تصاویر موزه لوور پاریس قسمت ایران باستان

موزه لوور در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور با بیش از ۹٫۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

موزه لوور در فرانسه بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران را در دل خود جای داده است که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.«سالن ایران» در موزه لوور فرانسه که امروز مشاهده آن قلب هر ایرانی میهن پرستی را به درد می‌آورد به دلیل گستردگی و تعدد و تنوع اشیاء متعلق به ایران ، یکی از بزرگترین بخش‌های این موزه است. به طوری که دیدن همه اشیاء گرانبها و ارزشمند ایرانی موجود در آن که زمانی از این مملکت به تاراج رفته بود، در یک روز و دو روز امکان پذیر نمی‌باشد .

آثار ایرانی در موزه لوور

هنگامی که وارد بخش ایران در موزه لوور می‌شوی و زمانی که اجسام باستانی عظیم‌الجثه ایران را در آن جا مشاهده می‌کنی در ابتدا اشک در چشمان هر ایرانی حلقه می‌زند که چرا این اشیاء تاریخی باید در این کشور باشد، اما از طرفی خوشحال می‌شوی زیرا در این موزه تعداد بیشتری از مردم دنیا آنها را مشاهده می‌کنند و با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شده و تقریباً در این مکان این اشیاء سالم خواهند ماند.

اثار ایرانی در موزه لوور

اما چیزی حدود ۲۵۰۰ اثر تاریخی که مربوط به ایران است در موزه لوور فرانسه وجود دارد که در سالن‌های ۱۲ تا ۲۰ جا نمایی شده‌اند. گفته می‌شود بیشترین آثار تاریخی که از ایران خارج شده است مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان‌ها امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیاء و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود.

ناصر الدین شاه نقاشی رنگ روغن از ناصرالدین شاه پادشاه قاجار  که در موزه لورر نگهداری می‌شود.

آثار ایرانی در موزه لوور

یکی از مهمترین، زیباترین و ارزشمندترین اشیاء تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه، بدون شک «اسب دوسر» یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید است.

بخش هنرهای اسلامی موزه لوور در ۱۰ تالار آثار مختلفی را از دوران اسلامی کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارد. این بخش برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و سپس در سال ۲۰۰۳ به دستور رئیس جمهور وقت فرانسه به صورت مستقل درآمد و فرانسیس ریشار که رئیس بخش کتب فارسی کتابخانه ملی فرانسه بود، مسئولیت ایجاد این بخش را بر عهده گرفت. در این بخش بیش از پنج هزار اثر هنری و باستانی به نمایش گذاشته شده که آثار هنر اسلامی ایران جایگاه مهمی در آن دارند؛ چرا که بیش از نیمی از آثار این بخش را به خود اختصاص داده است، آثاری از جنس چوب و شیشه، سرامیک و موزائیک، سفال، قالیچه و تابلوهای نفیس مینیاتورو …

از جمله برجسته‌ترین آثار ایران در موزه لوور تکه‌هایی از پرسپولیس و آثار باستانی هستند که از کاوش های باستان شناسان در منطقه شوش به دست آمده و آشکار یا پنهان به فرانسه منتقل شده‌اند . سرستون های تخت جمشید نیز به صورت کامل و دست نخورده در این بخش به چشم می‌خورند. تاسف آور است که بگوییم مهم‌ترین بخش های تخت جمشید ما در این موزه قرار دارد. حتی نقل می‌کنند بعضی سنگها و سنگ نوشته‌هایی که در این موزه قرار دارد در سراسر تخت جمشید دیده نمی‌شود . در حالی‌که از تخت جمشید به موزه لوور برده شده‌اند. به غیر از بخش های عظیمی از پرسپولیس و سرستون های زیبای آن، آثار عتیقه و باستانی دیگر نیز در موزه به چشم می‌خورد . سه صفحه از شاهنامه، کاسه‌های گلی متعلق به دوران مختلف، بز بالدار طلایی و نقاشی های نفیسی از دوران صفویه و مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌ها وکتیبه‌های داریوش بزرگ و… آثاری که یا به عنوان هدیه به پادشاهان خارجی تقدیم شده اند یا به نحوی به غارت رفته‌اند. تعدادی از سنگ‌ها و آثار حجیمی که از تخت جمشید به موزه لوور آورده شده فقط با تریلر و جرثقیل های بزرگ امروزی قابل حمل و نقل است. اما آنچه در برخی روایات وجود دارد اینکه به نظر می‌رسد این اجسام از طریق کشور عراق به پاریس حمل شده‌اند. اما همیشه این سوال برای بیننده پیش می‌آید که آیا ما در زمان دزدیده شدن آثار تاریخی ایران توسط بیگانگان خواب بوده ایم؟ چه کسانی در زمان کدام دولتها و چگونه این آثار را از ایران به فرانسه برده اند … ؟

برخی آثار سرشناس در موزه لوور

۱.سنگ‌ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا

سنگ‌ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا

۲.سنگ‌ نگاره زن عیلامی و ندیمه

سنگ‌ نگاره زن عیلامی و ندیمه

۳.سنگ‌ نگاره بز با دم ماهی از آثار دوره ایلامی

سنگ‌ نگاره بز با دم ماهی

۴.تندیس ناپیرآسو

تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام می‌باشد که در شوش یافت شده است.

تندیس ناپیرآسو

۵.تخته بازی ۵۸ خانه

تخته بازی ۵۸ خانه از آثار باستانی عصر آهن است که در تپه سیلک کاشان توسط رومن گیرشمن در سال ۱۹۳۷ (میلادی) کشف گردید.تخته بازی ۵۸ خانه

۶.تندیس فاخته لاجوردی

تندیس فاخته لاجوردی از آثار باستانی موبوط به دوره عیلامی می باشد.

تندیس فاخته لاجوردی

۷.نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش

نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش

۸.تابلو مراسم نیایش راهبه‌‌های آفتاب

فلزنگاره نیایش آفتاب یا تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب از اشیای کشف شده دوران عیلام میانه می‌باشد و قدمت آن به سدهٔ ۱۲ پیش از میلاد بر می‌گردد.

تابلو مراسم نیایش راهبه‌ های آفتاب

۹.کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش

کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، یکی از الواح ارزشمندی است که متعلق به دوران هخامنشیان می‌باشد. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است.

 کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش

۱۰.صدف‌نوشته اکدی

صدف‌نوشته آکدی یکی از اشیای باستانی است که متعلق به دوران اکد می‌باشد.

صدف‌نوشته اکدی

دیگر آثار باستانی ایرانی در موزه لوور

در بخش ایرانی موزه لوور شمشیرهایی از طلا و نقره متعلق به عصر دیلمیان و ساسانیان ، ظروف غذاخوری ساسانیان ، هزاران قطعه وسایل طلا و نقره و برنز متعلق به آشپزخانه ، لوازم کشاورزی ، صنعتی ، قالیبافی ، پولهای رایج ، مهرها ، ظروف شرابخوری ، گردنبند و دیگر کالاهای عتیقه و زیرخاکی ریز و درشت متعلق به ادوار هخامنشی ،‌اشکانی ، ساسانی و حتی دوره‌های قبل از آن دیده می‌شود.

خیلی از قطعات موجود مربوط به صدها سال قبل از میلاد مسیح است. کتیبه‌ها، سنگ نبشته‌ها، وسایل آرایشی، شمعدان، قلمدان، ظروف میوه خوری، تنور نان پزی همراه با مجسمه‌هایی از ملکه‌های حکومت‌های باستانی ایران، رسم الخط‌های میخی و خطوط رایج قبل از آن که بر سطوح سنگی منقوش است در موزه لوور دیده می‌شود. آثاری هم از شهر کاشان در این موزه موجود است.

اثار ایرانی در موزه لوور

آثار سفالین و فرش و گلیم کاشان در یک قاب شیشه‌ای در وسط یکی از سالن‌ها به نمایش گذاشته شده است .

اثار ایرانی در موزه لوور

اثار ایرانی در موزه لوور

نکته دیگری که در هنگام مشاهده‌ی اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی ایران علارغم ناراحتی و اندوهی که به هر ایرانی دست می‌دهد حائز اهمیت است طریقه‌ی نگهداری این آثار در این موزه‌ی بزرگ است اگرچه بسیاری از آثاربزرگ فرهنگی و تاریخی کشورمان در بزرگ ترین موزه ها به نمایش درآمده ولی این نشان از میزان اهمیت این آثار در سرزمین خود است چرا که هر اثری با محیط خود تعریف می‌شود و هویت هر اثر در محیط سرزمینی خود ارزش واقعیه خود را دارا است واین موضوع برای تمامی افراد متخصص در این حوزه در تمام دنیا تعریف شده است.پس وظیفه‌ی هر ایرانی و تمامی مسئولین کشورمان بر این است که قدر این‌ آثار را بیش از پیش بدانیم و در حرمتگذاری بر آنها بسیار کوشا باشیم .

نگاهی به سابقه تاراجگری فرانسوی ها در ایران

گفته می‌شود در اواسط قرن نوزدهم میلادی دو محقق فرانسوی، به نام‌های پاسکال کوست (آرشیتکت) و اوژن فلاندن (نقاش) به همراه سفیر فرانسه وقت- ادوارد ساسی- از طرف آکادمی هنرهای زیبای فرانسه برای مطالعه آثار باستانی و هنری به ایران سفر کردند. آنها طی اقامتی دو ساله آثار باستانی مناطق کنگاور، همدان، فیروزآباد، فسا، طاق تیسفون، نقش رستم، پاسارگارد و پرسپولیس را کشف و آنها را آشکار یا پنهان به فرانسه منتقل کردند و سپس نتیجه مطالعات و تحقیقاتشان را به صورت گزارش و به همراه عکس در سفرنامه های خود به ثبت رساندند. پس از آنها کاوش و حفاری در منطقه باستانی شوش به دست یک انگلیسی به نام ویلیام کنت لافتوس صورت گرفت. بنا به روایتی او از اولین کسانی است که اطلاعات دقیقی درباره شوش و به خصوص تالار آپادانا به دست آورد. اما کاوش های او در نزدیکی قبردانیال نبی(ع) (به علت تخریب اموال) با خشم مردم مواجه شد و ناتمام ماند. ۲۰ سال بعد (سال ۱۸۸۱) یک زوج فرانسوی به نام‌های مارسل و جین دیولافوی تحقیقات لوفتوس انگلیسی را ادامه دادند. مارسل به عنوان مهندس راه در الجزایر کار می کرد و در سفرهای متعددی که داشت، با هنر و آثار باستانی شرق آشنا شد و در سال ۱۸۸۱ از طرف وزارت علوم فرانسه، مامور انجام مطالعه روی هنر و تاریخ ساسانی شد. او به همراه همسرش که مسئولیت عکاسی و ثبت وقایع را بر عهده داشت تحقیقات خود را از ارمنستان شروع کرده و سپس از تبریز و میانه گذشت و به تهران آمد و مورد استقبال دکتر تولوزان، طبیب دربار ناصرالدین شاه قرار گرفت.

اثار ایرانی در موزه لوور

گفته می‌شود در اواسط قرن نوزدهم میلادی دو محقق فرانسوی، به نام‌های پاسکال کوست (آرشیتکت) و اوژن فلاندن (نقاش) به همراه سفیر فرانسه وقت- ادوارد ساسی- از طرف آکادمی هنرهای زیبای فرانسه برای مطالعه آثار باستانی و هنری به ایران سفر کردند. آنها طی اقامتی دو ساله آثار باستانی مناطق کنگاور، همدان، فیروزآباد، فسا، طاق تیسفون، نقش رستم، پاسارگارد و پرسپولیس را کشف و آنها را آشکار یا پنهان به فرانسه منتقل کردند و سپس نتیجه مطالعات و تحقیقاتشان را به صورت گزارش و به همراه عکس در سفرنامه های خود به ثبت رساندند. پس از آنها کاوش و حفاری در منطقه باستانی شوش به دست یک انگلیسی به نام ویلیام کنت لافتوس صورت گرفت. بنا به روایتی او از اولین کسانی است که اطلاعات دقیقی درباره شوش و به خصوص تالار آپادانا به دست آورد. اما کاوش های او در نزدیکی قبردانیال نبی(ع) (به علت تخریب اموال) با خشم مردم مواجه شد و ناتمام ماند. ۲۰ سال بعد (سال ۱۸۸۱) یک زوج فرانسوی به نام های مارسل و جین دیولافوی تحقیقات لوفتوس انگلیسی را ادامه دادند. مارسل به عنوان مهندس راه در الجزایر کار می کرد و در سفرهای متعددی که داشت، با هنر و آثار باستانی شرق آشنا شد و در سال ۱۸۸۱ از طرف وزارت علوم فرانسه، مامور انجام مطالعه روی هنر و تاریخ ساسانی شد. او به همراه همسرش که مسئولیت عکاسی و ثبت وقایع را بر عهده داشت تحقیقات خود را از ارمنستان شروع کرده و سپس از تبریز و میانه گذشت و به تهران آمد و مورد استقبال دکتر تولوزان، طبیب دربار ناصرالدین شاه قرار گرفت.

اثار ایرانی در موزه لوور

کنت جی. ام. دو مورگان» از دیگر فرانسویانی بود که طی این دوره تکه های دیگری از تخت جمشید را به فرانسه منتقل کرد. دو مورگان باستان‌شناسی معروف بود که در مصر کار می‌کرد. در سال ۱۸۹۸ دو مورگان به همراه کشیشی به نام« شیل» که با فرهنگ ایران آشنا بود و زبان عیلامی می‌دانست به شوش رسید. دو مورگان چهار سال در شوش به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداخت و ۱۲۰۰ کارگر را به کار گرفت. یافته‌های او که ۵۰۰۰ اثر باستانی بود در ۱۸۳ بسته به پاریس فرستاده شد و در سالن ایران موزه لوور جای داده شد. برخی یافته‌های اولیه او در نمایشگاه ۱۹۰۰ پاریس به نمایش گذاشته شد. معروف‌ترین قطعه‌ای که دو مورگان به فرانسه منتقل کرده است لوح حمورابی پادشاه کلده و عیلام است که مجموعه قوانین اجرایی ایران در سی قرن قبل از هجرت بوده است. یافته‌های دو مورگان کشفیاتی حقیقتا شگفت‌آور از بخش پیش از تاریخی ایران به نام عیلام است که پایتختش شهر تاریخی شوش بوده و دو مورگان پیشینه آن را حدود ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده است. دو مورگان کاوش‌های کمتری در ری، که نزدیک تهران واقع شده نیز انجام داد ولی کار او بر شوش متمرکز بود.

پس از ناصرالدین شاه پسرش مظفرالدین شاه نیز در تاریخ ۱۱ آگوست ۱۹۰۰ در حین بازدید از پاریس پیمانی امضا کرد که بر اساس آن حق انحصاری و دائمی کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران به فرانسه اعطا گردید. امضا‌کننده فرانسوی وزیر امور خارجه فرانسه«اس. دلکس» بود. در مقدمه این پیمان آمده بود که: «نظر به روابط مودت‌آمیزی که از دیرباز میان ایران و فرانسه وجود داشته است؛ و با توجه به قراردادی که بین این دو کشور در تاریخ ۱۶ ذی‌القعده ۱۳۱۲ (۱۲ مه ۱۸۹۵) بسته شده است؛ و نیز با توجه به دستخط اعلیحضرت مظفرالدین شاه در تاریخ جمادی‌الاول ۱۳۱۵، دولت ایران حق انحصاری و دائمی کاوش در سراسر ایران را به دولت جمهوری فرانسه واگذار می‌کند.» بر اساس این قرارداد نمایندگان فرانسه اجازه کاوش در سراسر ایران به جز مکان‌های مقدس مانند مسجد‌ها و آرامگاه‌های مسلمانان را به دست آوردند .

روند واگذاری اختیار غارتگری آثار باستانی و اشیاء عتیقه در دوران پهلوی نیز متوقف نشد. سه سال پس از کودتای رضاشاه روزنامه «ایران» در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۰۳ درگزارشی مستند نوشت دولت فرانسه هر سال یکصد هزار فرانک هزینه صرف تامین حقوق ۵۰۰ کارگر می‌کند که برای فرانسوی‌ها در اراضی منطقه شوش به کار حفاری جهت کشف آثار و اشیای عتیقه مشغول هستند. «ایران» می‌نویسد نبود مفتش در موقع اینگونه حفاری‌ها سبب از دست رفتن بسیاری از اشیاء عتیقه و از جمله مسکوکات طلا و نقره می شود./ هدایت الله بهبودی، روزشمار تاریخ معاصر ایران ، ج ۴ ص ۶۸

در ۹ اردیبهشت ۱۳۰۷ مجلس شورای ملی پیشنهاد دولت برای استخدام «آندره گدار» فرانسوی به عنوان مدیر کل آثار باستانی ، کتابخانه ، موزه و اشیاء عتیقه ایران را به تصویب رساند . این مصوبه پنج سال بعد در ۱۲ آذر ۱۳۱۲ و پنج سال پس از آن در ۱۲ اسفند ۱۳۱۷ برای یک دوره پنج ساله جدید تمدید شد. / دکتر محمد قلی مجد ، تاراج بزرگ ، ص ۱۸۰ )

این چنین بود که بخش هایی از میراث فرهنگی ایران از سرزمین چهار فصل جدا شده و در معروف ترین موزه دنیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. والبته ناگفته نماند که بسیاری ازاین حفاری‌ها سبب شناخته شدن ایران و کشف لایه‌های تاریخی و فرهنگی ایران برای جهانیان شد.

تخت جمشید
تخت جمشید
در بخش ایران آثار مختلفی از لرستان، کرمان، شوش، کاشان، دشت لوت، باختران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران وجود دارد که شامل سفال، شیشه، فلز، سرامیک، موزاییک، سنگ، چوب، قالیچه، تابلو و بسیاری اجسام ریز و درشت دیگر می‌شود.
از دیگر آثاری که متعلق به ایران باستان بوده و امروز در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود می‌توان به بخش‌های مختلف و عظیمی از پرسپولیس، آثار عتیقه باستانی، کاسه‌های گلی قدیمی، نقاشی‌های نفیس، مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌ها، کتیبه‌ها، سنگ‌های حجیم و مجسمه‌های مربوط به تخت جمشید، ظروف غذا خوری، آثار مربوط به آشپزخانه، کشاورزی، لوازم جنگ، پول، شمشیرهای طلا و نقره، شمعدان و رسم الخط‌های مربوط به دوره‌های ساسانیان، دیلمیان، هخامنشیان و اشکانیان اشاره کرد.

 

1234

2315

2345

1231

2314

121

12111

1212

1256

کلمات کلیدی: بازسازی موزه لوور باغ موزه لوور بخشهای موزه لوور بلیط موزه لوور بلیط موزه لوور بلیط موزه لوور پاریس تابلوهای موزه لوور تابلوهای موزه لوور فرانسه تاریخ موزه لوور فرانسه تاریخ موزه لوور پاریس تاریخچه موزه لوور تحلیل موزه لوور تحلیل موزه لوور پاریس تصاویر موزه لوور فرانسه تصاویر موزه لوور تصاویر موزه لوور پاریس جواهرات موزه لوور خصوصیات موزه لوور درباره موزه لوور فرانسه درباره ی موزه لوور دیدنیهای موزه لوور دیدنیهای موزه لوور رئیس موزه لوور اهنمای موزه لووررییس موزه لوور اختمان موزه لوورساختمان موزه لوور پاریس سازنده موزه لوور سازه موزه لوور سازه موزه لوور پاریس سایت موزه لوور سایت موزه لوور فرانسه سایت موزه لوور پاریس سایت موزه ی لوور
سایت موزه ی لوور پاریس طراح موزه لوور طراح موزه لوور فرانسه طراح موزه لوور پاریس طراحی موزه لوور عکس از موزه ی لوور پاریس عکس موزه لوور فرانسه عکس موزه لوور پاریس عکس موزه ی لوور پاریس عکس های موزه ی لوور عکسهای موزه لوور عکسهای موزه لوور فرانسه عکسهای موزه لوور پاریس فرشهای موزه لوور فیلم موزه ی لوور قدمت موزه لوور قیمت موزه لوور ابی موزه لوورستند موزه لوورعمار موزه لوورعمار موزه لوور فرانسهعمار موزه لوور پاریسعماری موزه لوور در پاریسعماری موزه لوور فرانسهعماری موزه لوور پاریسعماری موزه ی لوور پاریسوزه لووروزه لوور آثار هنری مشهوروزه لوور آنلاینوزه لوور ابوظبیوزه لوور اماراتوزه لوور ایرانوزه لوور ایرانموزه لوور ایران باستان موزه لوور باریس موزه لوور باریس موزه لوور به انگلیسی موزه لوور تخت جمشیدموزه لوور جدید موزه لوور دانلود موزه لوور دبی موزه لوور در ابوظبی موزه لوور در شهر پاریس موزه لوور در شهر پاریس موزه لوور در فرانسه موزه لوور در کجاست موزه لوور در کدام کشور است موزه لوور رایگانوزه لوور زنده موزه لوور سالن ایران موزه لوور سر امام حسینوزه لوور سه بعدیوزه لوور عکسوزه لوور فرانسهوزه لوور قسمت ایرانوزه لوور لرستانوزه لوور لندنوزه لوور مجازی موزه لوور معماری موزه لوور و ایران موزه لوور ویکی وزه لوور ویکیوزه لوور ویکی پدیاموزه لوور پاریس موزه لوور پاریس عکس امام حسین موزه لوور پاریس قسمت ایران موزه لوور پاریس نقشه موزه لوور پاریس ویکیپدیا موزه لوور کجاست موزه لوور+پلان موزه مجازی لوور پاریس موزه های لوور موزه هنر لوور موزه هنرهای اسلامی لوو موزه ی لوور موزه ی لوور موزه ی لوورپاریس نقاشان موزه لوورقاشی موزه لوورقاشیهای موزه لوورقاشیهای موزه لوور پاریسنقد موزه لوور نقشه موزه لوور نورپردازی موزه لوور  هرم موزه لوورهرم موزه لوور پاریس هزینه موزه لوور ورودی موزه لوور  ورودیه موزه لوورویژگیهای موزه لوور پلان موزه لوور فرانسه پلان موزه ی لوور کارشناسان موزه لوور کانسپت موزه لوور کتاب موزه لوور کتابخانه موزه لوور کلیپ موزه لوور گنجینه موزه لوور

 

عضویت
اطلاع از
guest

7 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مرضی

کار خوبی کردن ورداشتن بردن اثار با ارزش ایران …اگه تو ایران میمون که ما هیچی ازشون نمیدیدیم کاملا تخریبش میکردن باز فرانسویا قدرشو میدونن ازش مراقبت میکنن

كريم

افسوس که با تمدن درخشان ایران مغلوب واسیر تازیان شدوازهمه تاسفبارتر انکه ایرانیان بی غیرت خوددر نابود کردن فرهنگ ایران از تازیان پیشی کرفتندو خود تازیان دو اتشه شدند
وماهنوزهم تحت تسلط اخلاف تازیان وسیدهای عرب تبار هستیم

کریم

وراجی وراجی وراجی…صبحونه وراجی، ناهار وراجی، شام وراجی

Iran

غم گین ترین مسئله اینه که عرب ها درشهرهای شمالی ایران مثل تهران وگیلان خونه خریدن وزندگی میکنن بعد خودشون جای مردم اون شهر جا میزنن کسی که چهره شناس باشه راحت میتونه چهره عرب هارا تشخیص بده به این انسان ها که میگم رحم نکید چشم ها از حدقه زده بیرون قسمت لب وفک شبیه بوزینه درست شبیه عرب های جنوب ایران معمولا عرب های ایران چاق هستند به دلیل مفت خوری هایی که کردند خدا میدونه چه خون ها ازمردم مظلوم ایران ریختند. رحم نکنید هر جا دیدید رحم نکنید چون انها به شما رحم نخواهند کرد.

نفس

بحث نژاد پرستی نیست. بحث دوست و دشمنه. از زمانی که محمد با زور شمشیر اسلام به ایران آورد، ایران یک روز خوش ندید.

آیدین

میشه خوشی اسلام چه ربطی به آخوند کثیف بیشرف داره فردوسی مولانا ابو علی سینا ایانا واسیه دروه اسلام بوده تا اگه بهس نژاد پرستی باشه ما ایرانیا خیلی نژاد پرستیم البته هممون نه ولی بیشترمون آره تازه اسلام هم کسی به زور نگفته مسلمان بشید اگه اون دوره اسلام وارد ایران شد چون خدا خاست اگه هم میخوایی بدونی دوست نداری بخاطره اینکه ما فقط از یک درصد مغزمون استفاده میکنم ومغز ما توانایی اون چیزی که خدا بخواد بدونه رو نداره البته اینو انیشتن کشف کرد که ما یک درصد از مغزمون اسفاده میکنم تازه تو عربستان هم… مطالعه بیشتر »