لوحهای گلی هخامنشیان

لوحهای گلی هخامنشیان

تخت جمشید یکی از پایتختهای هخامنشیان بود و به دستور داریوش اول ساخته شد و شاهان بعدی نیز ساخت آنرا ادامه دادند. این بنای تاریخی توسط دانشگاه شیکاگو حفاری شد وپروفسور هرستفیلد و اشمیت از سال ۱۹۳۱تا۱۹۳۹ در آن مشغول حفاری بودند. در طول این زمان دو آرشیو از لوحهای گلی کشف شد.

 آرشیو اول معروف به لوحهای دیوانی خزانه در بر گیرنده ۱۳۹ لوح است و شامل اطلاعاتی در مورد پرداختهای بین سالهای ۴۹۲و۴۵۸پیش از میلاد است. آرشیو دیگر قدیمی تر و بزرگتر است و شامل ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ لوح است که ۷۰۰۰ عدد از آنها خوانده شده و ۵۰۰۰ به چاپ رسیده است. این لوحها به زبان ایلامی زبان رسمی دربار هستند و شخصی به نام فرنکه زیر آنها را امضا کرده است.این فرد وزیر دربار بوده است.

در مجموعه گل نبشته های به دست آمده از باروی تخت جمشید برای اولین بار گل نبشته ای به خط پارسی باستان دیده شد.این کشف جدید نشان میدهد که این خط در مکاتبات روزمره نیز استفاده میشده است.

 این لوحها از گل بودند واستفاده از آنها به این نحو بوده که با گل خیس آنها را شکل می دادند و روی میز سطح آنرا صاف می کردند. سپس با یک قلم روی آنها مطلب مورد نظر را می نوشتند و آنها را خشک می کردند. اگرچه شاه مقدونی به هنر و تاریخ ایران یکپارچه خیانت کرده است، ولی حمله او به ایران یک لطف هم داشته و وقتی آتش شهوت او تخت جمشید را می سوزانده این لوحها در زیر خاک پخته شده اند وتا امروز سالم مانده اند و اطلاعات با ارزشی از اتفاقات دوران هخامنشی به ما داده اند

پس از کشف این لوحها دانشگاه شیکاگو آنها را برای بازخوانی به عنوان قرض به آمریکا می برد و پس از انقلاب ایران دانشمندان فرهیخته آمریکایی از تیره شدن روابط ایران و آمریکا سوء استفاده می کنند و آنها را پیش خود نگه میدارند.در سالهای اخیر وقت پس دادن این لوحها به ایران رسیده است ولی دولت آمریکا در دادگاهی تصمیم گرفته است آنها را برای کمک به دولت صهیو نیستی به حراج بگذارد. زیرا دولت آمریکا با دولت ایران مشکلات سیاسی دارد و از این طریق می خواهد به ایران ضربه بزند، غافل از اینکه این لوحها به فرهنگ و مردم ایران تعلق دارند و ارزش آنها از یک بازی سیاسی بیشتر است. باید ببینیم سازمان میراث فرهنگی ایران برای بازپس گیری آنها چه زحمتی خواهد کشید و در این بازی چه نقشی را اجرا می کند

https://tarikhema.org/images/2022/01/ac241-3-scaled.jpg

 

https://tarikhema.org/images/2022/01/ac240-3-scaled.jpg

لوح گلی هخامنشی – موزه هنر و تاریخ ژنو سوییس

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها