حدیث پیامبر اسلام در مورد شاهنشاه کوروش بزرگ به نقل از حذیفه صحابی پیامبر
پیامبر اسلام فرمودند: «چون بنی اسرائیل در روز سبت سرکشی کرد و برتری جست و پیامبران را کشت،خداوند بختنصر را بر ایشان برانگیخت تا اینکه به بیت المقدس وارد شد و در عوض خون زکریا(ع)، هفتاد هزار نفر از ایشان را کشت و خاندانشان و فرزندان انبیا را به اسارت گرفت و زینت آلات بیت المقدس را با خود به بابل برد.»
حذیفه می گوید: عرض کردم: «ای پیمبر خدا، بیت المقدس که در نزد خداوند مهم بود.» حضرت تأیید کردند و درباره نحوه ساختن و جواهرات به کار رفته در آن توضیح دادند و اینکه بختنصر آنها را به بابل برد و بنی اسرائیل در حالی که بینشان برخی پیامبران و پیغمبرزادگان بود، سالها عذاب کشیدند تا اینکه خداوند بر ایشان رحم آورد:
«… فاَوحی الی ملک من ملوک فارس، یقال له کورس و کان مؤمنا، اَن سر الی بقایا بنی اسرائیل حتی تستنقذهم… : پس به یکی از پادشاهان پارس که مرد مؤمنی بود، به نام کوروش، وحی کرد که به نزد بازماندگان بنی اسرائیل برود و آزادشان سازد… فسار کورس ببنی اسرائیل و دخل بیت المقدس حتی رده الیه: کوروش چنین کرد و داخل بیت المقدس شد و زینت آلات آن را بازگرداند و بنی اسرائیل صد سال فرمانبردار خداوند بودند.
سپس دوباره به گناه بازگشتند و خدا یکی از پادشاهان روم را بر ایشان چیره گردانید که به بیت المقدس آمد و اهالی را اسیر کرد و مسجد را سوزانید و به آنها گفت: «ای بنی اسرائیل، ان عدتم فی المعاصی، عدنا علیکم فی السبائ: اگر به گناهان بازگردید، ما هم به شیوه اسیر بردن شما برمی گردیم…»(۳۸) آنگاه حضرت فرمود: «این بود بخشی از صفت زینت آلات بیت المقدس و مهدی آنها را به بیت المقدس بازمی گرداند …»
بن مایه:
جلال الدین سیوطی درالمنثور (ج۴، ص ۱۶۵)
محمد بن جریر طبری – متوفای ۳۱ ق- در جامع البیان (ج۱۵، ص ۱۷)
ثعلبی در کتاب الکشف البیان عن تفسیر القرآن یا تفسیر ثعلبی (ج۶، ص ۷۰)
مرحوم شیخ ابوالفتوح رازی در روض الجنان (ج۱۲، ص ۱۶۳)
مرحوم جرجانی نیز در تفسیر گازر (ج۵، ص ۲۵۵) به حدیث نبوی و روایت حذیفه اشاره کرده است،
سید جعفر مرتضی به طور خلاصه در الصحیح من السیره (ج۳، ص ۴۱)
بسیار عالی
من کوروش ذوالقرنین میدونم چون در قران اومده که بر چهارگوشه عالم حکومت کرده و سدی ساخته از فلز که همه با کوروش تطابق داره که سد داریال رو کورش ساخت که از یورش اقوام بیابانگرد و وحشی جلوگیری کنه و اینکه اگه به مردک احترام گذاشت دلیلش این بود که نمی خواست از همون اول حکمتش با تنفر مردم و جنگ آغاز کنه .واقعا من برای کسانی که بدون فکرو آنالیز کردن یه حرفی رو میزنن متاسفم.نمونش حمله عمر به ایران بود که از همون اول با جنگ و کشتار و تجاوز به ایران حکومتشو شروع کرد
کوروش یک بت پرست کافر بوده سدی هم نساخته
ذوالقرنین اسکندر بزرگ است
اسکندر اصلا وجود خارجی ندارد و اینکه اگرم داشت طبق تاریخ هرودت این آقا یک بچه باز بود و با پسری که دوست او بود با هم به لواط میپرداختند یعنی خدا اسم یه بچه بازی که خودش هم مفعوله رو میاره تو قرآن میگه بنده پاک من بوده من باهاش حرف زدم تو کله شما گچ وجود داره انگار
تو که سوادت حد ابتداییه حرف مف نزن در مورد اسطوره ایرانی
اهورا مزدا رو برا چی میپرستیدن?!
درضمن کوروش در کتیبه خودش اسم چندین بت رو نوشته و به پرستش اون ها اعتراف داشته
آخه عاقل دانشمند به اسکند مقدونی قاتل یونانی میگی ذوالقرنین یه کم فکر و تامل هم خوب چیزیه
نقد بر این گفتار: – اشکال در سند روایت: این روایت، سلسله سند ندارد و از سوی اهل بیت نیز نقل نشده است و اگر به متن روایت دقت کنیم درمییابیم که این مطلب به طرز عجیبی شباهت به داستانپردازیهای کاهنان یهود دارد. چنین روایاتی برای شیعه ارزشی ندارد. چون به دلایلی که در ادامه گفته میشود به روشنی جزو جعلیات عصر بنی امیه و بنی عباس است که به دروغ به حذیفه و پیامبر نسبت دادند. حتی اهل سنت هم دیگر به چنین روایاتی اهمیتی نمیدهند. چه اینکه ابن حجر عسقلانی از قول احمد بن حنبل میگوید: «ثلاثه کتب… مطالعه بیشتر »
شعری از حافظ هست که میگه همه کس طالب یارند، چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت(آتشگاه) اگه بخواهیم به این مطلب تامل کنیم میفهمیم که منظور حافظ این بوده که دین کوروش خداپرست بوده و اهورا که خدای جهان آفرین بوده خدای کوروش است در شاهنامه هم آمده که کوروش خدای یگانه رو به عنوان معبود خود قبول داشته و از همه این ها بگذریم کتاب قرآن که مقدس ترین کتاب است و تحریفی در این باره ندارد از ذی القرنین سخن گفته ، حالا ممکنه که بگیم خب ذی القرنین گفته… مطالعه بیشتر »
درود
با این پی نوشت پنجمت معلوم شد چه حرف های جاهلانه ای میزنی
برادر طبری در سال ۳۱۰ قمری فوت کرده نه ۳۱
۳۱ قمری یعنی وقتی که حتی عثمان هم به خلافت نرسیده