حقایق جالب درباره کوروش بزرگ

کوروش کبیر معروف به کوروش دوم ایران به خاطر تاسیس امپراطوری هخامنشی معروف است. او امپراطوری مدینه، بابیلون، لیدیان را بدست آورد و امپراطوری هخامنشی را به بزرگترین امپراطوری دنیا تا آن زمان تبدیل کرد. کوروش بزرگ نه تنها یک فاتح بزرگ بلکه یک حاکم استثنایی بود که به ادیان مختلف در کشورهایی که فتح کرده بود احترام می گذاشت. با ما همراه باشید تا حقایق جالب درباره کوروش کبیر در ایران باستان را بدانید.

۱.کوروش پسر کامبیز اول، پادشاه آنشان

در ۶۰۹ قبل از میلاد، مردم ایران عمدتا ماد و فارس، یک نقش حیاتی در شکست امپراطوری آشوری ایفا کردند که قدرت حاکم در منطقه بود. همین امر موجب ایجاد امپراطوری مدینه به عنوان یکی از چهار قدرت بزرگ شرق باستان همراه با بابل، لیدیا و مصر شد. ایرانیان در امپراطوری مدینه همکاری می کردند. کوروش کبیر بین ۵۰۹ تا ۵۸۰ قبل از میلاد متولد شد. پدرش، کامبیز اول، پادشاه یک شهر باستانی آنشان در جنوب غرب ایران از ۵۸۰ تا ۵۹۹ قبل از میلاد بود و مادرش ماندانا، دختر آستیاژ ، امپراطور مدینه بود.


۲.قصد کشتن این اسطوره در هنگام تولد

شواهد محکمی درباره شروع زندگی کوروش کبیر وجود ندارد. بر اساس افسانه ها، آستیاژ پدربزرگ کوروش کبیر، از ترس به حاکمیت رسیدن کوروش کبیر در بزرگسالی، موقع به دنیا امدنش، هارپاگوس را مامور کشتن او را کرد. هارپاگو این وظیفه را به چوبانی سپرد که بچه را بزرگ کند و بعدا به او بازگرداند. کوروش وقتی ۱۰ ساله شد، به خاطر ویژگی های برجسته اش، از طرف آستیاژ شناسایی شد. آستیاژ از جان او گذشت و اورا به مادر و پدر اصلی اش برگرداند. با این وجود از تقصیر هارپاگوس نگذشت، پسر او را کشت و او را در یک ضیافت مجبور کرد پسر خود را بخورد!


۳.فتح مدینه در سال ۵۵۰ قبل از میلاد توسط کوروش دوم

نام کوروش کبیر از پدربزرگ پدری اش، کوروش اول، گرفته شد و نسلی از هخامنش بود. کوروش دوم امپراطوری آنشان را در سال ۵۵۹ از پدرش به ارث برد. آستیاژ یک حمله ای علیه کوروش ترتیب داد که سه سال طول کشید و با فتح اکباتان، پایتخت امپراطوری مدینه توسط کوروش به پایان رسید. در طول این جنگ بخش از ارتش آستیاژ به فرماندهی هارپاگوس، برای انتقام از مرگ پسرش، علیه آستیاژ می جنگیدند. بعد از فتح مدینه، کوروش دوم از جان آستیاژ گذشت و با دخترش آمیتیس ازدواج کرد.


۴.فتح پادشاهی لیدیان در ۵۴۶ قبل از میلاد

بعد از فتح مدینه، کوروسوس پادشاه لیدیا در آسیای غربی کوچک، شروع به گسترش قلمرو، با هزینه مدینه کرد. این منجر به جنگ پتریا در سال ۵۴۷ ق م بین نیروهای ایرانی کوروش کبیر و نیروهای لیدیانی کورسوس شد. کورسوس مجبور به عقب نشینی به سمت غرب شد. کوروش دوم جنگ را به قلمرو لیدیا برد و جنگ تیمبرا به راه افتاد. کوروش پایتخت لیدیا، ساردیس را محاصره کرد. بعد از ۱۴ روز ساردیس سقوط کرد و کورسوس دستگیر شد.


۵.ایجاد بزرگترین امپراطوری دنیا توسط کوروش کبیر

امپراطوری هخامنشی، تحت نظر کوروش دوم تمام کشورهای خاورمیانه را گرفت و حتی بخش هایی از آسیای جنوب غربی و آسیای مرکزی و قفقاز را از آن خود کرد. کوروش کبیر بزرگترین امپراطوری دنیا را به وجود آورد که از دریای مدیترانه در غرب تا رودخانه ایندوس در شرق کشیده می شد. افسانه های درباره مرگ کوروش دوم وجود دارد. برخی می گویند او در طول جنگ در شرق توسط تومریس، رهبر مردم ماساگاته کشته شد تا انتقام مرگ پسر و مردمش را بگیرد. برخی می گویند در ۵۳۰ قبل از میلاد خودش فوت کرده است. او از ۵۵۹ به مدت ۲۹ سال حکومت کرد.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها