پیشینه پزشکی ایران باستان

یکی از بزرگ‌ترین حکومتهای تاریخی جهان حکومت هخامنشیان است که به عنوان یک بخش بزرگی از آسیا و اروپا و شمال آفریقا را در اختیار داشته، و نقش به سزایی در گسترش پزشکی در ایران و جهان ایفا کرده است.

علم پزشکی در این دوره بر سه‌پایه استوار بود است.پادشاهان حکومت هخامنشی توجه ویژه‌ای به بهداشت و سلامت مردم داشتند، و هزینهٔ سلامت را از بودجه عمومی تأمین می‌کردند، به سلامت آب و مواد غذایی اهمیت می‌دادند و همراه داشتن آب و مواد غذایی سالم را در جنگ‌ها یک امر مهم می‌دانستند.

 

در دربار و خارج از دربار هخامنشی دانشمندان و پزشکان بزرگ ایرانی و غیر ایرانی حضور داشتند، از جمله پزشکان مصری و یونانی، مانند، کتزیاس، یونانی که در دربار هخامنشی بود. دربار هخامنشی اطبای بزرگ ایرانی، جاماسب، بوده است که به تألیف کتب پزشکی و هندسه می‌پرداخته است.

 

۵ قرن حکومت اشکانیان در ایران حکومت کرد، و ویژگی آنها باز پس گیری استقلال ایران بعد از نزدیک به ۷۵ سال حکومت سلوکیان و جلوگیری از تخریب بیشتر آثار ارزشمند ایرانی بود، متأسفانه فرهنگ آنها تحت تأثیر فرهنگ یونانی قرار گرفته بود، در نتیجه پزشکی در این دوره، آمیخته‌ای از طب اوستایی و طب یونانی بوده است. پزشکان بزرگ این دوره فرهاته و میتریدات را میتوان نام برد. در ایران اشکانیان، و ساسانیان حدود ۴ قرن حکومت کردند، که در این مدت خدمات شایسته‌ای برای گسترش پزشکی انجام شد و بیشتر از قبل برای حفظ اصالت پزشکی ایران تلاش گردید.

در راستای حفظ و گسترش طب ایرانی به طور کلی دو حکومت اشکانی و ساسانی که پس از حکومت ۳۰۰ سالهٔ نوادگان اسکندر به تاراج رفته بود، سوزانده شده بود، و به بهبود سلامت مردم پرداختند و کمک‌های اعظمی به طب اوستایی کردند با تأثیر این حکومت‌ها بسیاری از آثار ارزشمند طب ایرانی احیا شد و پزشکی ایران دوباره قدرت و صلابت خود را به دست آورد.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی

خیلی مطلب جالبی بود
ما توی سایت پزشک خوب که مرتبط با پزشکان هستش به دنبال تاریخچه پزشکی در دنیا و به خصوص ایران هستیم.
چیزی که ما تو تحقیقاتمون بهش رسیدیم فردی به نام تریتا بود که اولین پزشک ایرانی نام داشته. و به تاریخ ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگرده

زیتون

یکی که با ارواح طیبه فلات ایران در تماسه: اینا که گفتی که خزعبلات بود …..شما باید دانش پزشکی سیمرغی را با فنون رزمی مرتبط بدونی …..چیزی شبیه طب چینی …..شما اقوام سانسکریت شمال هند و ارتباطاتشون را با مردم فلات ایران ول کردی چسبیدی به هخامنشیان؟؟؟……طب برمکیان بلخی(پیچیدگی و نگهداری راز) را ول کردی چسبیدی به هخامنشیان ….شما فرقه اسماعیلیه را که به منابع قبل از اسلام ایران دسترسی داشته(ابوعلی سینا و آگاهی از نقاط طب سوزنی بدن انسان) ول کردی چسبیدی به هخامنشیان ۲۰۰ ساله؟؟؟……فقط می تونم بگم مرد نیستی (تحریف عمدی عظمت ایران )….