عقاید قوم های سومر و آکاد و ماد

با عقايد قوم های سومر و آكاد و ماد بیشتر اشنا شوید

 

عقاید قوم سومر و آکاد؛


قوم سومر و آکاد تاریخى بس طولانى دارند که پیشینه تاریخى عقیدتى آنان بدرستى معلوم نیست .


این دو قوم از قرن نهم قبل از میلاد به بعد تاریخ مشخصى دارند. سومرى ها در خلیج فارس و دو سوى شط العرب (اروند رود) و آکادى ها در طرف شمال شرقى آن زندگى مى کردند. حدود کشور سومر و آکاد کاملا روشن نیست .

شهر ((اوروت ))و ((اورنیپ بور)) از شهرهاى نامى ((سومر)) بوده اند. ((سیپ )) و ((کیش )) و ((بابل )) از شهرهاى مهم ((اکاد)) محسوب مى شدند. این نظریه که مى گوید این دو قوم کشورى واحد داشته اند، اخیرا تقویت شده است . این اقوام داراى خدایان متعددى بودهاند. در هر شهرى رب النوع خاصى داشته اند. سومرى ها و آکادى ها سه رب النوع را مى پرستیده اند:


۱ آسو؛ آقاى آسمان .
۲ اآ؛ صاحب و مالک دره عمیق .
۳ بل ؛ رب النوع زمین .


غیر از این سه ، این اقوام به ارواح بد جن ها و… باور داشتند. و براى این که از شرور ارواح پلید در امان باشند، قربانى مى کردند. خدایان این دو قوم ، صفات انسانى داشتند. معابد را با خشت مى ساختند و محراب را در جلو قرار مى دادند. روحانیون (کاهنان ) مذهبى از قدرت و نفوذ بسیارى برخوردار بودند.

روحانیون آنچنان قدرت و سیطره اى داشتند که به مردم مى گفتند: خدایان مانند پادشاهان زندگى مى کنند، آنان در میان تجملات بسیار زندگى مى کنندک پس باید هر چه مى توانید در بخشیدن زینت الات و… کوتاهى نکنید. معابد زیر نظر روحانیون بود و سرشار از طلا و جواهرات . کلیه این ثورتهاى انبوه در اختیار روحانیون قرار داشت .

علاوه بر این ، ذخائر و انبارهاى غله و حبوبات و امتعه گوناگون را در اختیار داشتند. روحانیون به نام خدایان تجارت مى کردند و با ثروت انبوهى که داشتند، به ریش خلق مى خندیدند. معابد پایگاه تجارت و معاملات روحانیون بود.

عقیده سومرى ها در رابطه با جهان دیگر و عالم پس از مرگ تاریک بود. زیرا آنها بر این باور بودند که انسان پس از مرگ ، جز درد و گرسنگى و تشنگى چیزى نخواهد یافت . لذا براى سلامتى و حفظ خانواده همیشه به دعا مشغول بودند و براى رفع هر گونه شرى قربانى و نذر مى کردند


عقاید ((ماد))ها؛


قوم ماد یکى از شاخه هاى قوم اریائى است که در آذربایجان مستقر گردیده بود. مادها بلحاظ عقیدتى ، فرهنگى و تمدن تحت تاءثیر آسورى ها بوده اند. از مذهب این قوم اطلاعات اندکى در دست است .

هرودت مى گوید که مغ ‌ها گروهى از طوایف ششگانه ماد بودند، اما چه مذهبى داشته اند، روشن نیست . برخى از محققان بر این عقیده اند که شاید مذهب مادها، ((مذهب هرمزپرستى )) بوده است که مغ ‌ها آن را به خرافات و جادوگرى و ساحرى آلودند.

زرتشت که اهل قبیله ماد بود، کوشید تا آن مذهب را اصلاح نماید، ولى مغ ‌ها نگذاشتند، لذا زرتشت مهاجرت نمود و در جائى دیگر مذهب خود را رواج داد. آثار باستانى بدست امده از تمدن ماد، حکایت از عبادت و پرستش در میان این قوم دارد.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها