زندگی دختر کوروش بزرگ+ فیلم

زندگی و نقش آتوسا، دختر کوروش بزرگ در تاریخ ایران

 

ویدئوی بررسی نقش آتوسا در تاریخ ایران

 

 + دانلود ویدئو 

 

تاریخ پرفراز و نشیب ایران باستان هرگز محدود به شاهان و مردان نبوده است. زنانی که در دربار بودند نیز نقش‌‌های حیاتی در تاریخ داشته اند . یکی از این زنان «آتوسا» است. او که دختر بزرگ کوروش بزرگ بود ، هنگامی که با داریوش اول ازدواج کرد، به قدرتمندترین زن ایران تبدیل گردید. آتوسا  ( فارسی باستان: اوتَئوثَه Utauθa؛ اوستایی: هئوتسه Hutaosā؛ پهلوی: Hudōs؛ عربی: خطوس؛ پارتی: xwdws؛ ایلامی: ú-du-sa) که در حدود ۵۵۰ پیش از میلاد تا ۴۷۵ پیش از میلاد می‌زیست، مادر خشایار شا نیز می‌بود. آنچه که از مورخین یونانی باقی مانده است، این است که آتوسا دارای خصلت‌هایی مانند قدرت طلبی، درایت و اقتدار بوده و همین عوامل موجب شد تا به جایگاه ممتازی رسیده و لذا فرزند پسر او با این که پسر ارشد داریوش نبود، توانست جانشین داریوش شود. آنطور که از شواهد بر می‌آید، دین آتوسا زرتشت بوده است. هرودوت، با روایت داستانی، اولین جنگ بین پارسی‌ها و یونانی‌ها را به آتوسا و پزشک محرم او، دموکدس مربوط می‌سازد.

عکس سردیس سنگی دوران هخامنشی کشف شده در اطراف تخت جمشید؛ این سردیس را به آتوسا منتسب کرده‌اند. %d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85 Tarikhema.org
سردیس سنگی دوران هخامنشی کشف شده در اطراف تخت جمشید؛ این سردیس را به آتوسا منتسب کرده‌اند. آتوسا دختر کوروش بزرگ

هرودوت این‌طور روایت کرده که ماجرا از دررفتگی پای داریوش در حین شکار شروع شد و آمدن طبیبی یونانی به دربار برای معالجه او. نام این پزشک «دِموکِدِس» بود. او توانست پای داریوش را معالجه کند و نزد شاه عزیز شود. به فرمان داریوش، «دِموکِدِس» حق هرگونه تقاضایی داشت جز بازگشت به یونان که بزرگ‌ترین خواسته این پزشک بود. با بیمار شدن آتوسا همسر داریوش، «دِموکِدِس» فکری به سرش زد. او از ملکه تقاضا کرد که پس از درمان غده سینه او تنها یک درخواست دارد و آن هم بازگشت به یونان است. آتوسا می‌پذیرد و پس از معالجه بیماری‌اش، به فکر چاره‌ای برای عمل به عهد خود می‌گردد.

عکس شبح داریوش در پیشگاه آتوسا، نقاشی جرج رامنی %d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85 Tarikhema.org
شبح داریوش در پیشگاه آتوسا، نقاشی جرج رامنی. آتوسا دختر کوروش بزرگ

آتوسا می‌دانست که داریوش اجازه بازگشت «دِموکِدِس» را نمی‌دهد، اما از نفوذ خود بر شاهنشاه هم آگاه بود و از همان استفاده کرد. او داریوش را ترغیب کرد که برای نشان دادن اقتدار خود باید فتوحات جدید داشته باشد و چه جایی بهتر از یونان. داریوش هم که قصد حمله به سکاها را داشت و تصرف سرزمین وسیع آنان را، با گفته‌های آتوسا، ترغیب می‌شود جاسوسانی برای رصد اوضاع به یونان بفرستد.

داستان را باید همین‌جا نگه داریم و دوباره بررسی کنیم. هرودوت حمله داریوش به یونان را ایده آتوسا دانسته، اما بعید است داریوش اهمیت تسخیر یونان و احاطه کامل بر دریای مدیترانه و منطقه بالکان را برای تجارت نمی‌دانسته. در این فیلم کوتاه بررسی کرده‌ایم که این حمله تا چه حد برای هخامنشیان مهم بوده و آیا آتوسا واقعا نقشی در بروز آن داشته است یا نه.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
atina

سلام ویدیو ارور میده…لطفا پیگیری کنید.

عارفه احمدصادقی

سلام. ویدئو چک شده و مشکلی نداره. برای سهولت، لینک دانلود قرار گرفت.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
امتیاز :
     

خیلی خوب و مفید بود ممنون

عارفه احمدصادقی

سپاسگزار از اینکه نظر خودتون رو با ما در میان گذاشتید 🙂