اردوان اول (اشک دوم)

چنین می‌پنداریم که پس از اشک اول، پسر او، ارتبان یا اردوان اول (اشک دوم)، جانشین او شده است!

اردوان اول در آغاز کار با استفاده از سرگرمی آنتیوخوس کبیر در آسیای صغیر همدان را و تقریباً همه سرزمین ماد را به تصرف خود درآورد. آنتیوخوس کبیر چون بین‌النهرین را درخطر می‌دید، پس از سامان بخشیدن به حکومت ارمنستان در سال و ۲۱۱پیش از میلاد با سپاهی گران به ماد حمله برد و معبد آناهیتا را غارت کرد و همدان را گرفت. آنتیوخوس در حال آماده کردن خود برای رفتن به پارت بود که اردوان ، آگاه از برتری سیاه او، مانند پدر به‌سوی آپساگه عقب نشست. او بر سر راه چاه‌ها و قنات‌ها را کور کرد. حتی سخن از مسموم کردن آب چاه‌ها می‌رود. اردوان این امید را نیز داشت برخورد سرنوشت‌ساز دو سپاه در دشت باز انجام پذیرد، اما آنتیوخوس پس از تصرف شهر صددروازه از راه کوهستانی به هیرکانی رفت. در اینجا گزارش پولیبیوس درباره اردوان اول به پایان می‌رسد.

عکس اردوان یکم %d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%a7%d8%b4%da%a9-%d8%af%d9%88%d9%85 Tarikhema.org
اردوان یکم

بااینکه هیرکانی به دست آنتیوخوس افتاد، جنگ‌وگریز اردوان او را به ستوه آورد و ناگزیر با او از در صلح درآمد و قرار بر این شد که اردوان در حمله آنتیوخوس به بلخ بی‌طرف بماند. از سرنوشت اردوان اطلاعی در دست نیست. او به‌احتمال از ۲۱۱-۱۹۱پیش از میلاد فرمان رانده است.

منبع:

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها