رویش بوته‌ها و لانه‌ پرنده‌ها کتیبه‌های ساسانی نقش رستم را تهدید می کند

رویش گیاهان بر سازه‌ها و کتیبه‌های تاریخی در محوطه باستانی نقش رستم این محوطه را با تهدید مواجه کرده است تا جایی که به تعبیر خبرگزاری مهر از شیراز رویش گیاهان بر کتیبه‌های تاریخی این محوطه موجب تخریب خاموش و مداوم آثار تاریخی نقش رستم شده است.

http://tarikhema.org/images/2014/06/14-6-9-85946naqsh-e_rostam.jpg
محوطه تاریخی نقش رستم در ۶کیلومتری تخت جمشید قرار دارد که دارای آثار ارزشمندی شامل آرامگاه ۴ تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعدد از وقایع مهم دوران ساسانی، بنای کعبه زرتشت و… است. براساس این گزارش، رویش گیاهان در کتیبه‌ها و نقش برجسته نقش رستم باعث شده ترک‌های مشهودی براین آثار ایجاد شود. مشاور برنامه‌ریزی خانه فرهنگ جاودان در شیراز گفته است: رویش گیاهان نه‌تنها در کتیبه‌های نقش رستم بلکه در دیگر بناهای تاریخی نیز می‌تواند در درازمدت تأثیرگذار باشد و روند تخریب بنا را تسریع بخشد.

به گفته امین طباطبایی، رویش گیاهان در تخریب بنا تأثیرگذار است و از دلایل اصلی رویش گیاهان در کتیبه‌های نقش رستم نزدیکی این بنا به پتروشیمی و افزایش میزان رطوبت و باران‌های اسیدی است. براساس آنچه این باستان‌شناس اعلام کرد، باران‌های اسیدی باعث افزایش رطوبت موجود در اطراف بنا و در نهایت رویش گلسنگ و گیاهان بر آثار می‌شود که در درازمدت در تخریب بناها و آثار تاریخی تأثیر دارد. مشاور برنامه‌ریزی خانه فرهنگ جاودان با بیان اینکه ریشه بوته‌ها می‌تواند در فشار آوردن به کتیبه و در نهایت تخریب و متلاشی شدن آنها مؤثر باشد گفت: با عمیق‌تر شدن ریشه گیاهان احتمال می‌رود که صدمات زیادی به کتیبه‌ها وارد شود. آنطور که این باستان‌شناس گفته است، علاوه بر رویش بوته‌ها بر کتیبه‌ها و بناهای تاریخی محوطه باستانی و ارزشمند نقش رستم با عمیق شدن ریشه بوته‌ها در این آثار شرایط مناسبی برای لانه‌گزینی پرندگان در این آثار فراهم شده که در از بین رفتن کتیبه‌ها مؤثر است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها