قعله تاریخی اورارتویی بسطام مرمت می‌شود

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان چایپاره گفت: با هدف حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و ابنیه های تاریخی منطقه، بخش هایی از قلعه تاریخی اورارتویی بسطام از جمله دیوارهای دفاعی این قلعه مرمت و بازسازی شد.

غلام شیرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این قلعه تاریخی که قدمت آن به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد، بزگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست، اظهار کرد: برای مرمت دیوارهای دفاعی این قلعه ارزشمند ۲ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی باتاکید بر تداوم طرح مرمت و احیای این دژ ارزشمند اوراتوری در سال های بعد، اضافه کرد: در این طرح بخش هائی از دیوار دفاعی ضلع شرق و جنوب شرقی قلعه با استفاده از قطعه سنگ هایی که از کوه های اطراف انتخاب شده و از نظر جنس و نوع با نمونه های قبلی که در قلعه استفاده شده، همگون است، مرمت شد.
وی با اشاره به اینکه محیط پیرامونی قلعه فنس کشی می شود، افزود: بر اساس کتیبه ی به دست آمده از منطقه، این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتوی در حدود سال های ۶۴۵ قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
به گفته وی این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کرده اند، احداث شده است.
وی ادامه داد: نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
وی اظهار کرد: این بنای تاریخی مشرف به روستای بسطام است که علاوه بر اینکه یکی از روستاهای مصوب هدف گردشگری استان به شمار می رود، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان یکی از ۷۶ روستای کشور انتخاب شده است که طرح ضربتی تولید و اشتغال در آن به اجرا در می آید.
وی افزود: در این طرح، توسعه و اشتغالزائی همزمان در حوزه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مدنظر بوده و هدف از آن رونق کسب و کار بومی و کمک به تولید و اشتغالزائی برای جوامع محلی است.
وی تعداد بازدید کنندگان داخلی و خارجی از این بنای تاریخی از ابتدای سال جاری تا به امروز را بیش از چهار هزار گردشگر اعلام کرد.
قلعه اورارتوئی بسطام با ۳۲ هکتار وسعت در فاصله هفت کیلومتری غرب شهر قره ضیاء الدین به مرکزیت شهرستان چایپاره واقع شده است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود.

تاکنون بیش از ۴۰ اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها