدس و اقدام به زيارت معابد در بنارس ...

 

مراسم عبادى هندو؛

((مراسم عبادى دین هندو عبارت است از تکریم خدایان و انجام فرایض ‍ به افتخار آنان ، مراقبت مجسمه هاى خدایان و حیوانات مقدس ، تغسیل در شطوط (شطها) مقدس و اقدام به زیارت معابد در بنارس …))
مرکز مذهبى هند.؛ ((مرکز دینى در هندوستان ، شهر بنارس است … این شهر با زائرین و مرتاضان و گاو، و میمون مقدس و دو هزار معبد و چندین معبد و چندین پرستشگاه و پانصد هزار مجسمه خدایان و حمام هاى مقدس و انبار مخصوص سوزاندن اجساد که دارد، بزرگترین نمایشگاه جهان بشمار مى رود.))
تقدیس و پرستش گاو؛ (( ((گاو)) در هند حیوان مقدسى است … در هند ((گاو)) به صورت ((توتم )) بوده است و امروز به صورت حیوانى مقدس است که گوشتش را نمى خورند، چون خوردن گوشت ((توتم )) بر پیروانش حرام است ، که ((توئم ))تجلى گاه روح جد بزرگ است … در هند نیز پرستش مار وجود داشته است که ((توتم )) هند نیز بوده است . ((میمون )) هم ((توتم )) بوده است و مورد پرستش . حتى معابدى براى پرستش ((آلات تناسلى )) هم وجود دارد که در همین کتاب آمده است .))


روحانیون ؛


((برهمنان نیرومندترین طبقه هند را تشکیل مى دهند و معتقدند که از دوره جادوگرى و دوره توتمیسم ، این ها که رابطه انسانها و ارواح و نیروهاى پنهان و غیبى بوده اند، طبقه مشخصى هستند. آنان تکنیک و فنى دارند که در انحصار خود انهاست و بعد مقامشان به ارث مى رسد. بزرگترین کار برهمنان ، قربانى کردن براى خدایان و ارواح نیاکان است که با قربانى کردن نه تنها نظر خدایان جلب مى شود، بلکه خداوند و خداوندان که گرسنه اند، گوشت و خون مى خواهند و به قربانى محتاج اند.

تنها نیایش قربانى کننده نیست که مورد توجه خداوند و خداوندان است ، بلکه نفس قربانى کردن ، نیاز دائمى کردن ، نیاز دائمى روح جهان و خدایان (که جهان را اداره مى کنند) است ، چنان که اجداد ما نیز نیازمند ((نذر))اند. خوب دقت کنید که این مساءله چگونه در زوایاى پنهان روح مذهبى ابتدائى و حتى مذاهب بسیار پیش رفته وجود دارد (در روح مذهبى افراد، نه در خود این مذاهب ) و عملى که در ابتدا، مراسم بسیار ساده اى است ) آن چنان که پدر خانواده مى تواند خودش (آن را) انجام دهد)

چون به انحصار طبقه اى خاص در مى آید، این کار ساده و احساسى و عاطفى که مجموعه اى از اعمال و مناسک بسیار روشن است ، و به جدول لگاریتمى تبدیل مى شود که جز انها (روحانیون ) هیچ کس سر در نمى آورد، و خود به خود آنها باید این عمل را تعهد کند، چرا که امکان ندارد کسى دیگر (آن را) انجام دهد.)) و این فلسفه پیدایش طبقه روحانیت در کلیه مذاهب جهان از آغاز تا انجام بوده و مى باشد. طبقه اى که در ذات برخى مذاهب مترقى و پیشرفته اصلا وجود ندارد. ((چرا چنین است که اعمال مذهبى را تنها برهمنان مى توانند انجام دهند و بر غیر برهمن حرام است ؟ چرا جادوگرى تسخیر ارواح ، نذر و نیاز براى خدایان و برگزارى نمازهاى جمعى و نیایشهاى دسته جمعى ، همه در انحصار برهمن است ؟

زیرا فقط و فقط برهمن است که داراى نیروى مرموز ((شورینگا)) است . شورینگا روح مقدس و استعداد خاص ماوراء انسانى است که فقط در برهمن است ، در روحانیت دوره هاى مختلف است … چنان که مى بینیم ، روحانیت در مذهب یهود، در مذهب مسیح و در مذهب ودابر اثر شناخت علمى بیشتر یا شعور علمى یا فلسفى بیشتر نیست ، بر اساس شورینگا است ، یعنى داشتن ((اسپرى )) (به قول مسیحیان )، ((وراثت هارون )) (به قول یهودیان ) و داشتن ((شورینگا)) (به قول ودائیان ). و این روح خاصى است از آن نوع که ما مثلا مى گوئیم : آقا معلوماتى ندارد، اما نفسش خوب است ، قدمش خوب است ، ((نور)) دارد و یا مثل اینها.)) و این همان اکسیر استحمار توده هاست که ضامن بقاى این طبقات در طول تاریخ است .


انشعاب در هندوئیزم ؛


هندوئیزم درگذر زمان دچار تحول و انشعاب شد. برجسته ترین شاخه هاى منشعب هندوئیزم عبارتنداز: ۱ مذهب براهما ساج . ۲ مذهب آریا ساج . ۳ مذهب سیک ۴ مذهب بها گتى .
دو مذهب اولیه در قرن نوزدهم میلادى پدید آمدند. مذهب براهما ساج در واقع آمیخته اى از دستورات ویشنو و مسیحیت و بودائى است . آریا ساج نیز با اندکى اختلاف چنین است . هر دو مذهب مذکور در تلاشند تا تعالیم تلفیقى ودائى برهمنى هندوئى خود را با دنیاى کنونى و مقتضیات روز سازش دهند و در این راه از خرافه زدائى و حذف اساطیر و افسانه هاى غیر منطقى خوددارى نمى کنند.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
هما

کاش منبع را هم ذکر می‌کردید. به طور اتفاقی به کلمه‌ی شورینگا در یکی از نوشته‌های دکتر شریعتی برخوردم و گوگل کردم. نوشته‌ی شما در واقع کپی همان نوشته است و این کار درستی نیست. برای داشتن یک زندگی بهتر لازمه اول از خودمان شروع کنیم. موفق باشید.